آتش زدن نماد یک کشور؛ اعتراض به دولت است یا بی احترامی به ملت؟ ایران هراسی با پرچم سوزی

گروه ایران و جهان- معصومه حسینی اقدم: رئیس جمهوری جدید آمریکا که با دستور لغو صدور ویزا به ایران اولین گام خود را برای نشان دادن رویکرد خود در قبال ایران برداشت، با مخالفت‌های زیادی در داخل آمریکا روبرو شد. مردم آمریکا با در دست گرفتن پرچم ایران نسبت به این قانون واکنش نشان دادند و ضمن تظاهرات اعلام کردند که هیچ‌گاه با مردم ایران مشکلی نداشته اند و در مقابل ادعاهای دونالد ترامپ اظهار کردند که ایرانیان را به عنوان تروریست نمی‌شناسند. اما این اقدام در حالی به‌صورت خودجوش در آمریکا پا گرفت که در ایران برای اعتراض به دولت آمریکا و اقدامات استکباری این کشور، پرچم این کشور را آتش زده می‌شود.
صادق زیباکلام استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی بارها از پاگذاشتن بر پرچم آمریکا که در مقابل ساختمانها و مکان‌های مختلف بر زمین نقش بسته، خودداری کرده‌است. او درباره علت این کار خود اظهار کرد که چگونه می‌توان به پرچم کشوری که نماد یک ملت است، بی‌احترامی کرد و انتظار احترام از آنها را داشت. این اقدام زیباکلام گرچه واکنش برانگیز بود ولی واقعیتی را مطرح می‌کرد که افراد بسیاری سالها بر آن تاکید کرده‌اند، اینکه ایران با دولت آمریکا و اقدامات استکباری این کشور در کشورهای مختلف جهان مخالف است اما با مردم این کشور مشکلی ندارد. باید این را پذیرفت که پرچم نماد یک کشور است، نمادی که هم شامل مردم و هم شامل دولت یک کشور می‌شود. بنابراین زمانی که ما پرچم کشوری را که ماهیت قانونی و پذیرفته‌شده از سوی همه مردم جهان دارد، به آتش می‌کشیم و یا زیرپا می‌گذاریم در واقع خطاب ما به سمت همه ارکان این کشور است. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که مردم آمریکا از ماهیت اقدام ایرانیان خبر ندارند، در نتیجه این کار را توهین به خود تلقی می‌کنند.
اما در شرایط فعلی که ایران از سوی آمریکا و دولت جدید این کشور تهدید می‌شود و دونالد ترامپ سعی دارد چهره مخدوشی از ایران به نمایش بگذارد، همسو نبودن مردم آمریکا با او کار را برایش سخت کرده‌است. همین همسو نبودن موجب شد تا قانونی که به دستور ترامپ مانع از ورود ایرانی‌ها به آمریکا می‌شد، تعلیق شود و حتی مردم آمریکا برای کمک به مسافران سرگردان در فرودگاهها بشتابند. این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که ترامپ به فکر بازسازی پروژه ایران‌هراسی در جهان است و برای این کار از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند ولی وقتی مردم کشورش با او همراهی نکنند، در اهداف خود ناکام خواهدماند. ایران هم در مقابل اقدامات آمریکا سیاستی معتدل در پیش گرفت تا در دام برنامه‌های رئیس جمهور جدید آمریکا نیفتد و به همین دلیل بلافاصله پس از تعلیق قانون منع صدور ویزا به ایرانیان، اجازه حضور کشتی‌گیران آمریکایی را به شرکت در مسابقات جام جهانی کشتی داد. اما باید توجه داشت که در ادامه هم باید تلاش کرد تا مانع همسویی مردم آمریکا با دولتمردانشان شده و نگذاریم در دام ادعاهای ترامپ بیفتند. این کار زمانی محقق می‌شود که ایرانیان هم به مانند آمریکایی ها به پرچم که نمادی از مردم این کشور است احترام بگذارند. اما کارشناسان معتقدند که آتش زدن پرچم آمریکا، اعتراض به سیاستهای حکومتی و امپریالیستی آمریکا است و ایرانیان قصد توهین به مردم آمریکا را ندارند. البته این تصور مردم در داخل کشور است و مردم آمریکا دلیل این رفتار را نمی‌دانند.
