آخرین وضعیت جسمی ناطق نوری

آرمان- ياسمين طالقاني: حجت‌الاسلام والمسلمين علي اكبر ناطق نوري به دليل عارضه قلبي بستري شد؛ اين خبري بود كه روز گذشته منتشرشد. ساعتي پس از انتشار اين خبر، يكي از نزديكان شيخ نور توضيح داد «حجت‌الاسلام ناطق‌نوري حوالي ظهر در دفتر كار خود دچار عارضه قلبي شدند و بلافاصله به يكي از بيمارستان‌هاي تهران منتقل شدند. پس از انجام عمل آنژيو پزشكان اعلام كردند كه مشكل قلبي خاصي مشاهده نشده است. در حال حاضر وضعيت ايشان رو به بهبودي است و اميدواريم به زودي از بيمارستان مرخص شوند.» نگراني براي اطلاع از سلامتي حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري ادامه داشت تا اينكه عصر دوشنبه وزير راه يعني عباس آخوندي توضيح داد‌:«با ايشان مكالمه تلفني داشتم. حال عمومي ايشان كاملا خوب است. با توجه به اينكه به دليل افتتاح پروژه‌هاي ريلي به مناسبت دهه فجر در سفر بودم تلاش كردم تا از طريق تماس تلفني جوياي احوال حجت‌الاسلام ناطق‌نوري باشم. ظاهرا پزشكان يك عمل تشخيصي آنژيو ساده را براي ايشان انجام داده بودند». پس از آخوندي فرزند حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري از خوب بودن حال پدرش خبر داد و گفت: وي قبل از ظهر سه‌شنبه از بيمارستان مرخص مي‌شود. مصطفي ناطق نوري گفت: چند روز پيش، پدر كسالت و عارضه‌اي داشتند كه به تيم پزشكي مراجعه كردند و تشخيص اين بود كه بايد عمل آنژيوگرافي انجام دهند. وي ادامه داد:«به همين دليل به بيمارستان مراجعه كردند و عمل آنژيوگرافي انجام شد. در حال حاضر حال عمومي پدرم خوب است و همه‌چيز به خوبي پيش مي‌رود و ان‌شاءا... قبل از ظهر امروز از بيمارستان مرخص مي‌شوند.» حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري ۷۲ ساله اهل ورزش است بنابراين كمتر پيش آمده است كه به عارضه‌اي دچار شود. ايشان روز يكشنبه در جلسه مجمع تشخيص مصلحت حضور يافتند و مشكلي نداشتند. روز گذشته هم به محل كار خود رفتند كه دچار عارضه قلبي و به بيمارستاني در تهران انتقال داده شدند.
اخلاقمداري با ناطق نوري معنا مي‌يابد
مشي اعتدالي و ميانه روي حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري بر همگان آشكار است و به دليل همين ويژگي‌هاي رفتاري و اخلاقي است كه همواره در مركز توجهات قرار دارد. استقلال در تصميم‌گيري و پرهيز از رفتارهاي جناحي از او چهره‌اي محبوب ساخت. ناطق نوري اهل تعارف نيست چنانكه مدت‌هاست به دلايل همسو نبودن با برخي تصميمات و روال حاكم بر جامعه روحانيت در جلسات اين تشكل روحاني حضور پيدا نمي‌كند، مانند آيت‌ا... هاشمي كه ايشان هم به همين دلايل حضوري در جامعه روحانيت نداشت كه خود از موسسان آن بود. ناطق‌نوري از جمله بزرگان اخلاقمدار است و به سبب همين ويژگي است كه محبوب و مورد توجه همگان است و اقدامي كه در سال ۷۶ انجام داد هنوز در اذهان بسياري ثبت‌شده و مورد تحسين است. او در انتخابات رياست‌جمهوري آن سال پيش از اعلام رسمي نتايج انتخابات با كانديداي پيروز تماس گرفت و پيروزي او را تبريك گفت كه نشان از اوج اخلاقگرايي او دارد. شيخ نور آنچه انجام مي‌دهد را تكليفي در راستاي تقويت مصالح و منافع ملي مي‌داند و رسيدن به كرسي قدرت هيچ‌گاه براي او هدف نيست و تمايلي به آن ندارد كه اگر چنين نبود در سال۹۲ به پيشنهاد آيت‌ا... هاشمي براي كانديداتوري عمل مي‌كرد اما اين‌گونه نكرد و همگان را تشويق به انتخاب روحاني كرد.
