واگذاری‌های کلان یک‌شبه به بهانه خصوصی سازی

آخوندی در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید «هما» مطرح کرد
واگذاری های کلان یک شبه در دولت قبل
کجای دنیا سراغ دارید مخابرات کشوری که میلیاردها دلار سرمایه دارد، یک شبه و عجولانه واگذار شود؟



وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه رئیس جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) جلوگیری از واگذاری شتاب زده هما به‌عنوان برند هواپیمایی کشور به بهانه خصوصی‌سازی را یکی از موفقیت‌های بزرگ عنوان کرد و گفت: هما را به هرقیمتی که قرار بود بفروشند فقط ارزش مقداری ساختمان و زمین آن بود و تمام سرمایه انسانی، فنی و ملی آن نابود می‌شد.
روز گذشته مراسم معارفه رئیس جدید هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر راه و شهرسازی و بسیاری از مسئولان صنعت هوایی کشور انجام شد. در این مراسم فرزانه شرفبافی به‌عنوان نخستین بانویی که به این سمت می‌رسد جایگزین فرهاد پرورش شد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در روز معارفه رئیس جدید هما یکی از کارهای مهم رئیس سابق هما را حفظ این شرکت مهم ملی در برابر واگذاری‌های یک شبه نام برد و گفت: 100 میلیارد دلار از سرمایه صنعتی ایران مانند شرکت مخابرات یک شبه واگذار شد، اما نکته بسیار مهم‌تری که در کنار این سرمایه مادی وجود داشت فرهنگ صنعتی، ‌سازمانی و دانش این شرکت‌ها بود در بحث خصوصی‌سازی بدون توجه به این ارزش‌ها و سرمایه‌ها جفای بزرگی در حق ملت ایران روا شد و تمام ثروت به ثروت مادی تبدیل و فروخته شد.به گفته آخوندی در واگذاری‌ها می‌خواستند به‌عنوان دفع شر از شر این بنگاه‌ها خلاص شوند و انگار نه انگار که اینها ثروت ملی است.
آخوندی با بیان اینکه بدترین کار واگذاری صنایع به تأمین اجتماعی بود، گفت: پیش‌نویس قانون خصوصی‌سازی را من نوشتم، با خصوصی‌سازی مخالف نیستم اما گفته‌ام که قبل از واگذاری باید تغییر ساختار بنگاه‌ها انجام شود در کجای دنیا سراغ دارید که مخابرات کشوری که میلیاردها دلار سرمایه دارد را یک شبه و با تصمیم عجولانه واگذار کنند.
وی تأکید کرد: بنگاه‌های بزرگ را بدون اصلاح ساختاری نباید واگذار کنیم و برنامه هما نیز در آینده اصلاح ساختاری آن است.
یک هواپیمای ایرباس را
با چانه زنی رایگان گرفتیم
در ادامه مراسم اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از تحویل رایگان یک ایرباس ۳۲۰ توسط کمپانی ایرباس به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان تخفیف خبر داد و گفت: در خرید هواپیماهای نو امتیازاتی گرفتیم با هواپیماسازی ایرباس همه مذاکرات را انجام داده‌ بودیم و همه تخفیفات را گرفته بودیم، اما در پاریس قبل و بعد از ناهار چانه زدیم روی 30 فروند هواپیما باز هم یک میلیون دلار تخفیف گرفتیم اما آقای پرورش یک هواپیمای 320 ایرباس را مجاناً علاوه بر همه تخفیفات ارائه شده، از ایرباس گرفت.‌ پس از آن هر بار از مدیرعامل ایرباس می‌خواستیم مذاکره کند، از ترس تخفیف بیشترفرار می‌کرد. وی تأکید کرد: خرید هواپیماهای جدید برای کشور و هما درآمدزایی خواهد داشت و از این درآمدزایی هزینه خرید تأمین می‌شود.
برنامه‌های راهبردی هما در شرف تدوین
همچنین رئیس جدید هما در مراسم معارفه خود از تدوین برنامه‌های راهبردی در آینده نزدیک در هما خبر داد و گفت: هواپیماهای پسابرجامی در دوران جدید یکی پس از دیگری در حال به پرواز درآمدن هستند. فرصت‌های نوسازی و بازسازی ساختاری هما فراهم شده است و با برنامه‌ریزی و مدیریت منابع مالی، انسانی و همکاری در صنعت می‌توان همایی بهتر ساخت.
شرفبافی اظهار داشت: همه مردم ایران حق دارند از پروازهای بموقع و اقتصادی بهره‌مند شوند. توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته برای هما ضروری است و این لازم است که خدمت‌رسانی هما در کلاس جهانی و‌شأن جمهوری اسلامی ایران باشد. وی بازسازی ساختاری و اصلاح هما و اصلاح ساختار انسانی، مالی و دستمزدی هما را یکی از برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: اگر شرایط خوب باشد و بپذیرند صندوق بازنشستگی واگذار می‌شود. همچنین برای عرضه هما در بورس باید اصلاح ساختار انجام شده و ارزشگذاری انجام شود.
شرفبافی بازسازی اصلاح ساختاری هما، سیستم‌های مدیریتی هما، ارائه سطح کیفی خدمات برای ارتقای رقابت، بهبود روش‌های بازرگانی و... را از برنامه‌های خود در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
وی در خصوص تعیین فاینانسر برای تأمین منابع مالی خرید هواپیمای جدید گفت: در مرحله شناسایی فاینانسرها قرار داریم.
هما را در شرایط تحریم حفظ کردیم
رئیس سابق هما نیز در مراسم تودیع خود 8 سال گذشته را به خاطر تحریم‌ها سخت‌ترین سال‌های هما نام برد و گفت: بیش از 4 هزار پرواز بیشتر به خاطر سوختگیری در شرایط تحریم سوختی انجام دادیم.
وی گفت: به خاطر تحریم، بانک مرکزی پول و ارز نداشت که به ما بدهد در حالی که در آن شرایط برای هر پرواز حدود 20 هزار دلار هزینه می‌کردیم خدا را شکر می‌کنم که برجام اجرایی شد. خرید هواپیما، تعمیرات موتور، انتقال پول، مجوز اوفک و ... پس از برجام در صنعت هوایی اجرایی شد.