وزرای سابق کمک‌کننده به فساد نفتی احضار شدند

آرمان: سومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی، صبح دیروز در شعبه ۲۸دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. روایت میزان از این جلسه دادگاه چنین است: قاضی مقیسه در ابتدای سومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی، با اعلام علنی بودن جلسه گفت: در این جلسه، نماینده دادستان، «شمس» و «فلاحهروی» متهمان ردیف دوم و سوم، وکلای نامبردگان میرسجاد شهیدمهر، بهمن افشار، عبدالعلی فلاحتی، وکلای شرکت نفت و شرکت اچ‌کی، وکلای بانک مسکن، نماینده سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان بانک مرکزی حضور دارند. در دو جلسه قبل به اتهامات آقای شمس پرداختیم، دفاعیات ایشان را شنیدیم و دفاعیات ادامه دارد. قاضی مقیسه در این جلسه دادگاه از احضار مجدد بابک زنجانی به دادگاه انقلاب خبر داد.
متهمان انقلابی؟!
 مهدی شمس با حضور در جایگاه متهم اعلام کرد: اگر اجازه بدهید با توجه به اینکه نماینده دادستان در جلسه قبل توضیح دادند و من حقوقدان نیستم، از دادگاه می‌خواهم وکیل بنده ابتدا حضور پیدا کنند و من بعد از اظهارات او، توضیحاتی ارائه می‌کنم. وکیل شمس در پاسخ به اظهارات هفته گذشته نماینده دادستان گفت:‌ منشا این مساله تحریمی است که توسط دشمنان ملت شریف ایران تحمیل شد و اگر تحریم نبود، یقینا این پرونده تشکیل نمی‌شد. بر فرض تشکیل این پرونده، اگر در معامله صورت‌گرفته بین دو شرکت، پول برمی‌گشت نه آقایان شاکی بودند و نه مدعی‌العموم می‌توانست طرح دعوا کند. پس درواقع اگر جرمی هم واقع شده به‌خاطر عدم پرداخت پول به دولت جمهوری اسلامی است. فلاحتی ادامه داد:‌ اگر وزارت نفت می‌توانست قانونی معامله کند، نیاز به اصحاب این پرونده نداشت، به‌ویژه اینکه وزارت نفت قانون و مقررات خاص دارد و شخص نمی‌تواند با دولت معامله کند، بلکه باید یک شرکتی باشد تا نفت بخرد و وجه را به دولت برگرداند. در اینجا یک شرکتی از شرکت اچ‌کی خرید کرده و موظف بوده پول را برگرداند، اما به هر دلیل برنگردانده که بررسی آن وظیفه دادسراست. ثانیا قضیه نفت به تنهایی نیست، پول نقدی که وزارت نفت به برخی متهمان داده و او نتوانسته ماموریت خود را انجام دهد، چه ربطی به موکلان ما دارد؟ اینها اطلاعی نداشتند. فلاحتی تصریح کرد: در اینجا قضیه فقط مربوط به نفت نیست، پولی که وزارت نفت به متهمان داده است یا صرف جای دیگر کرده یا نتوانسته ماموریت خودش را انجام دهد و ربطی به موکلان ندارد. باندی در بساط نیست، اینها فرزندان انقلاب هستند. پس از شنیدن این اظهارات قاضی مقیسه در پاسخ گفت: قرار نیست رجزخوانی کنید، شعار ندهید. این افراد حزب‌اللهی نیستند. آقای شمس در جلسه پیش گفت: عافیت‌طلبان در کنار هستند، تشکیلات نظام و دستگاه قضائی به این نتیجه رسید که این متهمان با افرادی مرتبط هستند، بنابراین مدیر شرکت نیکو، مدیرعامل وقت بانک مسکن و وزرای سابق و هرکس کوچک‌ترین قدمی در جهت این باند برداشته بود، احضار شدند و با آنها برخورد شد و نظام کوچک‌ترین تعارفی با کسی ندارد.
زنجانی و صداقت!