روابط شيخ نور و هاشمي


آشنايي حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري با آيت‌ا... هاشمي عمر ۵۳ ساله داشت و طبيعي است كه از رحلت شخصيتي كه تكيه‌گاه ملت بود بسيار غمگين شود چرا که پيوند محكمي ميان اين ۲شخصيت وجود داشت. آنچه آيت‌ا... هاشمي انجام مي‌داد براي حجت‌الاسلام ناطق نوری حجت بود كه يك نمونه آن ۲۱ ارديبهشت ۹۳ است و در آن روز شيخ نور، عضو هيات موسس دانشگاه آزاد با اشاره به اينكه شخصيت آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني هميشه براي او عزيز بوده، گفت:«به همين دليل پيشنهاد حضور درهيات موسس دانشگاه آزاد اسلامي را پذيرفتم.» طبيعي است ناطق نوري كه از سال ۱۳۴۲ با آيت‌ا... هاشمي آشنا شده بود و ايشان را داراي سهم زيادي در مبارزات و پيروزي انقلاب اسلامي‌ مي‌دانست از ارزش فراواني برخوردار باشد و پس از رحلت آیت ا...هاشمي بسيار غمگين باشد. ناطق نوري پس از رحلت آيت‌ا... هاشمي اين سوال را داشت كه «چرا مردم براي درگذشت يك روحاني با تمام هجمه‌اي كه ساليان سال است عليه روحانيون وجود دارد تا اين حد ناراحت مي‌شوند؟» و خود اين‌گونه بدان پاسخ داد:« به خاطر خصوصيات اخلاقي و مديريتي او در دوران زندگيش بود. هرچه بگذرد فقدان آیت ا...هاشمي بيشتر احساس مي‌شود. آزادگي، صريح‌اللهجه بودن و صبوري دليل اين محبوبيت است. واقعا صبور بود و تحمل مي‌كرد آنچه را كه حق تشخيص مي‌داد، مي‌گفت ولو اينكه به او بد بگويند.» اما ناطق نوري که نمي‌توانست بغض خود را از رفتن هاشمي پنهان كند و گفت:«اگر در همه شبكه‌هاي تلويزيون هم از هاشمي تجليل شود، فايده‌اي ندارد. ما مرده پرستيم. وقتي من بالاي سر پيكر بي‌جان آقاي هاشمي رفتم و به چهره او نگاه كردم، نتوانستم خودم را نگه دارم چرا كه تمام بي‌مهري‌ها و توهين‌ها و تهمت‌ها و كج‌انديشي‌ها عليه او در ذهنم مرور شد.»
عيادت تلفني لاريجاني و وزير بهداشت
حجت‌الاسلام ناطق نوري رياست دوره‌هاي چهارم و پنجم مجلس را بر عهده داشت و پس از آن هم از هیچ كمكي به مجلسيان دريغ نكرد. عصر ديروز رئيس مجلس دهم يعني علي لاريجاني در گفت‌وگوي تلفني با حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌اكبر ناطق‌نوري از وضعيت سلامتي وي مطلع گرديد. لاريجاني در اين گفت‌وگو ضمن اطلاع از روند درماني و سلامتي حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري كه به علت عارضه قلبي در بيمارستان بستري است، شفاي عاجل و بهبودي كامل وي را از درگاه خداوند متعال مسالت كرد. وزير بهداشت كه براي افتتاح پروژه‌هاي بهداشتي و درماني به استان گلستان سفر كرده بود در گفت‌وگوي تلفني با حجت‌الاسلام ناطق نوري براي ايشان آرزوي سلامتي و بهبودي كرد. وی پس از بازگشت از سفر در بیمارستان حضور یافت و ضمن ملاقات با حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري در جریان روند مداوای ایشان قرار گرفت. محمدرضا عارف نیز در تماس تلفنی جویای حال ایشان شد. محمدرضا تابش نماینده اردکان از حجت الاسلام ناطق نوری در بیمارستان عیادت کرد. وی مراتب سلام و احوال پرسي و دعاگوئي رئیس دولت اصلاحات را به وی ابلاغ نمود. علي اكبر ناطق نوري نيز با قدردانی از لطف رئیس دولت اصلاحات؛ مراتب سپاسگزاري خويش را از عيادت تابش ابراز داشت.