رییس پارلمان بخش خصوصی در کنفرانس ملی ساخت ایران:

گروه بازرگانی- اگرچه به تازگی محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی اظهاراتی کرده و از رایزنی و مذاکره با بانک مرکزی برای اجرای طرح مذکور خبر داده اما به نظر می‌رسد که قرار نیست این طرح در فاز جدید خود هم به اهداف ترسیم شده برای رونق بازار دست پیدا کند چراکه به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، تعامل و جدیتی برای اجرای این طرح از سوی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک‌ها مشاهده نشده از این رو هنوز مشخص نیست این طرح ارزش افزوده‌ای برای رونق بدون تورم در کشور ایجاد خواهد کرد یا نه‌.
ظلم به صنعت با حمایت از موسسات مالی غیرمجاز
در همین راستا رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه جدیتی برای اجرای طرح کارت اعتباری کالا وجود ندارد، تصریح کرد: بهترین روش برای ایجاد رونق این است که خرید کالای داخلی صورت گیرد‌.
محمدرضا دیانی با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی زیر بار اجرای طرح فروش کالای ایرانی نرفت اما برای حل مشکل سپرده‌گذاران راحت‌طلب موسسات مشکل‌دار خط اعتباری می‌دهد‌.


وی که در نشستی خبری صحبت می‌کرد، اظهار داشت: بانک مرکزی با حمایت از سپرده‌گذاران موسسات مشکل‌دار در واقع از نظام راحت‌طلبی و پرداخت سود بیجا حمایت می‌کند که مانع رونق بخش تولید است‌. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی معتقد است حمایت بانک مرکزی از سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز موجب می‌شود پول ملت به جیب عده‌ای که اشتباه تصمیم گرفته‌اند، برود و به بخش‌های دیگری مانند صنعت ظلم شود‌.
دیانی با بیان اینکه لازم است از سوی دولت اقدامی موثر برای برخورد با موسسات مالی غیرمجاز انجام شود، اظهار کرد: تا زمانی که سرمایه لازم برای بخش تولید فراهم نشود، اقدام موثری انجام نخواهد شد‌. از سوی دیگر در شرایط فعلی و با توجه به بهره‌های فعلی سپرده‌گذاری دولت تا هر اندازه نقدینگی را افزایش دهد منجر به رونق نخواهد شد چراکه مردم ترجیح می‌دهند سرمایه خود را روانه بانک‌ها کنند‌.
وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید مجدد بر حمایت‌هایی که لازم است برای رونق بخش‌های مختلفی از جمله صنعت کشور صورت گیرد، گفت: تا زمانی که مباحث مربوط به سرمایه‌گذاری و نقدینگی در بخش صنعت حل نشود، نمی‌توان انتظار داشت گامی موثر در این زمینه برداشته شود اما در شرایط فعلی با توجه به نرخ بهره بانکی نباید از مردم انتظار داشت که سرمایه خود را صرف خرید که منجر به راه افتادن چرخه تولید می‌شود، کنند‌.
مردم برای خرید دست نگه می‌دارند
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ادامه داد: اکنون با توجه به نرخ سود سپرده‌های بانکی، مردم ترجیح می‌دهند تمام سرمایه خود را در بانک‌ها بگذارند و حتی برای خرید دست نگه دارند چراکه تورم در کشور کنترل شده و افراد می‌توانند با عقب انداختن خرید کالاهای مدنظر خود و قرار دادن پولشان در بانک از سود سپرده بهره‌مند شوند‌. بر همین اساس برای رونق اقتصادی کشور چاره‌ای نداریم جز آنکه بهره بانکی را مورد توجه و بازنگری جدی قرار دهیم‌.
دیانی همچنین تاکید کرد: داعش در سرزمین ما به مثابه بهره‌های بانکی است‌. حال در چنین شرایطی یک موسسه مالی بهره نامتعادل و غیرمنصفانه‌ای را اعلام می‌کند و مردم نادانسته برای دریافت این بهره سرمایه خود را در آن می‌گذارند‌. اکنون پرسش ما این است که اگر فردی در سرمایه‌گذاری خود اشتباه کرده، آیا باید بانک مرکزی از سرمایه‌ای که مربوط به کل کشور حساب می‌شود، آن را جبران کند‌.
