ریشه‌های تغییر مثبت بازار سهام

اهالی بازار سرمایه در حالی پرونده خرداد‌ماه را با بازدهی منفی 9/2 درصدی بورس تهران بستند که به امید روزهایی بهتر به استقبال فصل گرم سال رفتند. هرچند تیر‌ماه نیز آغاز جذابی برای بازار سهام نداشت و شاهد افت شاخص در روزهای ابتدایی بودیم اما به نظر می‌رسد از این به بعد بازار می‌تواند منتظر روزهای بهتری باشد. خبرهای مثبت داخلی در حوزه اقتصاد به ویژه امضای قرارداد نفتی اخیر در کنار حضور پررنگ‌تر سرمایه‌گذاران خارجی در داخل کشور می‌تواند آلارم‌های خوبی برای بازار سرمایه و البته اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. در کنار اینها کم‌کم صنایع نیز از بهبود اقتصاد تاثیر می‌گیرند و گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌ها تایید‌کننده این موضوع است. همچنین مشکلات بانک‌ها و بازار پول نیز باعث شده از جذابیت این بازار به عنوان یک رقیب قدرتمند کاسته شود و بخشی از سپرده‌گذاران تصمیم به خروج سرمایه‌های خود بگیرند که به طور قطع قسمتی از این سرمایه‌ها می‌تواند به بازار سهام هدایت شود. برنامه‌ریزی دولت برای کاهش نرخ سود در اقتصاد نیز می‌تواند خبر خوشی برای بازار سرمایه باشد. همه این موارد در کنار هم می‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای بازار سرمایه رقم بزند. بر همین اساس می‌توان رشد این روزهای شاخص بورس و افزایش حجم و ارزش معاملات در روزهای اخیر را به فال نیک گرفت و آن را آغازی برای روزهای بهتر دانست. برای بررسی این تحول مثبت عصر مالی با چهار کارشناس بازار سرمایه گفت‌و‌گویی انجام داده که در ادامه به آن می‌پردازیم.
تاثیر گزارش‌های 3 ماهه
در همین رابطه سید روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار در خصوص وضعیت بازار سرمایه و معاملات این روزهای بازار سهام گفت: پس از پشت سر گذاشتن انتخابات ریاست‌‌جمهور‌ی به عنوان یک متغیر سیاسی اثر‌گذار، در شرایط فعلی فقط یک موضوع ذهن سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را درگیر کرده و آن هم بالا بودن نرخ بهره‌بانکی است که باید از سوی مقام ناظر بازار پول و دولت پیگیری شود. وی با تاکید بر لزوم کاهش نرخ بهره‌بانکی‌، اظهار داشت: روند کاهشی این نرخ به طور مستقیم و غیر‌مستقیم بر بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود و به رشد و رونق بازار سرمایه کمک می‌کند. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در ادامه به انتظار مثبت بازار از گزارش‌های سه ماهه در برخی صنایع اشاره کرد و گفت: بازار با توجه به گزارش‌های ماهانه در برخی صنایع و شرکت‌ها به این تحلیل رسیده است که گزارش‌های سه ماهه برخی صنایع خبرهای خوبی خواهد داشت.
نگاه تکنیکالی به شاخص


در همین حال محمد حسین حقیقی، سرپرست تحلیلگران تامین سرمایه آرمان در خصوص معاملات بازار سهام با اشاره به رشد 391 واحدی شاخص بورس در معاملات تاکید کرد: از نگاه تکنیکال رشد چند روز اخیر شاخص کل بورس واکنش بازار به نقطه حمایتی 78 هزار و 800 واحد است. وی مقاومت اصلی شاخص کل را در محدوده 81 هزار واحدی دانست و پیش‌بینی کرد‌‌ در صورت عبور شاخص از این مرز‌، روند صعودی جدید بازار آغاز خواهد شد. حقیقی در ادامه به روند مثبت گروه فولادی در معاملات اشاره کرد و افزود: این گروه نیز روند معاملات قابل قبولی داشتند و با رشد قیمت و صف خرید مواجه شدند. سرپرست تحلیلگران تامین سرمایه آرمان در ادامه به خبر صندوق‌های فروشگاهی و مصوبه جدید دولت نیز اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه اجرایی صندوق‌های فروشگاهی در هیات دولت تصویب شد و رشد نمادهای مرتبط مثل ایران ارقام را به همراه داشت. وی در ادامه به گزارش‌های مثبت منتشر شده در گروه‌های مختلف نیز اشاره کرد و ادامه داد: گزارش‌های مثبت در گروه‌های پالایشی، فولاد و خودرویی‌ها نیز در رشد و رونق بازار تاثیر مهمی داشتند. به گفته وی در شرایط مثبت این روزهای بازار برخی تک‌سهم‌های کوچک نیز با برنامه‌ریزی بازیگران بازار شاهد رشد و افزایش تقاضا هستند. این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه پیش‌بینی کرد بازار سرمایه تا آخر هفته جاری شاهد رشد بیشتر شاخص کل و رونق
معاملات باشد.
