ترامپ فرق قاسم سلیمانی و سلیمانیه عراق را نمی‌دانست!




موسسه تحقیقاتی هادسون که از اندیشکده‌های نزدیک به جریان نومحافظه کار در آمریکا است به تازگی نشستی درباره ایران در واشنگتن برگزار کرد. این نشست باعنوان «برجام در دوران ترامپ» برگزار شد.
هدایت این نشست را سوزان کیانپور تهیه‌کننده گزارش‌ها و برنامه‌ها در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی و کنگره برای شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی برعهده داشت.


به گزارش تسنیم، مایکل پریجنت کارشناس موسسه هادسون در این نشست گفت: در اینجا می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم. بنده فردی بودم که نام سناتور کروز را وقتی معرفی کردم که او برای رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد و سناتور کروز هم نام دونالد ترامپ را مطرح و معرفی کرد. در سخنانم درباره معرفی ترامپ هم گفتم که اگر قاسم سلیمانی را نشناسید نمی‌توانید درباره توافق هسته‌ای ایران حرفی بزنید. در آن زمان، ترامپ نمی‌دانست قاسم سلیمانی کیست. او فکر می‌کرد که درباره منطقه سلیمانیه در عراق صحبت می‌کنم.
در آن زمان، رسانه‌های خبری و بنگاه‌های سیاسی از من انتقاد کردند که با این سخنم، ترامپ را ضایع کرده‌ام (چون تفاوت قاسم سلیمانی و سلیمانیه را نمی‌دانست.)
لازم نیست
 برجام پاره شود
پریجنت افزود: در پایان سخنم می‌خواهم بگویم که لازم نیست ترامپ، توافق هسته‌ای ایران را پاره کند بلکه لازم است فقط این توافق را اجرایی کند. تنها کاری که او باید انجام بدهد این است که به توافق‌های محرمانه پایان بدهد؛ همچنان مانع دسترسی شرکت‌های ایرانی به نظام مالی آمریکا شود و تحریم‌های مرتبط غیرهسته‌ای علیه ایران اعمال شود که درباره ناقضان حقوق بشر در ایران و حمایت این کشور از تروریسم و دیگر گروه‌ها است. تنها کاری که دولت ترامپ باید انجام بدهد این است که فقط قطعنامه‌های موجود شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرایی کند و این تحریم‌ها را افزایش بدهد.
بنده برای ژنرال دیوید پترائوس (فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در عراق) و ژنرال اودیرنو (فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در عراق) و همچنین ژنرال ماتیس (جیمز ماتیس، وزیر دفاع دولت ترامپ) کار می‌کردم. اولین نکته ای که ژنرال ماتیس در مقر فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا به ما گفت این بود که وقتی به خواب می‌رویم باید به سه چیز فکر کنیم؛ ایران، ایران و ایران!
اروپا منتظر اجازه آمریکاست
وی در ادامه گفت: البته خبر خوب این است که کشورهای اروپایی می‌گویند تا وقتی ایالات متحده به ایران اجازه ندهد به شبکه بانکی آمریکا دسترسی پیدا کند، اروپایی‌ها حاضر نخواهند بود با ایران تعامل اقتصادی داشته باشند. این رویکرد به معنای آن است که دسترسی به شبکه بانکی آمریکا، آنقدر تضمین بوجود می‌آورد که اروپایی‌ها با ایران روابط تجاری داشته باشند. این نکته، مثبت است.
تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایران- آمریکا در ادامه نشست گفت: خط انتقادات از حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران این است که توافق هسته‌ای به اندازه ای که ایرانی‌ها تصور می‌کردند برای ایران خوب نبوده است. گفته می‌شود رفع تحریم‌ها به صورتی نبوده است که وعده داده شده بود. البته تردیدی نیست که در روند رفع تحریم‌ها مشکلاتی بوده است. ایالات متحده در اعمال تحریم‌ها، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد اما در برداشتن تحریم‌ها، موفقیت بسیار کمتری دارد.با این اوصاف، در حال حاضر و در دوره قبل از انتخابات، میزان آمادگی ایران برای ورود به گفت‌وگوهای دوجانبه با آمریکا، تقریبا صفر است.
سوزان کیانپور هدایت‌کننده این نشست در ادامه پرسید: توافق هسته‌ای در عرصه داخلی ایران چه تاثیری گذاشته است؟ تاثیر این توافق بر انتخابات آتی ایران چیست؟ تریتا پارسی در پاسخ گفت: تاثیر توافق هسته‌ای بر انتخابات آتی کمتر از حدی است که به نظرمن، طرفداران توافق هسته‌ای خواهان آن بوده‌اند زیرا این احساس وجود دارد که وعده‌های داده شده به مردم ایران درباره این توافق هسته‌ای، محقق نشده است. این نگرش وجود داشت که تحریم‌ها به صورت بسیار بیشتری برداشته خواهد شد و منافع اقتصادی حاصل از رفع تحریم‌ها به صورت بسیار قابل توجه‌تری نصیب مردم ایران خواهد شد. اینکه شرکت‌های نفتی وارد ایران شوند و قرارداد امضا کنند یک اتفاق است. اما آنچه مردم ایران می‌خواهند این است که برای نمونه، بسیاری از فعالان خرده در عرصه اقتصادی بتوانند به صادرات خود بپردازند و از شبکه سوئیفت استفاده کنند. اما آنها تا حالا آثار مثبت چندانی از این روند مشاهده نکرده‌اند.
هر تحریمی کنید
 دولت روحانی برجام را
 به هم نمی‌زند
 گری سیمور هماهنگ‌کننده سابق کاخ سفید در امور مربوط به کنترل تسلیحات کشتار جمعی که در حال حاضر رئیس بخش پژوهش برای مرکز علوم و روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد است در ادامه این نشست گفت: سوال مطرح این است که ایران تا چه اندازه حاضر است تحریم‌های بیشتری را تحمل کند و اگر تحریم‌های جدیدی اعمال شود، پاسخ ایران چه خواهد بود. فکر می‌کنم در حال حاضر دولت حسن روحانی متعهد است توافق هسته‌ای سرجای خود باقی بماند. بنابراین، فکر می‌کنم هر تحریمی هم علیه ایران اعمال شود، دولت ایران از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد.