توقف ساخت ۵۰ سد در کشور

تفاهم- گروه گزارش: وزیر نیرو گفت: برای تأمین هر مترمکعب آب شرب به‌طور متوسط در کشورمان حدود هزار تومان هزینه می‌کنیم در حالی که قیمت فروش آن به مردم به‌ازای هر مترمکعب ۴۵۰ تومان است، بنابراین بقیه مبلغ از طریق یارانه تأمین می‌شود. حمید چیت‌چیان در برنامه «نگاه یک» با اشاره به اینکه سند آمایش آب در 4 سال گذشته در کشور تدوین و ابلاغ شد، گفت: بر اساس این سند در همه حوزه‌های آبریز برای آب‌های سطحی و در همه 609 دشتی که در کشور ما وجود دارد، آب‌های زیرزمینی را مشخص کردیم.وی با بیان اینکه این موضوعات به وزارتخانه‌های مربوط ابلاغ شد، ادامه داد: بنابراین برنامه بسیار منظم در مورد چگونگی استفاده از منابع آب‌ها را داریم. وزیر نیرو با اشاره به اینکه متوسط بارندگی های کشور ما حدود یک سوم متوسط بقیه کشورها است، اظهار کرد: کشور ما از نظر منابع آبی، فقیر است اما اگر به درستی عمل کنیم با همین میزان آب قادر به زندگی هستیم و لازمه آن این است که در برخی از رفتارهای مصرفی خود تجدید نظر کنیم.
چیت چیان با بیان اینکه باید بهره برداری آب را در بخش کشاورزی ارتقا دهیم، افزود: اکنون حدود 100 میلیارد متر مکعب در سال منابع آبی داریم که از این میزان حدود 92 درصد توسط بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش شرب و بهداشتی و حدود 2 درصد هم در بخش صنعت استفاده می شود. وی با بیان اینکه صفر تا 100 سدسازی و آبرسانی و تجهیزات آن ها توسط شرکت ها و متخصصان ایرانی انجام می شود، تصریح کرد: از این نظر مشکلی نداریم اما آب در کشور ما ارزان است و این موضوع موجب استفاده های بی رویه  می شود.
وزیر نیرو اظهار کرد: باید به سمتی برویم که سالانه 1200 میلیارد تومان از منابع مالی کشور برای باز سازی شبکه های آب رسانی و
جلو گیری از هدر رفت آب اختصاص یابد. او افزود: درسال 92، 570 شهر دارای تنش آبی بود که در حاضر به 307 شهر تقلیل یافته است البته هنوز هم حدود یک سوم شهرهای کشور دچار کم آبی است. چیت چیان گفت: افزایش گرمای هوا سبب تبخیر بیشتر منابع آبی کشور می شود، بنابراین با شیوه های آبیاری تیپ و قطره ای
می توان تا حدودی از تبخیر آب جلوگیری کرد. وزیر نیرو ادامه داد: زمان آغاز بکار دولت یازدهم 144 سد در دست اجرا بود که با بررسی های زیست محیطی که انجام گرفت حدود 50 سد از برنامه اجرائیه وزارت نیرو خارج شد زیرا در امر سد سازی باید معیارهای فنی کار را مدنظر قرار دهیم نه افراط کنیم و نه تفریط. او گفت: تنها منابع مدیریت آب، ساخت سد نیست، مدیریت مصرف و احداث تصفیه خانه ها و شبکه های جمع آوری فاضلاب هم باید لحاظ شود و روی هم رفته نمی توانیم از سد سازی چشم پوشی کنیم.