نگرانی نداریم

گروه سیاسی- برکسی پوشیده نیست که آمریکا در چندماه گذشته نسبت به اجرای برجام متعهد نبوده است و حالا با رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی ترامپ نگرانی بیشتری برای مقامات ایرانی وجود دارد که آیا آمریکا ناقض برجام خواهد بود یا نه. با این حال اتفاقات چندهفته اخیر همچون امضای قرارداد توتال، توقف تحریم‌های سنای آمریکا علیه ایران و روسیه و بررسی سلامت روانی ترامپ از سوی برخی از اعضای کنگره تا حدودی می‌تواند ترمزگیر رفتارهای هنجارشکن بین‌المللی ترامپ باشد و آمریکا را مجبور کند بر تعهد خود بر برجام باقی بماند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار «جهان صنعت» درباره اینکه با این اتفاقات، آیا نگرانی‌های وزارت امور خارجه در زمینه امضای برجام از سوی دولت آمریکا و تایید دوباره آن کاهش می‌یابد، گفت: خیلی نگران نیستیم و در رابطه با برجام قبلا صحبت کردیم. فکر می‌کنم ابعاد برجام و اینکه چه نوع توافقی است برهمه مشخص است. امروز هم بیشتر به نظر می‌رسد آقای ترامپ و هیات حاکمه ایالات متحده آمریکا نمی‌توانند به تنهایی در نقض برجام و از بین بردن آن تلاش کنند. وی افزود: اقداماتی که در هفته‌های اخیر افتاده همین را نشان می‌دهد و به همین دلیل به جای برخورد با برجام، آمریکا اقدامات سیاسی، روانی و اقتصادی خود را که اقدامات منفی و ضد‌ایرانی هستند، در لوایح دیگر متمرکز کرده است. اقدامات دیگری هم در حال پیگیری است و علاقه‌مند هستند از این طریق آثار مثبت برجام را خنثی کنند، چه از نظر مباحث تحریمی که مطرح می‌کنند و چه از نظر آثار روانی که می‌تواند بر موسسات مالی و بنگاه‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری جهان بگذارد. آنها می‌خواهند از این طریق آثار مثبت و ثمربخشی که می‌توانست برجام در حوزه اقتصادی برای ایران داشته باشد را کمرنگ یا بی‌اثر کنند.
وی درباره اینکه این حادثه به نفع ایران هست یا نه گفت: در حوادث هفته‌های گذشته و اتفاقاتی که رخ داده ‌است علائم جدی و مثبتی وجود دارد که باید با تامل بیشتری با آن برخورد کرد و در رابطه با قضاوت در مورد آینده هم باید با صبر برخورد کرد و دید آمریکا از چه روش‌ها و سیاست‌هایی پیروی خواهد کرد. منتظر خواهیم ماند و قطعا همان‌طور که قبلا هم گفته شده است برای هرگونه اقدامی آمادگی لازم را داریم. خوشبختانه کشور امروز بیش از گذشته در حوزه‌های مختلف آمادگی لازم را برای برخورد با هرگونه اقدام ناپسند و نابجا خواهد داشت.
وی درباره حمایت وزارت امور خارجه از تجار ایرانی که در بحران قطر به این کشور روابط تجاری برقرار کرده‌اند، یادآور شد: روابط ما با همسایگان و قطر طبق روال قبلی ادامه دارد و اتفاق جدیدی در حوزه تجارت با قطر صورت نگرفته است. موسسات و بخش‌های خصوصی‌ هم که با قطر کار می‌کردند علاقه‌مند به کار جدید هستند و از طریق کانال‌ها و شرکای خودشان کار می‌کنند. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: اگر مشکلی بر سرکار این افراد باشد، بین ایرانی‌ها و خارجی‌ها از کانال‌ها و مکانیسم‌های خاص قابل پیگیری است. روابط ما با قطر به عنوان همسایه‌ای که از گذشته با آنها ارتباط داشتیم، ادامه دارد و مانعی بر سر راه نیست. نگاه ما به همسایگان در مرحله اول و سایر کشور‌ها در مرحله دوم طبق روال است.
وی در مورد توافق آمریکا و روسیه در جنوب‌غربی سوریه هم گفت: تفاهم آمریکا و روسیه اگر تفاهمی باشد که بتواند به کل سوریه تسری پیدا کند و بتواند مناطق کاهش تنش را که در چند نقطه مشخص در آستانه مورد بحث بود، به کل سوریه تعمیم دهد و زمینه‌ای برای تثبیت آتش‌بس و ثبات باشد، قطعا مفید است اما با شناختی که از اقدامات اخیر آمریکا در سوریه داریم و بمباران‌ها و تهاجم‌هایشان به سوریه، در موفقیت این توافق جای تردید وجود دارد.


دولت تاجیکستان از القائات عناصر ثالث درباره ایران دوری کند
رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره واگرایی ایجاد شده میان تاجیکستان و ایران و بسته شدن مرکز فرهنگی در خجند و اینکه آیا وزارت خارجه در خصوص این رفتار تماسی با تاجیکستان داشته یا نه، خاطرنشان کرد: ایران و تاجیکستان دارای اشتراکات زیادی هستند و نگاه مثبتی در ایران نسبت به تاجیکستان وجود دارد. تلاش ایران نیز برداشتن گامی به جلو، افزایش تفاهم و اشتراکات و کمک به توسعه روابط است. قاسمی با بیان اینکه ‌گاهی احساس می‌شود عناصر ثالث تلاش می‌کنند روابط ایران و تاجیکستان را تحت تاثیر قرار دهند، ابراز داشت: تلاش ما برداشتن هرگونه مانع ایجاد شده و حل و فصل مشکلاتی است که تصور می‌شود وجود دارد. سوءتفاهم‌هایی در دوشنبه نسبت به تهران به وجود می‌آید، امیدواریم تلاش‌های ما بتواند موثر واقع شود. دولت تاجیکستان هم بهتر است از برخی شبهات و تصورات نادرستی که ‌گاه به آنها درباره ایران القا می‌شود، دوری کند تا به روابط بهتری دست پیدا کنیم.
اظهارات رژیم صهیونیستی درباره ایران جدید نیست
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره توافق آتش‌بس در سوریه و نشست ترامپ و پوتین و انعکاس و تحلیل آن در رسانه‌های عرب‌زبان مبنی بر اینکه، این توافق به معنای خروج ایران از مناطق جنوب سوریه است. چقدر این فشارها باعث شده بحث مناطق کاهش تنش از مذاکرات آستانه خارج شود و نیروهای تحت حمایت ایران به حاشیه رانده شوند، عنوان کرد: اظهارات رژیم صهیونیستی درباره ایران جدید نیست. تلاشی که می‌کنند آن است که گام‌هایی را در جهت امنیت خودشان بردارند که جدید نیست. وی با بیان اینکه ریز مذاکرات توافق بین روسیه و آمریکا هنوز مشخص نیست، گفت: باید منتظر ماند و دید این توافق به کجا می‌رسد. تاریخ گواه است که توافق‌ها و نشست‌های بسیاری وجود داشته است ولی چون با واقعیت‌های منطقه تطبیق ندارند با شکست مواجه می‌شود. امیدوارم این نشست از این نوع نباشد و بتواند با فرضی که گفتم به کل سوریه تسری یابد و بتواند گامی بردارد ولی با سیاست‌های آمریکا، مواضع رژیم صهیونیستی و اهداف آنها تردید داریم. قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از جزییات گفت‌وگوهای روسیه خبر دارد، اظهار داشت: در سیاست خارجی ملاحظات خاصی است. دیروز با سفیر روسیه دیدار داشتم و صحبت‌هایی رد و بدل شد. رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: در مورد اینکه مذاکرات آستانه و نیروهای مستشاری ایران در آن منطقه هستند یا نه، در این لحظه قضاوت نهایی ندارم ولی می‌توانم بگویم پروسه آستانه در حال انجام است و افت و خیزهای خودش را داشته است. پیچیدگی موضوع و تجربه آستانه به ما نشان داده که این تفاهم‌ها و صحبت‌ها در کلام و بیان ساده است اما در عمل به ویژه اگر به واقعیت‌ها توجه نشود، شکست می‌خورد.
دور بعدی مذاکرات ایران و کانادا در اتاوا
وی در رابطه با آخرین وضعیت روابط ایران و کانادا تصریح کرد: آخرین تماس ظریف با همتای کانادایی چند هفته قبل از برگزاری انتخابات بود. با هیات کانادایی در سطح مدیرکل در تهران قبل از انتخابات دیدار داشتیم.
مذاکراتی صورت گرفت و قرار شد این مذاکرات ادامه یابد و تاریخ جدید برای دور جدید مذاکرات در اتاوا مشخص خواهد شد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه به ادامه مذاکرات و دستیابی به نتیجه مطلوب در حوزه روابط دوجانبه خوش‌بین هستیم، خاطرنشان کرد: بدون شک در مذاکره با کانادا وزارت امور خارجه مسوول است و مذاکره‌کنندگان هم از وزارت امور خارجه هستند و هیات کانادایی هم از وزارت امور خارجه بود و در این چارچوب می‌تواند ادامه داشته باشد مگر اینکه بعدا به سطوح بالاتر کشیده شود اما نشست آتی در صورت تعیین وقت در سطح مدیرکل خواهد بود.
بر حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق تاکید داریم
قاسمی در پاسخ خبرنگاری که پرسید قرار است طی روزهای آتی نمایندگانی از اقلیم کردستان عراق جهت رایزنی در مورد برگزاری رفراندوم در این منطقه به تهران سفر کنند، آیا ممکن است بعد از انجام این سفرها نظر ایران در ارتباط با برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق تغییر کند؟ سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: موضع ایران در ارتباط با این موضوع تغییرناپذیر است. موضع ما اساسی و اصولی است. ما بر حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق تاکید داریم و این موضوع از نظر ما قابل مذاکره نیست. قاسمی با بیان اینکه ما با دولت مرکزی و همچنین همه اقوام و قبایل عراق و عشایر این کشور ارتباط داریم، عنوان کرد: روابط خوبی با اکراد داشته و داریم و این روابط می‌تواند ادامه پیدا کند. اکنون آقای طالبانی در تهران هستند ولی همانطور که گفتم اصول سیاست خارجی ما در ارتباط با موضوع مورد اشاره ثابت است و تغییری نمی‌کند چراکه معتقدیم یکپارچگی در عراق و حفظ حاکمیت ملی در این کشور به نفع همه مردم عراق و همسایگان این کشور است.