تامین اجتماعی پیشگام در پاسخگویی و مشتری مداری

 عادل علایی*
پاسخگویی را مجموعه ای از
روابط اجتماعی تعریف می کنند که براساس آن سازمان ها برای توضیح و توجیه رفتار کارکنان و مسئولان خود با دیگران احساس تعهد می کنند، به عبارت دیگر کارکنان و مدیران یک سازمان مسئولیت های قانونی(حقوق و وظایف) خود را شناخته و پذیرفته باشند و جز بر اساس آن عمل نکنند.
پاسخگویی، یکی از راه های ایجاد اعتماد عمومی است و در حقیقت نوعی ارائه گزارش است؛ گزارشی که اطلاعات را در زمان، مکان و شکل مناسب در اختیار ذینفعان سازمانی قرار می دهد. همچنین شفافیت و تعهد متقابل را ترویج و ترغیب می‌کند و باعث می‌شود کیفیت کار تضمین و همواره در پی بهبود کارکردها و مأموریت‌های خویش باشند.


رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «پاسخگویی یک مفهوم غربی نیست؛ یک مفهوم اسلامی است. بعضی ها از هر چیزی خوششان بیاید، سعی می کنند آن را به گونه‌ای به فرآورده های افکار و مدنیت غربی منسوب کنند. نه، پاسخگویی یک حقیقت اسلامی است؛ این همان مسئولیت است.»
یکی از روزهای نامگذاری شده در هفته تامین اجتماعی با عنوان «تأمین اجتماعی، پاسخگویی و مشتری مداری» است، سازمان به عنوان بزرگ ترین و محوری ترین نهاد بیمه ای اجتماعی کشور و تاثیرگذار در امنیت اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی قطعا باید در حوزه کاری خود، به نیمی از جمعیت کشور پاسخگو باشد.
پاسخگویی در بخش مراجعات حضوری مردم به واحد های بیمه ای و درمانی براساس منشور اخلاقی تدوینی توام با احترام و حفظ کرامت انسان ها و با اصل قرار دادن صداقت، انصاف، ادب و همراه با مهربانی و ارائه خدمت در سریع ترین زمان ممکن تعریف شده است. ارتباط مستمر مدیران استانی در سطح اجرا و تماس با مردم، برنامه ملاقات‌های مردمی به صورت هفتگی از دیگر اقدام های پیش بینی شده است.
گزارش دستگاه های نظارتی حاکی است از لحاظ سلامت اداری و پاکدستی کارکنان سازمان در رتبه های اول قرار دارند.
از حیث شفافیت که یکی ازاصول «حکمرانی خوب» بیمه های اجتماعی تعریف شده است، سایت سازمان با اطلاع رسانی بهنگام و موثر اقدامات و فعالیت های سازمان را در ابعاد مختلف پوشش داده و با نگاهی به تعداد مراجعات به نظر می رسد جایگاه خود را در بین مخاطبان سازمانی کاملا پیدا کرده است. آمار مراجعان در خرداد ماه بیش از یک میلیون نفر ثبت شده است.
گفتنی است؛ که اطلاع رسانی به بیمه شدگان و کارفرمایان و مستمری بگیران از طریق نشریات تخصصی تامین و آتیه، تهیه کتب و بروشورهای لازم برای آشنایی ذی نفعان سازمانی با حقوق قانونی خود، تدوین و انتشار نشریه طنز «لبخند تامین» در راستای افزایش و ارتقای آگاهی مردم و انعکاس انتقادات و پیشنهادات مخاطبان از سازمان به مدیران ارشد سازمانی، آگاهی بخشی
معاونت های تخصصی، فرهنگی و اجتماعی با تهیه و ارائه خبرهای سازمان به منظور ارائه اطلاعات لازم به مخاطبین، بخشی از این اقدامات در چارچوب پاسخگویی می باشد. ادامه در صفحه 12