روزنامه اعتماد
1396/04/26

اميدي به حذف سانسور ندارم

علي مطلب‌زاده
«من هيچ تقاضايي از دولت ندارم زيرا در ساختارهاي حكومتي مشابه ما؛ وزير ارشاد كار زيادي نمي‌تواند انجام دهد. وزير ارشاد جزيي از وزرايي است كه بايد تاييد شود و در چنين مدلي نمي‌توان كار زيادي انجام داد. روزگاري فقط وزارت ارشاد مبصر بود اما امروز برخي افراد خاص و نهادها مبصر سينما هستند؛ لذا من اميد ندارم بتوانيم سانسور را حذف كنيم.» برنامه «سي‌وپنج» با اجراي فريدون جيراني شنبه‌شب ميزبان كيومرث پوراحمد بود تا اين كارگردان در نخستين قسمت از سري جديد اين برنامه اينترنتي از وضعيت امروز سينما و فعاليت‌هايش به عنوان يك فيلمساز بگويد. اما گفته‌هاي پوراحمد در اين برنامه تنها به اين موارد ختم نمي‌شد و او در كنار انتقادهايي كه از وضعيت رسانه ملي داشت از دولت يازدهم و حسن روحاني و دستاوردهاي برجام هم دفاع كرد. پيروزي حسن روحاني در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري موضوع ديگري بود كه پوراحمد در صحبت‌هايش به آن اشاره داشت. او با طرح اين سوال كه «دوستان اصولگرا چرا اينقدر بي‌اصول رفتار مي‌كنند» توضيح داد: «شما در انتخابات باختيد؛ بعد يك نفر به نام حسن عباسي مي‌گويد مي‌خواهد جلوي روحاني بايستد. ما كه ۲۴ ميليون نفر هستيم؛ پشت روحاني هستيم.» پوراحمد در ادامه از دستاوردهاي برجام در اقتصاد ايران هم دفاع كرد. به گفته پوراحمد برجام اتفاق بزرگ و مهمي بود و مردم، امروز دولت را به دستاوردهاي مهمي كه برجام داشته دوست دارند. اما پوراحمد در بخش ديگري از گفته‌هايش در برنامه «سي‌وپنج» به موضوعي اشاره كرد كه چهارشنبه گذشته در هفتمين شب كانون كارگردانان از آن صحبت كرده بود. او با انتقاد از تهيه‌كننده‌ها و سوپراستارهاي فعلي توضيح داد: «امروز برخي افراد به سينما وارد شده‌اند و درست مانند كسي كه وارد ظرف عسل شده عمل مي‌كنند. آنها پول كلان مي‌گيرند اما بازيگر خوبي نيستند، فقط خوشگل هستند و سوپراستارهاي بدلي.» او با اشاره به اينكه برخي تهيه‌كنندگان در سينما با نصف پول ساخت فيلم براي خود پنت‌هاوس مي‌خرند، توضيح داد: «من فيلم «اتوبوس شب» را با پول يك تله‌فيلم ساختم و حتي قرارداد هم نداشتم. «پنجاه قدم آخر» را با بودجه يك ميليارد توماني ساختم. در ساخت اين فيلم تهيه‌كننده با انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس شريك بود. من هم در نهايت ۲۰۰ ميليون تومان براي يك سال دستمزد گرفتم. در فيلم «كفش‌هايم كو؟» هم با علي قائم‌مقامي شريك بوديم و سودي عايد ما نشد.» انتقادهاي كيومرث پوراحمد در ادامه متوجه صداوسيما هم شد: «هر بخش از رسانه صدا و سيما يك نوع عمل مي‌كند.» اين كارگردان برخوردي را كه با فيلم «اتوبوس شب» در پخش از دو شبكه مختلف سيما شد مثال زد و گفت: «شبكه يك در همين رسانه فيلم «اتوبوس شب» را سانسور كرد و شبكه چهار، آن را كامل پخش كرد. » پوراحمد بعدتر از اتفاقاتي كه در هنگام نمايش فيلم‌هاي «پنجاه قدم آخر» و «كفش‌هايم كو؟» افتاده بود هم صحبت كرد تا از سينمايي بگويد كه مطلوب اوست. به گفته او در دهه ۶۰ و ۷۰ يعني زمان مديريت سيدمحمد بهشتي كارگردان‌سالاري بر سينما حاكم بود: «ما هم فيلم‌هاي خوبي مي‌ساختيم اما امروز تهيه‌كنندگان، سالن سينما هم خريده‌اند و تعيين مي‌كنند چه فيلمي ساخته شود يا نشود. در نهايت براي امثال من كار بسيار سخت شده است، چرا كه من بايد از بيرون سينما براي ساخت فيلم سرمايه بياورم.» پوراحمد در پايان به فيلمسازاني مثل شهرام مكري، رضا درميشيان و مجيد برزگر اشاره كرد كه گرچه جوان اما به‌روز هستند: «اينها فيلم‌هاي قابل تاملي مي‌سازند. من هم فيلم‌هاي مكري و برزگر را بيش از ۵ بار در سينما ديده‌ام.»