رضایتمندی 80 درصدی مردم از طرح تحول سلامت

تفاهم- گروه گزارش: وزیر بهداشت گفت: در 4 سال گذشته، تیمی متشکل از متخصصان عرصه های مختلف سلامت در خدمت مردم و دولت بودند که در تاریخ وزارت بهداشت، هیچ گاه چنین تعداد از افراد برجسته در حوزه های مختلف پزشکی در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور به کار گرفته نشده بود. سید حسن هاشمی در جشنواره عمران سلامت، اظهار داشت: مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور زندگی و آبروی خود را وقف نظام و انقلاب اسلامی کردند و عاشقانه و خالصانه شبانه روز تلاش کردند و طرحی بزرگ و بی نظیر در تاریخ کشور(طرح تحول سلامت) را به مرحله اجرا درآوردند؛ طرحی که حاصل آن رضایتمندی بیش از 80 درصد از مردم و به ویژه محرومین و مستضعفان شد. وزیر بهداشت تصریح کرد: طرح تحول سلامت با هدف کاهش پرداختی مردم در مراکز بهداشتی و درمانی، افزایش دسترسی به خدمات در سراسر کشور و توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی طراحی و به مرحله اجرا درآمد. برای کاهش پرداختی مردم در مراکز درمانی، بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان هزینه کردیم و پرداختی مردم در مراکز درمانی از حدود 40 به حدود 8 درصد کاهش پیدا کرد.
هاشمی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم، پرداخت از جیب مردم در ایران در بین کشورهای جهان در بدترین وضعیت قرار داشت و از بیش از 55 درصد به کمتر از 40 درصد تنزل پیدا کرد؛ 15 درصد کاهش پرداختی مردم از جیب، عدد بزرگی است، به ویژه وقتی دریابیم که برای هر درصد کاهش باید 790 میلیارد تومان هزینه کنیم. درست است که توانسته ایم پرداخت از جیب مردم را به کمتر از 40 درصد کاهش دهیم اما بر اساس برنامه ششم توسعه باید به 25 درصد برسیم که تا رسیدن به آن، راه سختی را در پیش داریم.
وزیر بهداشت به ساخت و راه اندازی بیش از 5 هزار مرکز بهداشتی در کشور در دولت یازدهم اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر در کشور بیش از 5500 پروژه بهداشتی و درمانی در حال ساخت است که بر اساس پیش بینی ها، ظرف یکسال آینده به بهره برداری خواهند رسید. هاشمی از توزیع دارو، واکسن، تجهیزات پزشکی، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و ده ها خدمت حوزه سلامت به عنوان عواملی برای افزایش رضایتمندی مردم یاد کرد و گفت: در دولت یازدهم زایمان طبیعی در کشور رایگان شد و برای تکریم و آرامش زنان، حدود دو هزار واحد اختصاصی زایمان ساخته و راه اندازی شد.