احضار وزیران دولت سابق در پرونده بابک زنجانی

خسرو مبشر

نیم نگاه



وزرای مرتبط با پرونده زنجانی چه کسانی هستند

دیروز قاضی مقیسه در دادگاه متهمان پرونده نفتی گفت که وزیران دولت سابق که مرتبط با این پرونده بوده‌اند احضار شده‌اند. پیش از این آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه هم در دی ماه سال گذشته گفته بود: «افراد مرتبط با این پرونده از وزیران سابق تا رئیس سابق بانک مرکزی مکرر به دستگاه قضایی احضار شدند و ساعت‌ها مورد تحقیق قرار گرفتند و این پرونده همچنان مفتوح است و هیچ کس نگفته است که این وزیران یا دیگران تبرئه شده‌اند یا منع تعقیب خورده‌اند.»حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی هم در 19 دی ماه سال گذشته و در نشست خبری گفته بود: «در این پرونده چهار وزیر سابق مورد سؤال جدی بازپرس قرار گرفتند و در جاهایی که لازم بوده است، احضار شده‌اند و اگر لازم بوده است با متهم بازداشتی مواجه شوند، این کار انجام شده است. طوری نبوده است که بگویند که فلانی وزیر است و برویم درمحل کارش تحقیق کنیم؛ بلکه آنها احضار شده‌اند. حتی از رئیس بانک مرکزی هم تحقیق شده است. 30 نفر از مدیران از دستگاه‌های مختلف مورد تحقیق قرار گرفته‌اند و 12نفر نیز بازداشت شده‌اند و برای هر کسی به میزان اتهام، قرار صادر شده است.»
اگر چه مقامات قضایی نام وزیران احضار شده و مرتبط با پرونده نفتی را نبرده‌اند، اما امیر عباس سلطانی رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس نهم 8 مهر ماه سال 93 در گفت‌و‌گو با سایت «نفتا» گفته بود: «زنجانی در وزارتخانه‌های دولت قطعاً مورد حمایت قرار می‌گرفته و در هر پست دولتی همراه داشته است. 4 عضو کابینه دولت قبلی؛ آقای حسینی وزیر اقتصاد و دارایی، آقای قاسمی وزیر نفت، آقای مصلحی وزیر اطلاعات و آقای بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، زنجانی را تأیید کرده‌اند و با این تأییدها پول در اختیار او گذاشته شده است.» محمود بهمنی که در حال حاضر نماینده مجلس است، 20 دی ماه سال گذشته احضار خود به دستگاه قضایی را تأیید و البته تأکید کرد که نه به‌عنوان «متهم» بلکه به‌عنوان «مطلع» احضار شده است. او به خبرگزاری «ایلنا» گفته بود: «این یک پرونده سیاسی است و بیشتر به وزارت نفت دولت قبل مربوط است تا بانک مرکزی.»



سومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم فساد نفتی (مهدی شمس‌زاده و حمید فلاح هروی) به اتهام افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، تشکیل شبکه سازمان یافته برای جعل و استفاده از اسناد مجعول، کلاهبرداری و پولشویی در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه به صورت علنی برگزار شد.
به گزارش «ایران»، در ابتدای جلسه رئیس دادگاه از مهدی شمس‌زاده (متهم ردیف دوم) خواست تا با قرار گرفتن در جایگاه، دفاعیات خود را ادامه دهد اما وی از قاضی خواست تا یکی از وکلای مدافعش پیرو صحبت‌های قبلی نماینده دادستان مطالب قانونی بیان کند. حجت‌الاسلام عبدالعلی فلاحتی، وکیل مهدی شمس‌زاده گفت:‌ اگر تحریم نبود، این پرونده تشکیل نمی‌شد و اگر وزارت نفت می‌توانست قانونی معامله کند، نیاز به اصحاب این پرونده نداشت. در اینجا یک شرکتی از شرکت «اچ.کی» نفت خرید کرده و موظف بوده پول را برگرداند اما به هر دلیل برنگردانده است. چه ربطی به موکلین ما دارد. اینها بچه‌های نظام و انقلاب هستند. باندی در بساط نیست که بخواهد همدست بشوند تا مال مملکت  و بیت‌المال را تصرف کنند. قاضی مقیسه گفت: این افراد شبکه سازمان یافته‌ای هستند که از اول با دسیسه آغاز به کار کردند. آقای شمس زاده می‌گوید عافیت‌طلبان گوشه‌ای نشسته‌اند؛ این طور نیست، تشکیلات نظام و دستگاه قضا به این نکته رسید که این متهمان افراد مرتبطی دارند. در همین راستا مدیر وقت بانک مسکن و شرکت نیکو احضار و تفهیم اتهام شدند. وزرای سابق، افراد مرتبط با این پرونده و  هر کس کوچک‌ترین قدمی در جهت کمک به این باند کرده احضار شدند و برخورد شده و می‌شود ،نظام تعارفی با کسی ندارد.
وی افزود: بنا نیست شعار بدهید و رجزخوانی کنید. اصلاً (این متهمان) حزب‌اللهی نیستند. محتویات پرونده و بررسی‌های مدعی‌العموم نشان می‌دهد اینها شبکه سازمان یافته‌ای هستند.
در این هنگام مهدوی، وکیل مدافع شرکت نفت به منظور ارائه توضیحاتی به قاضی دادگاه گفت: یک میلیارد و 427 میلیون و 500 هزار یورو به بابک زنجانی پرداخت شده است. بابک زنجانی گفته بود من بانک دارم و می‌توانم پول شما را به دلار و یورو تبدیل کنم.
متهم نفتی هم در دفاع از خود گفت: نوستراداموس نبودم که به نیت زنجانی پی ببرم. در اینجا یک فعلی انجام شده و بعداً من با نیت خیر وارد شدم تا به دور زدن تحریم‌ها کمک کنم و به همین خاطر در انگلستان و امریکا تحت تعقیب قرار گرفتم. قاضی مقیسه گفت: چند روز پیش بابک زنجانی را به دادگاه دعوت کردم تا ببینم چقدر شما نقش اصلی داشتید. زنجانی گله داشت که ارزفروش نبوده در حالی که کارهای اولیه او ارز فروشی و کارهای آرایشی بوده است. شخص فلاح و شما (شمس‌زاده) بودید که زنجانی را به مسئولان معرفی کردید و او را چهره‌ای دارای دو بانک مستعد در فروش نفت معرفی کردید. رئیس دادگاه به اظهارات زنجانی اشاره کرد و گفت: زنجانی در اظهارات خود گفته که من از سال ۸۸ با آقایان مهدی شمس‌زاده و حمید فلاح هروی رفیق شدم و به این نتیجه رسیدم که شمس‌زاده می‌تواند به من در قضیه اقتصادی و نفت کمک کند. در جریان نفت، شمس زاده را از انگلیس به مالزی دعوت کردم و در آن جلسه حمید فلاح هروی هم حضور داشت.
وی افزود: زنجانی ادامه داده که به همراه وکلای خارجی به مالزی رفتیم و به مهدی شمس زاده گفتم نفت در حال متروکه شدن است، مهدی (شمس‌زاده) هم گفت من آماده‌ام انبار کنم و بفروشم. بعداً زنجانی اعلام می‌کند که وزیر نفت [وقت]  گفته تحویل می‌دهیم. مهدی شمس زاده گفت که می‌شود با انتقال نفت از مالزی به دوبی، سه ماه دیگر به تأخیر بیندازیم. من (زنجانی)، مهدی شمس زاده، حمید فلاح هروی و کسی که به تازگی دستگیر شده امضا کردیم.
