شلیک قالیباف به دولت در بهشت!

آرمان- مطهره شفیعی: عبرت از فاجعه پلاسکو و اینکه شناختن نهاد مقصر تا کی مشخص می‌شود، معلوم نیست اما باید اذعان داشت بدون شناسایی و معرفی مقصر اصلی همچنان مردم نگران چنین اتفاقاتی هستند. شهردار تهران می‌گوید دولت و وزارت کار مقصر است اما مشخص نیست چرا او را به شورای شهر و مجلس فرا می‌خوانند و خواستار پاسخگویی هستند . چند روز قبل بود که محمد باقرقالیباف در مجلس حضور یافت و به سوالات نمایندگان درباره حادثه پلاسکو به سبک خودش پاسخ داد. دیروز هم که به شورای شهر رفت همین رویه را پیش گرفت و البته باز هم در شورای شهر عذرخواهی را در شان خود ندانست. شهردار تهران دیروز در مقابل تاکید اعضای شورای شهر از او برای عذرخواهی از مردم، واکنشی نداشت البته گفت که «من از مردم عذرخواهی می‌کنم چون در هر میدانی پای کار بودم، نتوانستم جان خود را بدهم و هر زمانی که لازم باشد جان خود را برای مردم می‌دهم اما رفتار سیاسی و غیرکارشناسی و باج دادن به ضدانقلاب‌هایی که آن سوی مرزها علیه انقلاب فعالیت می‌کنند را نمی‌پذیرم و تا آخر ایستاده‌ام تا جان خود را فدای مردم کنم.»

وظیفه من نبود!

در جلسه شورای شهر تهران، قالیباف نتوانست نمایندگان را قانع کند و با بیان اینکه بارها به من عنوان شد که چرا به ارائه گزارش در شورا نپرداختید، گفت: مقام معظم رهبری طی پیامی از همه افراد خواسته بودند که تنها نسبت به رسیدگی آسیب‌دیدگان اقدام کنند و واقعیت این است که ۹ روز عملیات آواربرداری به طول انجامید و تا زمان تشییع پیکر و برگزاری مراسم نیز تمام هم و غم‌مان رسیدگی به امور آسیب دیدگان بود. شهردار تهران به بررسی ابعاد مختلف حادثه پلاسکو پرداخت، به مفاد حقوقی برای تبرئه خود اشاره کرد و بر اساس همین موارد نتیجه گرفت: شهرداری تهران در یک دهه اخیر اقدامات خوبی در این زمینه‌ها انجام داده است به گونه‌ای که برای مهار سیل بیش از چند صد کیلومتر کانال و تونل برای جمع آوری آب‌های سطحی ایجاد کرده‌ایم. قالیباف با طرح این سوال که آیا می‌توان ساختمانی را که دارای مشکلات بالقوه و مشکلات سازه‌ای است، تعطیل کنیم؟ گفت: بعضا دوستان می‌گویند چطور شهرداری در ماده ۱۰۰ می‌رود نسبت به پلمب اقدام می‌کند که باید بگویم موضوع ماده ۱۰۰ مربوط به تخلفات ساختمانی است و نه ایمنی و شهرداری نیز تصمیم نمی‌گیرد بلکه بر اساس حکم قضائی اقدام خواهد کرد. شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۰۱ قانون کار گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت در موارد مربوط به حدود وظایف و اختیارات در حکم گزارش ضابطان دادگستری است، گفت: همچنین در ماده ۱۰۵ قانون کار آمده است که حتی اگر کارشناسی در حین بازرسی، احتمال وقوع حادثه و یا خطر را بدهد مراتب را فورا باید به کارفرما و یا دستگاه‌های ذیربط گزارش دهد. بر همین اساس وزارت کار و وزارت بهداشت حسب مورد گزارش کارشناسان، از دادسرای عمومی و یا دادگاه عمومی محل تقاضا خواهند کرد که فورا قرار تعطیل و لاک و مهر تمام و یا قسمتی از کارگاه را صادر کنند. قالیباف با بیان اینکه دادستان باید بلافاصله پس از دریافت گزارش بازرسان کار یا کارشناسان بهداشت حرفه‌ای، نسبت به صدور قرار اقدام کند گفت: دستور رفع تعطیلی نیز بر اساس قانون در صورتی خواهد بود که بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای رفع نقص را تایید کند. یعنی دادستان هم نمی‌تواند نسبت به رفع پلمب اقدام کند.

توپ قالیباف در زمین وزارت کار



شهردار تهران با بیان اینکه در سال ۹۳ دولت بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی مصوبه‌ای با امضای معاون اول داشته است که بر اساس آن کلیه دستگاه‌های مقرر ملزم به اجرای اقدامات مربوط به آتش‌نشانی و ایمنی شده‌اند گفت: این ابلاغیه بعد از حادثه جمهوری بوده است. قالیباف با بیان اینکه در ماده ۳ این قانون آمده است که گزارش‌های سازمان و واحدهای آتش‌نشانی کشور درباره کارگاه‌های ناایمن شهری در اولویت کار بازرسی وزارت کار باید قرار گیرد، اظهارکرد: از این رو آتش‌نشانی‌های سراسر کشور اگر گزارش دادند که در جایی ناامنی وجود دارد وزارت کار مکلف است که بررسی ایمنی را در اولویت کار خود قرار دهد و همچنین در ماده ۴ این آیین نامه تاکید شده که تدوین ضوابط و مقررات ایمنی کارگاه‌ها به شورای عالی حفاظت فنی که رئیس آن وزیر کار و دبیر آن نیز اداره کل بازرسی است واگذار می‌شود.

شواهد تعلل شهرداری در مدیریت پلاسکو

بعد از سخنان شهردار تهران بود که اعضای شورای شهر به بیان سوالات خود پرداختند که از جمله آنها، رئیس کمیسیون سلامت بود. رحمت ا... حافظی خطاب به قالیباف گفت: شواهد نشان می‌دهد که شما در انجام وظایف خود تعلل کرده اید، از مردم عذرخواهی کنید.

ادامه در صفحه۷