جزییات برنامه دولت برای توسعه میادین مشترک نفتی؛

گروه انرژی- یکی از اولویت‌های مهم صنعت نفت در دولت تدبیر و امید افزایش تولید از میادین مشترک نفت و گاز بود به طوری که تا پیش از آن بسیاری از میدان‌های مشترک و مهم کشور دست‌نخورده باقی مانده بودند.
طی چند سال اخیر تمرکز تولید از میدان‌های مستقل به میدان‌های مشترک تغییر جهت داده و حتی دکل‌های حفاری فعال در میدان‌های مستقل به میدان‌های مشترک منتقل شدند.
همچنین با توجه به آثار ناگواری که دوران تحریم‌ها بر سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کشور داشت، یکی دیگر از اقدامات دولت یازدهم اصلاح قراردادهای نفتی و افزایش جذابیت این قراردادها برای شرکت‌های خارجی بود تا با بهره‌گیری از سرمایه خارجی و تکنولوژی روز دنیا روند توسعه میادین نفتی را سرعت بخشد.
در این میان براساس برنامه مدون دولت برای میادین مشترک نفت و گاز تا سال ۱۳۹۷ تولید نفت‌خام از میدان‌های مشترک غرب کارون که پنج میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران را با ظرفیت نفت درجای ۶۴ میلیارد بشکه تشکیل می‌دهد به ٧٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.


در همین حال مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، تولید کنونی نفت میدان‌های غرب کارون را ۲۹۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: تا پایان امسال تولید نفت از مجموع این میدان‌ها به ۳۶۸ هزار بشکه در روز می‌رسد.
سید‌نورالدین شهنازی‌زاده روز گذشته در یک نشست خبری، حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه طرح‌های میدان‌های نفتی غرب کارون را ۳۶ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون سرمایه‌گذاری انجام شده برای طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام معادل 5/21 میلیارد دلار و پنج هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
وی از افزایش تولید نفت از میدان‌های غرب کارون در سال‌جاری خبر داد و گفت: بر اساس برنامه، تولید از این میدان‌ها باید به ۳۵۰ هزار بشکه در روز برسد که با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در دست اقدام شرکت متن، رسیدن به تولید ۳۶۸ هزار بشکه در روز یعنی فراتر از برنامه، برنامه‌ریزی شده است.
تحقق تولید ۸۳ هزار بشکه از میدان مشترک آزادگان جنوبی
شهنازی‌زاده افزود: از میان میدان‌های نفتی غرب کارون، آزادگان جنوبی از جمله میدان‌هایی است که تولید از آن با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و استفاده حداکثری از توان داخل به نتیجه رسید.
وی میزان تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی را ۸۳ هزار بشکه از مجموع ۴۴ حلقه چاه در روز اعلام کرد و گفت: تولید نفت از این میدان در قالب قرارداد با شرکت CNPCI، ۴۵ هزار بشکه در روز بود که به تدریج با افت تولید و از مدار خارج شدن برخی از چاه‌ها تولید به حدود ۲۸ هزار بشکه در روز افت کرد. این افت تولید با همت کارکنان متن جبران شد و اکنون با افزایش ۳۸ هزار بشکه‌ای تولید از این میدان به ۸۳ هزار بشکه در روز رسیده است.
شهنازی‌زاده افزود: بر اساس برنامه عملیاتی، افزایش ۲۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی و متعاقب آن افزایش ۴۰ هزار بشکه‌ای نیز در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار دارد.
وی برنامه افزایش تولید از میدان آزادگان جنوبی را ۱۱۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: به طور قطع با تلاش کارکنان شرکت متن و با تهمیدات لازم دستیابی به این میزان تولید و حتی فراتر از آن قابل تحقق است.
واحد فرآورش سیار در میدان آزادگان جنوبی
شهنازی‌زاده با اشاره به مساله محدودیت فرآورش نفت تولیدی میدان آزادگان جنوبی گفت: واحد فرآورش جفیر تا میزان تولید ۱۱۰ هزار بشکه نفت از این میدان ظرفیت برای فرآورش دارد و برای تولید بیشتر از این میدان استفاده از دستگاه فرآورش سیار نفت در برنامه است.
وی در مورد برگزاری مناقصه میدان آزادگان توضیح داد: تیم مذاکره‌ای نفت و شرکت متن تاکنون تلاش‌های زیادی در این راستا انجام داده‌اند. از میان ۵۹ شرکت خارجی علاقه‌مند به توسعه این میدان، ۲۲ شرکت انتخاب و مکاتبات لازم انجام شده است. هم‌اکنون نیز بسته‌های مورد نیاز جهت پیوست مدارک مناقصه آماده‌سازی شده و در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار گرفته است.
شهنازی‌زاده اظهار کرد: در صورت آماده‌سازی اسناد مناقصه میدان آزادگان و ارسال به شرکت‌ها باید به تدریج شاهد دریافت پیشنهادهای فنی و بازرگانی شرکت‌های متقاضی باشیم.