پربازده‌ترین صنایع
همچنین حافظ عزیزی نقش، کارشناس کارگزاری اردیبهشت ایرانیان نیز در خصوص رشد بازار سهام در چند روز اخیر و روند معاملات در بازار تاکید کرد: رشد این روزهای بازار مدیون سه صنعت معدن و فلزات، انفورماتیک و رایانه‌ و خودرویی‌هاست. این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته گروه پالایشی نیز این روزها با خبرهای خوبی مواجه است و با احتمال اصلاح و افزایش تخفیف‌های نرخ خوراک مجتمع‌های پالایشی توسط شرکت پخش و پالایش که در آستانه برگزاری مجامع عمومی این شرکت‌ها صورت گرفته است، بهار پالایشی هم در راه است و انتظارات از تعدیل مثبت بیش از 20 درصدی سود پالایشی‌ها دور از ذهن نیست. عزیزی در خصوص برخی صنایع کوچک اما پر‌بازده بازار گفت: قیمت کائوچوی طبیعی و مصنوعی طی شش ماه اخیر به شدت و بیش از 45 درصد پایین آمده و موجبات افزایش سود بیش از 50 درصدی تایرسازان را فراهم کرده است ولی چون هنوز گزارش‌های دوره‌ای و فصلی این شرکت‌ها منتشر و تعدیل‌های مثبت عایدی برملا نشده است، بازار واکنش و اهمیت چندانی به این موضوع نشان نمی‌دهد ولی این پتانسیل بالای سودآوری در این گروه وجود دارد. عزیزی در خصوص روند بازار سرمایه نیز پیش‌بینی کرد‌: با توجه به عبور شاخص بورس از مرز 78 هزار واحدی پیش‌بینی می‌شود رشد این بازار فعلا ادامه‌دار باشد و شاهد صعود بیشتر این متغیر در روزهای آینده باشیم.
مهم‌ترین دلایل رشد
افزون بر این حمیدرضا صفری، کارشناس کارگزاری آگاه نیز در ادامه این گزارش در خصوص روند صعودی بازار سرمایه گفت: گزارش‌های تولید و فروش شرکت‌ها در خرداد‌ماه برای بازار حاکی از خبرهای خوبی بود. همچنین با توجه به افت چند ماهه اخیر بسیاری از سهم‌ها در محدوده‌های کم ریسک و جذابی قرار دارند که برای خرید مناسب هستند. وی در خصوص روند معاملات با اشاره به رشد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا که باعث اقبال بازار به سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار شد، گفت: همچنین در بازارهای جهانی قیمت روی به بیش از دو هزار و 750 دلار رسیده است این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های بورسی بودجه‌های خود را با قیمت دو هزار و 400 دلار محاسبه کرده‌اند که این رشد قیمت می‌تواند منجر به تعدیل‌های مثبت خوبی در این گروه شود. وی همچنین به گزارش‌های مثبت شرکت‌های پالایش نفت لاوان و پالایش نفت تهران نیز که با تعدیل‌های مثبت همراه بود اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد در روزهای آینده سهامداران شرکت‌های پالایشی مانند و صندوق، پارسان و این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها به واسطه گزارش‌های خوب گروه پالایشی مورد توجه قرار بگیرند.