رئیس دادگاه افزود: زنجانی گفته وضع شرکت فال خوب نیست، مهدی شمس زاده به من اعتماد داد و گفت خیالت راحت باشد، وضعیت این شرکت خوب است. آنجا دفتر گرفتیم و نیرو استخدام کردیم مهدی شمس زاده نفت را آنجا به فروش رساند. شمس‌زاده در ادامه توضیح داد: در انگلیس جرمی که برای من تعریف شده، قاچاقچی دور زدن تحریم است. افراد امین، زنجانی را به من معرفی کردند و تأکید شده که برای شکستن تابوی تحریم وارد میدان می‌شویم.
شمس‌زاده در ادامه گفت: شما گفتید هر کسی که به زنجانی کمک کرده، شریک است بنابراین باید آن چهار وزیری که نامه را امضا کردند و بقیه افراد هم شریک جرم زنجانی محسوب شوند.
وی ادامه داد: مؤسسه‌ «سی‌تی بنکرز» و «اف‌آی‌آی‌بی‌» با بانک‌های کارگزار در ایران کار می‌کردند و تأییدیه وزارت اطلاعات و بانک مرکزی را داشته است و چهار وزیر هم نامه زدند.
قاضی مقیسه گفت: شما و حمید فلاح هروی این دو بانک را به گونه‌ای نزد مسئولان جلوه دادید که آمدند بانک ملت را هم شریک کردند و گفتید بابک زنجانی کسی است که بانک ملت هم شریکش است. همچنین آقای وحید دستجردی در اظهارات خود گفته مهدی شمس‌زاده، زنجانی را معرفی کرده است. شما در فروش نفت به زنجانی نقش داشتید یا خیر؟
شمس‌زاده افزود: مگر معرفی جرم است؟ همه کارهای تجاری دنیا با همین معرفی انجام می‌شود. آقای وحید دستجردی به عنوان یک مسئول نظام باید امکان‌سنجی می‌کرد.
نماینده دادستان هم در ادامه  توضیح داد: 2/1 میلیارد یورو نفت تحویل شما شده، بنابراین اظهار نکنید که هیچ نقشی نداشتید. در وجوه نقدی هم که به زنجانی دادند، نقش شما در تبدیل این وجوه و خریدها بسیار محرز است. خواهش می‌کنم به جای اینکه بگویید معرفی جرم است، به سلسله اقدامات خود بپردازید. شمس‌زاده گفت: زنجانی فردی سخنور و سخنگوست و مسائل را با حالت بازاریابی مطرح می‌کند و از سال 89 نیز با قرارگاه خاتم و شهرداری همکاری داشته و از سال 91 نیز شریک بانک ملت بوده است. زنجانی از قبل با وزیر (نفت) رفیق بوده است. طبق اظهارات نماینده دادستان، از 4/1 میلیارد دلار، 600 میلیون به پیمانکاران و 600 میلیون نیز به صرافی «سفیر آلتین» داده شده، چرا ردیابی نشده است. تنها جایی که شفاف است، «اونر ایر» و شرکت «فال» است. رئیس دادگاه گفت: حسب کیفرخواست و تحقیقات صورت گرفته، بابک زنجانی و مهدی شمس زاده کل محموله‌های نفتی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون یورو به طور مستقیم و غیر مستقیم تحویل شما شده است. قبول دارید؟ متهم پاسخ داد: قبول ندارم. از یک میلیون و 900 هزار، یک میلیون و 400 هزار مربوط به شرکت فال بوده و بقیه به افراد دیگر تحویل شده است.
من اصلاً از «ال‌سی»ها خبر نداشتم. 6 هواپیما در «اونر ایر» وجود داشت که قرار بود هما بخرد اما زنجانی گفت خودمان بخریم. البته  اگر قرار باشد ال‌سی مجعول صادر شده باشد، من خودم یکی از قربانیان این ال‌سی‌ها هستم. نماینده دادستان هم از متهم پرسید: سرنوشت محموله‌ای که به خانم «یو» در چین دادند، چه شد؟ مهدی شمس‌زاده گفت: یک محموله برگشت خورد.
نماینده دادستان گفت: چند روز قبل از علیرضا زیباحالت منفرد (متهم دیگر مرتبط با پرونده) تحقیق شده که می‌گفت مهدی شمس‌زاده مکرر زنگ می‌زد که چکاره هستی که این محموله شرکت نفت برگردد. اگر نقش نداشتید چطور این جمله را به منفرد گفتید که این محموله برای زنجانی است و چرا می‌خواهی به شرکت نفت بازگردد. جشن ساز- یکی از مدیران نفتی-  هم در اظهارات خود گفته که تمام محموله‌های نفتی غیر از یک یا دو مورد به شخص مهدی شمس‌زاده تحویل داده شده است. قاضی مقیسه با اشاره به اظهارات اخیر زیبا حالت منفرد درخصوص متهم ردیف دوم از او پرسید که شما مانع بازگشت محموله نفتی به ایران شدی؟ متهم پاسخ داد: من به خاطر ضرر و زیانش گفتم. من می‌خواستم از بابت خیرخواهی کمک کنم. وگرنه به من ربطی نداشت. ادامه جلسه به فردا [سه‌شنبه] موکول شد.