خشم روحانیون ولایی دامن کواکبیان را گرفت

روز گذشته و در خلال صحبت‌های کواکبیان نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در خصوص طرح سه فوریتی توقف موقت قرارداد توتال دقایقی جو مجلس بین نمایندگان امضا کننده این طرح و کواکبیان متشنج شد.
مصطفی کواکبیان در مخالفت با طرح سه فوریتی توقف موقت قرارداد توتال گفت: حتی عزیزان موافق این طرح خود می‌گفتند که می‌دانم رای نمی‌آورد. بنده می‌خواهم بگویم  مگر کشور حالت جنگی و استثنایی دارد که سه فوریت آورده‌اند؟ می‌گویند برای ثبت در تاریخ است. بنده به ملت ایران عرض می‌کنم برای ثبت در تاریخ نیست. می‌خواهند در مسیر تحولات این کشور چوب لای چرخ بگذارند و قفلی در کار ایجاد کنند. نماینده مردم تهران افزود: وقتی اسامی طراحان را دیدم گفتم حتما جبهه پایداری هستند اما من اشتباه گرفتم، فکر کردم فراکسیون روحانیت این طرح را امضا کردند چون هشت تا 9 نفر از امضا کنندگان عزیزان روحانی هستند که به احتمال زیاد خیلی تخصص نفتی دارند! کواکبیان ادامه داد: وقتی حجت‌الاسلام مازنی (عضو فراکسیون امید) در مخالفت با این طرح صحبت کرد متوجه شدم فراکسیون روحانیت مجلس این طرح را مطرح نکردند. حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس در ادامه نسبت به سخنان کواکبیان اعتراض کرد و گفت: چرا گفته‌اید با روحانیون که احتمالا خیلی تخصص نفتی ندارند.  تعدادی دیگر از نمایندگان روحانی عضو فراکسیون ولایی نیز به سخنان کواکبیان اعتراض کردند و فضای مجلس متشنج شد. در این هنگام حجت الاسلام احد آزادی خواه نماینده ملایر در مجلس با صدای بلند اعتراض خود را به هیات رئیسه اعلام کرد و گفت: نسبت به روحانیون توهین شده است.
این نماینده مردم تهران در ادامه گفت: من مثل بعضی از نمایندگان نیستم که هر روز بخواهم حرف بزنم و اسم کسی را نبردم و هیچ کس نمی‌تواند تذکر دهد. مطهری در این هنگام اظهار کرد:  تشخیص ماده 79 با هیات رئیسه مجلس است. شما در مورد سه فوریت صحبت کنید و وارد حاشیه‌ها نشوید. نایب رئیس مجلس همچنین از ذوالنور خواهش کرد که سرجای خود بنشیند. اما علی‌رغم تذکر نایب رئیس مجلس تعدادی از نمایندگان از جلمه احد آزادی خواه و نماینده ملایر  و ذوالنور با صدای بلند اعتراض خود را به هیات رئیسه اعلام کردند که نسبت به آنان توهین شده است. سپس ذوالنور بعد به سمت صندلی کواکبیان رفت و خطاب به وی فریاد زد احمقیت خود را ثابت کردی که کواکبیان نیز در جواب پشت میکروفون گفت: اگر قرار بر توهین باشد من هم توهین کردن بلد هستم. در این میان تعدادی از نمایندگان از یک طرف کواکبیان را به آرامش دعوت می‌کردند ولی از طرف دیگر نمایندگان معترض خواستار تذکر در این خصوص بودند. در نهایت مطهری اعلام کرد که حجت الاسلام پژمان‌فر به نمایندگی از این نمایندگان تذکر خود را مطرح کند.
سپس نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس در تذکر آیین ‌نامه‌ای با استناد به ماده 79 آیین‌ نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نسبت به اظهارات کواکبیان که گفته بود طرح سه فوریتی توقف قرارداد نفتی با توتال را روحانیون مجلس امضا کرده اند، گفت: آقای کواکبیان اگر نگاهی به گذشته مجلس می‌کردید متوجه می‌شدید چیزی که باعث شد کار را جلو ببریم روحانیت بود. نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: خواهشمندم به رفتار پوپولیستی که برخی افراد در مجلس دارند و توهین به روحانیت و جریان‌‌های سیاسی می‌کنند رسیدگی شود چرا که نباید از روحانیت هراسی وجود داشته باشد اما برخی می‌خواهند بگویند در هر مساله‌ای که روحانیت حضور دارد باید از آن‌ترسید.  پس از آن مطهری نیز در پاسخ به تذکر پژمانفر گفت: اظهارات کواکبیان توهین به روحانیت نبود و ارادت ایشان به این قشر روشن است. پس از آن علی مطهری که اداره جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: منظور آقای کواکبیان توهین به روحانیت نبود و ارادت ایشان روشن است اما جمله حساب نشده‌ای گفتند. منظور ایشان این بود که همه امضاءکنندگان عضو کمیسیون انرژی نیستند که تخصص‌شان این باشد. به هر حال جایگاه روحانیت و احترام همه نمایندگان به روحانیت امر روشنی است. مصطفی کواکبیان نیز در پاسخ به این اظهارات گفت: من کوچکترین قصدی برای اهانت و جسارت به مقام شامخ روحانیت نداشتم. اگر از عزیزان آخوندتر نباشم به‌اندازه آنها دروس فقهی خوانده‌ام. من می‌گویم نباید مسائل را قشری کنیم و بگوییم روحانیت مجلس با این موضوع مخالف است.