روز اخبار مهم قضایی

حسین فریدون به زندان معرفی شده است بقایی دو یا سه اتهام دارد احمدی مقدم بازداشت نیست اما پرونده دارد
میزان: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا در جریان نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: یکی از عوامل نفوذی امریکا که دو تابعیتی بود و هم تابعیت امریکا را داشت و هم از تابعیت یک کشور خارجی دیگر برخوردار بود، با نفوذ خاصی وارد ایران شده بود که توسط نیرو‌های وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شد و محرز شد که وی در جهت جمع‌آوری اطلاعات فعالیت می‌کند و در بحث نفوذ دخالت داشته است که پرونده این فرد به دادگاه رفت و در دادگاه بدوی به ۱۰ سال حبس محکوم شد که البته این حکم قابل اعتراض و تجدید نظرخواهی است و چنانچه حکم این فرد که مستقیما از ناحیه امریکا هدایت می‌شده است، قطعی شد، شاید من بیشتر توضیح دهم که چه اقداماتی داشته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه درباره تخلفات برادر رئیس جمهور حرف‌هایی مطرح شده و درفضای مجازی بطور گسترده آمده است که حسین فریدون دستگیر شده است، گفت: در خصوص این فرد چندین نوبت تحقیق شده و افراد دیگری نیز موردتحقیق قرار گرفته‌اند که برخی از افراد بازداشت هستند.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: دیروز برای این فرد یک قرار تامین صادر شده است؛ اما چون تامین وثیقه نکرده، به زندان معرفی شده‌ است. البته قرار صادر شده، قرار موقت زندان نیست؛ بلکه قرار تامین وثیقه است و اگر وثیقه را تامین کنند، آزاد می‌شود. از اینکه مبلغ صادر شده برای وثیقه چقدر است، اطلاعی ندارم. پرونده ایشان در حال رسیدگی است.


سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده توهین‌کنندگان به رئیس جمهور در روز قدس گفت: این پرونده تشکیل شده است؛ چون این اقدام در خیابان رخ داده، نیروی انتظامی‌می‌توانست اقدام کند؛ چنانچه نیروی انتظامی‌و وزارت اطلاعات افرادی را در این خصوص معرفی کنند، پیگیری صورت می‌گیرد. درحال حاضر دادستان تهران دراین پرونده ورود کرده و موضوع درحال حاضر در دادسرا مطرح است.
معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: البته در خصوص این پرونده چند اسم و عکس داده شده است؛ اما آدرس و مشخصاتی نداده‌اند که افراد احضار شوند.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در روز‌های گذشته شاهد بازداشت یکی از مسئولان دولت سابق بودیم؛ ریاست سابق جمهور در مورد بازداشت این متهم اعلامیه‌ای داده و مسائلی را در رابطه با مقام محترم تحقیق پرونده مطرح کرده و سپس دادسرای تهران اعلامیه‌ای داده است، گفت: بخشی از اینها حتماً قابل تعقیب قضایی است.
وی ادامه داد: جناب آقای احمدی نژاد نامه‌ای سرگشاده خطاب به ملت نوشتند که در فراز‌های مختلفی در این نامه بخش عمده‌ای از مسائلی که در این رابطه اظهارنظر شده، خلاف‌واقع است. متاسفانه مثل همیشه ایشان از یک فرد (احیاناً از خود متهم) مطالبی را شنیده‌اند و به استناد آن چنین قضاوتی می‌کنند.
معاون اول قوه قضائیه افزود: مطالب دیگری هم خارج از این پرونده در نامه مطرح کرده‌اند که در جای خود باید به آن پرداخته و پاسخ داده شود که در حال حاضر در مقام آن نیستم.
معاون اول قوه قضائیه خاطر نشان کرد: آقای احمدی نژاد در فرازی از نامه‌شان آورده‌اند که اتهام وی(بقایی) این بوده که مصوبه دولت را در مورد ۳۰۰ میلیون پاداش که به تعدادی از افراد دولت اسبق داده شده، اجرا کرده است. این کاملاً خلاف است و بهیچوجه ایشان در این مورد که مصوبه دولت سابق را در توزیع ۳۰۰میلیون تومان پاداش اجرا کرده، مورد اتهام نیست. ایشان(بقایی) دو یا سه اتهام دارد که مطرح شده است و در رابطه با تصرف غیرمجاز، تبانی در معاملات دولتی، اختلاس و مسائل مالیِ این چنینی بوده است. سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: البته اینها مواردِ اتهام است و طبیعی است که باید رسیدگی شود. در زمان شروع تحقیقات باید دلیل برای توجهِ اتهام موجود باشد و نه دلیل برای ثابت شدن جرم؛ چرا که ثابت شدن جرم باید در دادگاه صورت گیرد و در توجهِ اتهام، اگر دلیل موجود بود، متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد که در مورد این فرد(بقایی) توجهِ اتهام وجود داشته است.
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: حتی در زمانی که در روز‌های اول از این فرد تحقیق می‌شد، مورد دیگری مطرح شد و یکی از کسانی که از آن مجموعه بازداشت شده بود، گفت:چیزی در حدود دو میلیون یورو وجه نقد نزد متهم بود تا در اختیار جای دیگر قرار دهد که بصورت رسمی‌در هیچ جا ثبت و ضبط نشده است؛ بنابراین اینها مواردی است که در این پرونده مطرح شده است.
معاون اول قوه قضائیه گفت: این که چرا حکم جلب داده شده است، بر اساس گزارش دادستان تهران و بازپرس مربوطه، آنها قصد تکمیل پرونده را داشتند؛ بنابراین نیاز بود که آن فرد را دعوت و یا احضار کنند که در تاریخ ۲۴ اسفند ۹۵ وی را احضار کردند و طبق گفته مامور ابلاغ، آن شخص در آدرس مذکور شناسایی نشده است که قرار شده از مامور ابلاغ در این زمینه تحقیق کنیم که آیا آدرس شناسایی نشده و یا آن فرد در آن آدرس شناسایی نشده است.
معاون اول قوه قضائیه افزود: بیان کردند که به هیچ وجه اجازه نداده‌اند از بیرون برای ایشان غذا تهیه کنند که این امر خلاف قانون نیست، اما طبق گزارش رسمی‌وزارت اطلاعات و ضابطین، بار‌ها و بار‌ها با دستور ایشان از بیرون و با هزینه خود دستگاه، برای وی(بقایی) غذا تهیه شده است و در بسیاری از موارد هزینه آن را هنوز نگرفته‌اند و طلبکار هستند.
سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: این فرد، مکرر در مکرر با خانواده‌اش در تماس بوده و این که گفته‌اند از نور استفاده نکرده است، صحیح نیست. فرد مذکور(بقایی) در سوئیتی بوده که آن سوئیت یخچال و تلویزیون و نور کافی داشته و از امکانات برخوردار بوده است.
معاون اول قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا آقای احمدی‌مقدم بازداشت شده است یا نه، گفت: این فرد بازداشت نیست؛ اما پرونده دارد.