در ادامه، مهدوی، وکیل شرکت نفت، اظهار کرد: یک‌میلیارد و 427میلیون و 500هزار یورو به صورت نقدی به متهمان داده شده است. آقایان پس از آن یا پول را نزد خود نگه داشتند یا چیزی خریدهاند. متهم ردیف دوم مدعی شد: سخنان من به‌خوبی در رسانهها منعکس نشده و دادگاه ادله کافی برای اتهامات مرا ندارد. من کار بسیار بزرگی انجام دادهام و سود بسیار کمی، یعنی 13میلیون دلار به دست آورده‌ام، من منتفع نبودم. درباره عنصر روانی جرم هم باید بگویم که من نمی‌دانستم نیت زنجانی چیست؟ برای دور زدن تحریم‌ها، اکنون در آمریکا و انگلیس تحت تعقیب هستم. بنده برای کمک آمده‌ام، ولی اتهامات ناراحت‌کننده‌ای به من زده شد، در حالی‌که من نسبت به ابعاد کار زنجانی مطلع نبودم. قاضی مقیسه خطاب به مهدی شمس اظهار کرد: شما و آقای فلاح بودید که آقای زنجانی را به مسئولان معرفی کردید. قاضی مقیسه ادامه داد: براساس اظهارات دو روز قبل بابک زنجانی، وی گفته است من از سال 88 با آقای شمس و آقای فلاح رفیق شدم و از آن هنگام با وی همکاری تنگاتنگی برای فروش نفت برقرار کردید. متهم ردیف دوم واکنش نشان داد: زنجانی را صادق نمی‌دانم و حرف‌های او را قبول ندارم. من نه‌تنها به تمام وظایفم، بلکه به فراتر از آنها عمل کردم.
4 وزیری که نامه را امضاء کردند
قاضی مقیسه ادامه داد: شما پیش‌تر زنجانی را به صندوق بازنشستگی وزارت نفت معرفی کردید. شمس پاسخ داد: هرچند معرفی کردن جرم نیست، ولی این ادعای شما را قبول ندارم. آن چهار وزیری که نامه را امضا کرده و بقیه افراد، شریک جرم زنجانی محسوب می‌شوند، شواهد دال بر این است که شرکت نفت نسبت به من شناخت نداشت. قاضی مقیسه گفت: شما و فلاح دو بانک و بابک زنجانی را به مسئولان معرفی کردید، بنابراین شما در فروش نفت به زنجانی نقش داشتید. شمس ضمن رد ادعاهای مطرح‌شده ادامه داد: شما یک زمانی به من می‌گفتید که مورد تأیید نظام هستم، اما بعدا می‌گویید اجنبی هستم. قاضی مقیسه در پاسخ به این دفاعیات گفت: ما هیچ‌گاه نگفته‌ایم که شما اجنبی هستید، بلکه گفته‌ایم چرا باید نفت به کسی واگذار شود که تابعیت انگلیسی دارد. شمس ادامه داد: من اگر پول‌ها را برداشته بودم، فرار می‌کردم. متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: بانک مرکزی باید در مقطعی، FIIB را اعتبارسنجی می‌کرد که این کار را انجام نداده است. او ادامه داد:‌ اگر من عنصر روانی جرم را داشتم، وارد ایران نمی‌شدم و اصلا به وزارت اطلاعات نامه نمی‌نوشتم. البته من از شما درخواست برگزاری دادگاه غیرعلنی دارم که حرف‌های مهمی در آنجا زده شود. شمس ادامه داد: بنده هیچ اطلاعی از فعالیت‌های زنجانی نداشتهام. ما قرار داشتیم که از پول شرکت فال، شش هواپیمای غول‌پیکر را از شرکت انور بخریم که همین کار را دقیقا انجام دادهایم. بانک FIIB که شریک بانک ملت بوده را با تایید چهار وزیر قبول کردند و مقصر خودشان هستند. در مورد فروش هواپیماها، من از نیت فروش هواپیماها بی‌خبر بودم. شنیده‌ام شراکت بانک ملت با بابک زنجانی به توصیه بانک مرکزی بوده است، آب از سرچشمه گل‌آلود است و هیچ‌گونه امکانسنجی برای فروش نفت انجام نشده است. نماینده دادستان گفت: سرنوشت محموله‌ای که به خانم (...) دادید چه شد؟ قاضی مقیسه از متهم پرسید: شما مانع بازگشت محموله نفتی به ایران شدید؟ شمس پاسخ داد: من به خاطر ضرر و زیانش و از سر خیرخواهی کمک کردم. نماینده دادستان گفت: اگر شما نقشی نداشتید چه صحبتی با خانم (...) داشتید؟ شمس گفت: اصلا بحث فروش نفت در آن جلسه مطرح نشد. آن مقام نفتی گفت زنجانی با وزیر دوستی دارد و اخیرا هم از طریق آقای فلاح مطلع شدم که در خرید گوشت و مرغ و دارو همکاری دارد و آقای ن.م را هم فقط یک بار دیدم. جلسه بعدی دادگاه سه‌شنبه 27تیر برگزار می‌شود.