باید ذهنیت ایرانیان تغییر کند


در همین راستا، حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «ابتکار» می‌گوید: جا انداختن این موضوع در داخل کشور که آتش زدن پرچم توهین به یک ملت است، بسیار مهم است. او معتقد است برای این کار باید ابتدا باید در نظر بگیریم که اصولا ما با مردم آمریکا دشمن هستیم یا دولت آمریکا؟ این سوال مهمی است که که تضاد و برخورد ما با دولت آمریکا است یا این موضوع به مردم آمریکا هم مربوط می شود. او در ادامه اشاره می‌کند که در بین بسیاری از ایرانی‌ها پرچم آمریکا نمادی از سلطه‌گری و امپریالیسم و استکبار جهانی شده‌‌است و از نگاه ایرانی‌ها این پرچم مربوط به ملت آمریکا نیست. بهشتی پور تاکید می‌کند: مردم آمریکا این پرچم را نماد کشور خود می‌دانند و به آن احترام می‌گذارند. آنها این پرچم را در جشن‌ها و مراسم با افتخار به همراه خود دارند. این موضوع برای اکثریت مردم ایران که پرچم آمریکا را زیرپا می‌گذارند، جا افتاده نیست و برای آنها باورپذیر نیست که مردم آمریکا احترامی ورای این نمادها به پرچم کشورشان قائل هستند و حتی اینها را تبلیغات سیاسی حساب می‌کنند. بنابراین اینکه تصمیم بگیریم از فردا به پرچم آمریکا احترام بگذاریم، با این ذهنیت انتزاعی امکان پذیر نیست. این کارشناس با بیان اینکه ابتدا باید به چندسوال در جامعه ایران پاسخ داده‌شود، می‌گوید: این سوالات عبارت از این است که ابتدا باید این موضوع جا بیفتد که حساب مردم و دولت آمریکا، برای ایرانیان جدا هست یا نه؟ و پس از آن باید توجه کرد که این پرچم نماد دولت آمریکا است یا نماد ملت؟ و آیا ما می‌توانیم به دلیل اعتراض به عملکرد دولت آمریکا پرچم آمریکا را که نمادی از مردم آمریکا است، آتش بزنیم یا زیرپا بگذاریم؟
نیاز به برنامه ریزی کلان و فرهنگ سازی داریم
این استاد دانشگاه با تشریح دلایل شعار مرگ بر آمریکا می‌گوید: این شعار، شعار مطلق مرگ بر مردم آمریکا نیست بلکه مرگ بر سلطه آمریکا است نه اینکه آرزوی مرگ مردم آمریکا را داشته باشیم. بهشتی پور با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل برای ایرانیان توهین تلقی می‌شود که برای سایر کشورها توهین نیست و برعکس این موضوع هم صادق است، تاکید می‌کند: اقدامات ما در داخل کشور علیه آمریکا، اعلام نارضایتی نسبت به عملکرد آمریکا است، نه اینکه توهین به مردم آمریکا باشد، درحالی که مردم آمریکا از تلقی ما خبری ندارند. او تاکید می‌کند: این موضوعات جزء موضوعات مهمی است که بزرگان کشور در مجامعی مانند شورای عالی امنیت ملی و مجلس باید آنها را بررسی کرده و درباره آن تصمیم گیرند تا پس از آن روش صحیح به درون ساختار جامعه تزریق و به واسطه آن در جامعه فرهنگ‌سازی شود. در اوایل انقلاب منظور فردی که مرگ بر آمریکا می‌‌گفت، مردم آمریکا نبود بلکه آرزوی مرگ نظام سلطه را داشت و به نظام سلطه اعتراض داشت و به هیچ وجه قصد توهین نداشتند اما این موضوع هنوز میان برخی افراد جانیفتاده است. قطعا به نفع ماست که درباره اقداماتمان بازنگری کنیم و ببینیم که چه کارهایی بیشتر به نفع ما است که به وسیله آن هم نارضایتی خود را نشان دهیم و توهینی هم به مردم آمریکا نکرده باشیم.
پرچم آمریکا مظهر امپریالیسم جهانی است
اما سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی هم درباره احترام به پرچم آمریکا می‌گوید: ما به انسان‌های فرهیخته در تمام دنیا احترام می‌گذاریم. مسئله اینجاست که از دیدگاه ایرانیان، پرچم آمریکا نماد امپریالیسم جهانی و نماد حکومتی است که شروع آن با قتل‌عام سرخ‌پوستها و بهره‌کشی از سیاهان شروع شده‌است و در کل طول تاریخ به‌ویژه بعد از اتفاقات سال 1332 ایران، ایرانیان چیزی جز خیانت از آمریکا به یاد ندارند. بنابراین اینکه چندتن از روشنفکران رفتاری را انجام دادند که نشانه احترام به فرهنگ ایران است برای ما قابل قبول است، منتها این موضوع باعث نمی‌شود تفکر خود را نسبت به ماهیت امپریالیستی حکومت آمریکا تغییر دهیم. آنچه ما نسبت به پرچم آمریکا انجام می‌دهیم، در واقع اعتراض ما به حاکمیت لجام گسیخته و امپرالیسم آمریکا است. درواقع ما می‌بینیم که عروسک عموسام و بقیه نمادهای آمریکایی از سوی خود روشنفکران آمریکایی هم به استهزا گرفته می‌شود. حرکتی که نسبت به پرچم انجام می‌شود،حرکتی علیه طبقه حاکم آمریکا است چون آمریکا از جمله حکومتهایی است که کمتر از یک درصد مردم در تعیین حاکمیت نقش دارند و آن چیزی هم که به عنوان دموکراسی وجود دارد، حکومت مردم نیست چون نهادهای تبلیغاتی و رسانه به آرا جهت می دهند.
باید علت رفتار خود را به آمریکایی بگوییم
این نماینده مجلس تاکید می‌کند: نمی‌توان رفتار مردم ایران با پرچم آمریکا را که نماد استکبار و امپریالیسم است، با رفتار عده‌‌ای از مردم آمریکا با پرچم ایران مقایسه کنیم. او می‌افزاید: ما باید علت رفتار خود را به مردم آمریکا توضیح دهیم، نه اینکه نسبت به مظاهر امپریالیسم ابراز ملاطفت و دوستی کنیم .معنی ندارد به کشوری که در همه جای دنیا نماد امپریالیسم است، احترام بگذاریم.