وی اظهار کرد: طی این سال‌ها بسیاری از افراد در بخش‌هایی مانند پدیده شاندیز سرمایه‌گذاری کردند و پول‌شان بر باد رفت‌. آیا آنها هم سرمایه‌گذاری نکرده بودند‌؟ اگر ما کاری را انجام می‌دهیم باید اطلاعات کافی در مورد آن را به دست آوریم و ریسک آن را بپذیریم‌. اگر قرار باشد هر یک از بخش‌های کشور به دلیل آنکه متضرر شده، به خیابان‌ها بریزند و تجمع کنند و در نهایت خسارت به آنها پرداخت شود، آیا بخش‌های مختلفی چون بخش تولید هم نمی‌توانند این اقدام را انجام دهند؟
سه سال گدایی کردم
دیانی ادامه داد: به شخصه سه سال در مقابل بانک مرکزی گدایی و التماس کردم تا خط اعتباری دو سه هزار میلیارد تومانی برای کارت ایرانی و حمایت از تولید داخل ایجاد شود اما در نهایت هیچ نتیجه‌ای نداشت‌. اکنون باید توجه داشته باشیم که تا زمانی که نرخ سود بانکی کاهش پیدا نکند، شرایط اقتصادی کشور اصلاح نمی‌شود‌. کاهش نرخ سود نیز با توصیه و صلوات انجام نمی‌شود‌.
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی گفت: حتی اگر بزرگ‌ترین بانک‌های دنیا را هم در نظر بگیریم، اگر یک روز به سرمایه‌گذاران آنها اعلام شود که این بانک دیگر توان پرداخت سود ندارد و این سرمایه‌گذاران بخواهند یکباره سرمایه خود را خارج کنند، قطعا آن بانک توان انجام این کار را نخواهد داشت‌. بر همین اساس تاکید می‌شود باید برای اصلاح روند اقتصادی کشور آماده‌سازی افکار عمومی نیز مورد توجه قرار گیرد‌.
یارانه باید متوقف شود
دیانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث پرداخت یارانه به مردم اشاره کرد و آن را از دیگر سیاست‌هایی دانست که باید متوقف شود‌.
وی در این باره عنوان کرد: گداپروری دردی از مملکت دوا نخواهد کرد‌. به شخصه دست کمیته امداد را می‌بوسم چراکه یک کارآفرین بزرگ بوده و حجم بالایی از کارآفرینی داشته است اما باید توجه داشته باشیم که ارزش کارآفرینی به مراتب بیشتر از کمک مادی به افراد است‌.
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره صنعت تولید لوازم‌خانگی پرداخت و درباره تاثیرگذاری طرح ارائه کارت اعتباری خرید اظهار کرد: اگر در این حوزه کارتی به شکل عمومی ارائه شود، منجر به سود نخواهد شد‌ چراکه مردم می‌توانند این هزینه را صرف خرید کالاهای خارجی کنند اما اگر نهادهای متولی این بخش مانند بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و‌.‌.‌. با سعه‌صدر، تعامل و جدیت بیشتر مسیر تحقیقات پیرامون این نوع طرح‌ها را طی کنند، با توجه به اینکه چنین تجربیاتی در کشور حالت اولیه دارد، ممکن است تاثیرگذاری این نوع طرح‌ها بیشتر شود‌.
دیانی ادامه داد: هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که اجرای چنین طرح‌هایی برای کشور ارزشی فوق‌العاده به همراه داشته باشد اما به هر صورت اقتصاددانان بر این نکته تاکید دارند که بهترین شیوه تزریق نقدینگی به یک جامعه آن است که شرایطی فراهم شود که این نقدینگی صرف بخش تولید شود‌.
وی همچنین عنوان کرد: می‌توان این کار را از کالاهای واسطه‌ای که دامنه وسیع‌تری دارند آغاز کرد و در مراحل بعدی با بهره‌گیری از تجربیات این بخش سراغ بخش‌های دیگر رفت‌.
دیانی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: اکنون برای اجرای طرح صدور کارت اعتباری خرید لازم است تولیدات خارجی در نظر گرفته نشود‌.
دامنه پوشش افزایش نیابد، به ضرر صنعت است
رییس انجمن لوازم‌خانگی در ادامه با اشاره به تصویب طرح کارت اعتباری کالا در ستاد اقتصاد مقاومتی، گفت: پیشنهاداتی در مورد کاهش این تسهیلات از 10 میلیون به پنج میلیون تومان و همچنین استفاده از یک منبع دیگر برای تامین اعتبار مطرح است‌. علاوه بر این اگر دامنه افرادی که مشمول این طرح می‌شوند حل نشود، اجرای آن به ضرر بخش صنعت است‌.