توسعه میدان نفتی آذر در قالب IPC
شهنازی‌زاده با اشاره به تحقق دو فاز تولید زودهنگام ۱۵ هزار بشکه‌ای میدان آذر گفت: هم‌اکنون تولید ۳۰ هزار بشکه‌ای از این میدان در قالب طرح بیع متقابل داخلی با شرکت سروک آذر و سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی نفت محقق شده است.
وی افزود: از این پس تولید از میدان آذر در فاز نخست به میزان ۶۵ هزار بشکه و در فاز دوم با تولید ۱۱۰ هزار بشکه در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی عملیاتی می‌شود که برای فرآورش نفت تولیدی آن از ظرفیت خالی واحد دهلران استفاده می‌شود.
شهنازی‌زاده در مورد میزان اشتغالزایی طرح توسعه میدان آذر گفت: در این طرح توسعه ۳۰۰ نفر شاغلند که ۴۵ درصد این نیروها افراد بومی منطقه هستند که به دنبال این هستیم این میزان را به ۵۰ درصد افزایش دهیم.
تولید یاران جنوبی به ۲۵ هزار بشکه در روز می‌رسد
شهنازی‌زاده با اشاره به تحقق تولید زودهنگام ۱۰ هزار بشکه‌ای از میدان نفتی یاران جنوبی تا پایان شهریور‌ماه گفت: تا پایان امسال با تامین واحدهای فرآورش تولید از این میدان به ۲۵ هزار بشکه در روز می‌رسد.
وی با بیان اینکه طرح توسعه میدان‌های یاران شمالی و جنوبی با هدفگذاری تولید ۸۰ هزار بشکه در روز در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی و با استفاده از فناوری‌های نو تلفیق خواهد شد، افزود: توافقنامه(HOA) مطالعاتی این میدان با شرکت نفت و گاز پرشیا امضا شده است. شهنازی‌زاده افزود: به زودی پیوست توافقنامه میدان یاران که شامل حفر چاه جدید، نصب تلمبه و مطالعه لرزه‌نگاری سه‌بعدی است با شرکت نفت و گاز پرشیا امضا می‌شود و در آینده قرارداد توسعه‌ای هم امضا خواهد شد.
وی با بیان اینکه مذاکره با شرکت خارجی و همچنین امضای تفاهمنامه‌های همکاری به موازات هم در حال اجراست، افزود: تاکنون با شرکت شل (انگلیس- هلند) سه تفاهمنامه مطالعات میدان‌های نفتی و گازی امضا شده است که تفاهمنامه نخست، مربوط به میدان آزادگان است که در مرحله ارائه گزارش نهایی قرار دارد.
شهنازی‌زاده ادامه داد: قرار است عصر امروز جلسه‌ای با این شرکت برای ارائه گزارش برگزار شود.
وی اضافه کرد: تفاهمنامه دیگر این شرکت مربوط به میدان یادآوران است که در مرحله ارائه گزارش نهایی قرار دارد.
وی افزود: تفاهمنامه سوم با این شرکت‌ها با هدف مطالعه میدان گازی کیش انجام شده که گزارش نهایی را نیز ارائه کرده است. هدف از توسعه میدان گازی کیش، تولید روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز است.
شهنازی‌زاده افزود: به منظور توسعه میدان نفتی بندر کرخه نیز با شرکت OMV تفاهمنامه امضا شده که نتیجه مطالعات نیز از سوی این شرکت اتریشی ارائه شده است.
وی با بیان اینکه برای طرح توسعه‌ای میدان چنگوله نیز تفاهمنامه‌هایی با شرکت DNO نروژ، گازپروم نفت و PTTP تایلند امضا شده است، افزود: هم‌اکنون تایلند گزارش مطالعاتی این میدان را ارائه داده، نروژ در حال ارائه و گازپروم نفت در حال مطالعه است.
شهنازی‌زاده افزود: برای توسعه میدان آزادگان نیز شرکت‌های شل (گزارش نهایی ارائه‌شده)، توتال، پتروناس، تنکو و اینپکس ژاپن با شرکت ملی نفت ایران تفاهمنامه همکاری مطالعاتی امضا کرده‌اند.وی افزود: شرکت‌های انی ایتالیا، سرمایه‌گذاری غدیر، گازپروم نفت، شل و شرکت ایرانی صانع نیز از جمله شرکت‌هایی هستند که به منظور توسعه میدان گازی کیش با نفت تفاهمنامه همکاری مطالعاتی امضا کرده‌اند.
تولید ۳۱ میلیون بشکه‌ای از میدان آزادگان شمالی
از طرفی قدرت‌الله آقایی، سرپرست طرح توسعه‌ای میدان آزادگان شمالی نیز گفت: هم‌اکنون ۱۵ ماه است که تولید رسمی ۷۵ هزار بشکه‌ای از این میدان آغاز و تاکنون ۳۱ میلیون بشکه نفت با درآمدزایی 5/1 میلیارد دلاری برداشت شده است.
وی افزود: طرح توسعه آزادگان شمالی با سرمایه‌گذاری 2/2 میلیارد دلاری به اتمام رسید که تاکنون 5/1 میلیارد دلار از هزینه انجام شده جبران شده است.
به گفته آقایی، توسعه طرح آزادگان شمالی به صورت تجمعی با میدان آزادگان جنوبی و در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی ادامه خواهد یافت.