عضو ستاد رييسي رييس دانشگاه آزاد

اعتماد

آخرين باري كه نام فرهاد رهبر به صورت گسترده در خبرها آمد 29 بهمن سال 92 بود، زماني كه رضا فرجي‌دانا، وزير وقت علوم او را از رياست دانشگاه تهران بركنار كرد. روز گذشته بار ديگر اسم او در خبرگزاري‌هاي مختلف تكرار شد، اين‌بار به خاطر انتصاب در سمت جديد. هيات امناي دانشگاه آزاد فرهاد رهبر را به عنوان رييس دانشگاه آزاد به شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي معرفي كرد. اعضاي هيات امنا در اين جلسه به‌اتفاق آرا تصويب كردند كه فرهاد رهبر به عنوان رييس دانشگاه آزاد به شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي معرفي شود و گفته مي‌شود موضوع رياست او بر دانشگاه آزاد در نخستين جلسه اين شورا مطرح خواهد شد. بركناري فرهاد رهبر از رياست دانشگاه تهران يكي از نخستين تغييرات وزارت علوم دولت حسن روحاني بود كه با پخش شيريني و استقبال دانشجويان دانشگاه تهران همراه شد، 4 سال پس از آن بركناري، رهبر دوباره بازگشته است تا اين‌بار در مسند دانشگاهي ديگر قرار بگيرد.
بهمن‌ماه 1386 زماني كه خبر انتصاب فرهاد رهبر به عنوان رييس دانشگاه تهران معرفي شد رسانه‌ها در معرفي او از عنوان «رييس سابق سازمان مديريت و برنامه‌ريزي» استفاده كردند، سازماني كه در همان سال و در پي ايجاد تحولات ساختاري توسط رييس‌جمهور وقت، محمود احمدي‌نژاد منحل شد. فرهاد رهبر در همان دولت و با انتخاب محمدمهدي زاهدي، وزير علوم دولت نهم به رياست دانشگاه تهران رسيد و به جاي عميد زنجاني نشست. از همان سال تا روي كار آمدن دولت يازدهم، 6 سال فرصت داشت تا رويكرد خود را در خصوص آموزش عالي به عنوان رييس بزرگ‌ترين دانشگاه كشور نشان دهد. نصب گيت‌هاي الكترونيكي براي ثبت ورود و خروج دانشجويان و زمزمه‌هاي طراحي لباس فرم براي دانشجويان از جمله حواشي رياست او در اين دانشگاه بود كه جنجال زيادي به پا كرد. او در همان زمان در نشست با دانشجويان دانشگاه تهران گفت: «خيلي از دانشجويان در ملاقات‌هاي حضوري اين پيشنهاد را داده‌اند كه دانشجويان دانشگاه تهران لباس فرم داشته باشند، لباس فرم به اين معني كه شكل و شمايلي مشخص باشد كه همه آن قاعده را رعايت كنند. دانشجويان نظرات خود درباره لباس فرم دانشجويي را از طريق ايميل اعلام كنند و اگر تعداد قابل‌توجهي از دانشجويان اين راهنمايي را داشته باشيد كه مي‌توانيم در دانشگاه تهران لباس فرم داشته باشيم، قاعدتا مسوولان نيز تصميم‌گيري مي‌كنند.» اين تصميم البته به دليل مخالفت‌هاي گسترده دانشجويان عملي نشد اما منحل شدن شوراهاي صنفي دانشگاه تهران و كمرنگ شدن فعاليت انجمن‌هاي مختلف فرهنگي و سياسي در اين دانشگاه يكي از اتفاقاتي بود كه در زمان رياست او در اين دانشگاه رخ داد، هر چند محدود شدن فعاليت‌هاي دانشجويي در زمان دولت‌هاي نهم و دهم در بسياري از دانشگاه‌هاي كشور اعمال شد اما در اواخر دولت دهم به نظر مي‌رسيد كه اختلافاتي ميان فرهاد رهبر و محمود احمدي‌نژاد رخ داده است، تا جايي كه حتي رييس دولت دهم هم از وزير علوم دولتش خواست كه رهبر را بركنار كند. او ۲۸ اسفندماه سال 91 در نامه‌اي به كامران دانشجو وزير وقت علوم، خواستار بركناري فرهاد رهبر، رييس دانشگاه تهران شد و دليل اين درخواست را روش او در اداره دانشگاه با «رويكردي سياست زده، غيرعلمي و احيانا امنيتي» ذكر كرد. تصميمي كه البته هرگز عملي نشد تا اينكه تغيير دولت از راه برسد و همراه آن طيف گسترده‌اي از روساي دانشگاه در دولت يازدهم كنار گذاشته شوند.
حمايت انتخاباتي از رييسي، رياست دانشگاه آزاد
فوت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، اتفاقي بزرگ در حوزه سياست كشور بود اما با گذشت چند ماه مشخص شد كه يكي از آشكارترين تاثيرهاي آن قرار است خودش را در دانشگاه آزاد نشان دهد جايي كه حالا با وارد شدن علي‌اكبر ولايتي به عنوان رييس هيات موسس تغييرات بسياري را در چارچوب رياستي و مديريتي تجربه كرده است. بهمن‌ ماه سال گذشته ولايتي به جاي آيت‌الله هاشمي در دانشگاه آزاد را پر كرد و از ارديبهشت امسال تغييرات جدي زيرنظر او آغاز شدند، تغييرات گسترده در معاونت‌هاي اين دانشگاه يك نمونه از اين تغييرات بود اما خانه‌تكاني خيلي زود به چهره‌هاي مطرح‌تر اين دانشگاه رسيد. بزرگ‌ترين نمونه اين تغييرات بركناري حميد ميرزاده از رياست اين دانشگاه بود كه روز سوم ارديبهشت صورت گرفت، ياسر هاشمي رييس دفتر هيات امنا دانشگاه آزاد در واكنش به بركناري ميرزاده به ايلنا گفت: «سياست‌هاي مديريتي ميرزاده در دانشگاه آزاد اسلامي، منطبق بر مشي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود و بركناري او سه ماه قبل از مدت حكم قانوني برخلاف سيره مديريتي آيت‌الله هاشمي در جهت ثبات و رشد دانشگاه آزاد اسلامي است.»