وی تاکید کرد: اگر دامنه پوشش کارت اعتباری کالا افزایش یابد و هر کارمند یا فعال دولتی و خصوصی که تحت پوشش یکی از بیمه‌هاست و همچنین بازنشستگان تحت پوشش این طرح قرار گیرند، به بخش صنعت کمک خواهد شد‌.
دیانی در مورد سود تسهیلات کارت اعتباری کالا نیز گفت: پرداخت سود 12 درصدی برای خریداران مطرح است و شش درصد سود نیز از طرف تولیدکننده باید پرداخت شود‌.
ایران مبدا صادراتی باشد
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در ادامه درباره تاثیرگذاری فعالیت برندهای خارجی در ایران توضیح داد: اگر این برندها و حضورشان در ایران شرایطی فراهم کند که ۵۰ درصد تولید صرف صادرات شود، می‌توان گفت که این حضور برای کشور ارزش‌افزوده به همراه داشته است اما اگر اتفاقی غیر از این رخ دهد، منجر به صدمه دیدن تولیدکننده داخلی خواهد شد‌ چراکه رقابت در این بازار به مراتب سخت‌تر خواهد بود اما اگر حضور برندهای خارجی در ایران شرایطی را فراهم کند که ایران به عنوان مبدا صادراتی آنها باشد، قطعا شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود‌. دیانی در ادامه بیان کرد: اکنون در برخی کشورها مانند چین، ویتنام، مکزیک یا لهستان شرایط به گونه‌ای است که این شرکت‌ها به عنوان ‌هاب صنعتی به سراغ این کشورها رفته‌اند و از آنها برای صادرات کالا به کشورهای دیگر بهره می‌گیرند‌. اگر چنین اتفاقی در مورد ایران هم رخ دهد، قطعا امری مثبت ارزیابی می‌شود اما فعالیت فعلی برندها در ایران نشان از چنین موضوعی ندارد و آنها تنها ایران را به عنوان یک بازار انتخاب کرده‌اند و مشارکت آنها در تولید هم برای دستیابی به این بازار است‌ چراکه در غیر این صورت انتظار می‌رود این برندها ساخت قطعات حساس و مهم خود را به ایران منتقل کنند‌.
به تولید انبوه نیاز داریم
دیانی در ادامه صحبت‌های خود به بحث کیفیت لوازم‌خانگی داخلی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم کیفیت محصولاتمان در این بخش افزایش پیدا کند، به تولید انبوه نیاز داریم اما اکنون شرایط ما به گونه‌ای است که در بحث صادرات تنها بازار عراق را در دست داریم و در حوزه داخلی نیز بسیاری از شرکت‌های خارجی در رقابت با ما قرار داشته و بخش قابل توجهی از بازار ما دست این برندهاست‌.
وی همچنین به بحث قاچاق لوازم‌خانگی اشاره کرد و گفت: ما در اقتصاد باز نیستیم که بخواهیم، بگوییم درهای ما بر روی تمام کشورهای دنیا باز است‌. اکنون کشورهای مختلف دنیا در برخورد با تولیدکنندگان ایرانی و یا حتی سایر تولیدکنندگان محدودیت‌های بسیاری را در نظر می‌گیرند‌. بر همین اساس می‌توان در ایران هم چنین رویکردی را مورد توجه قرار داد‌.
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی همچنین به بحث کیفیت کالاهای ایرانی اشاره کرده و یادآور شد: طبق ارزیابی‌هایی که صورت گرفته عمر مفید کالای ایرانی را می‌توان تا ۱۰ سال تخمین زد و در بسیاری از موارد مطرح‌کنندگان از کیفیت این کالاها رضایت بسیار دارند‌.
دیانی همچنین عنوان کرد: اکنون اگر در حوزه لوازم‌خانگی سرمایه‌گذاری مناسب صورت گیرد، این حوزه می‌تواند یکی از بالاترین ارزش‌ها در بحث اشتغال کشور را داشته باشد و اکنون نیز قریب به یک میلیون نفر در این بخش مشغول به فعالیت هستند‌.