 يك ماه بعد نوبت به تغيير خود او رسيد؛ يك ماه پس از بركناري حميد ميرزاده از رياست دانشگاه آزاد و روي كار آمدن علي‌محمد نوريان به‌عنوان سرپرست، ياسر هاشمي هم از رياست دفتر هيات امناي اين دانشگاه كنار گذاشته شد، اتفاقي كه سبب شد سيدحسن خميني هم وارد ماجرا شود و لب به اعتراض بگشايد. عضو هيات موسس و هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي طي نامه‌اي به رييس‌جمهور ضمن اعلام فقدان وجاهت قانوني در موضوع عزل رييس دانشگاه آزاد اسلامي و نيز نصب سرپرست جديد بدون راي‌گيري در هيات امنا دانشگاه از وي خواست نسبت به مساله براي راهگشايي ورود كند. در اين نامه سيدحسن خميني خطاب به حسن روحاني نوشت: «به نظر اينجانب روند عزل برادرمان جناب آقاي ميرزاده از وجاهت قانوني برخوردار نيست و حداقل آن است كه شبهه غيرقانوني بودن آن بسيار قوي است. همچنين نصب سرپرست نيز بدون راي‌گيري در هيات امنا بوده است. ورود حضرتعالي در مساله حتما مفيد و راهگشا خواهد بود.»
از همان زماني كه نام علي‌محمد نوريان به عنوان سرپرست دانشگاه به ميان آمد شايعه انتخاب فرهاد رهبر به‌عنوان رييس جديد دانشگاه آزاد هم مطرح شد. شايعه‌اي كه پس از يكي‌ دوبار تكذيب، روز گذشته و با امضاي حكم او توسط علي‌اكبر ولايتي از شايعه به خبر تبديل شد. آخر فروردين امسال، رهبر از هيات نظارت بر انتخابات تهران استعفا داد تا به‌صورت رسمي به عنوان حامي ابراهيم رييسي هنگام ثبت‌نام او در وزارت كشور حاضر شود. روز گذشته عكس حضور او در كنار ابراهيم رييسي بارها همراه خبر انتصاب او به عنوان گزينه رياست دانشگاه آزاد در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد. حدود يك ماه بعد و پس از شكست رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري، توليت آستان‌قدس در حكمي فرهاد رهبر را به سمت مشاور اقتصادي و دبير كارگروه اقتصادي آستان قدس‌رضوي منصوب كرد. 20 تيرماه رهبر به همراه فريدون عزيزي و محمدمهدي طهرانچي (رييس بركنار شده دانشگاه شهيد بهشتي) به عنوان سه عضو جديد هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي راي اكثريت اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را كسب كردند عضويت در اين هيات مقدمه انتخاب او را چيد و حالا در صورت تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، رهبر اين‌بار به بر مسند رياست دانشگاه آزاد مي‌نشيند. هنوز مشخص نيست حواشي رياست او بر دانشگاه تهران آيا قرار است او را در دانشگاه آزاد هم همراهي كنند يا نه؟