سفر؛ ضروری اما لوکس

 احمد فرهادی*
اگر تا چند سال پیش «سفر» فقط یک نوع تفریح و سرگرمی محسوب می‌شد اما امروزه با توجه به انواع دغدغه‌ها، مشکلات فکری و روحی در نتیجه زندگی‌های صنعتی و ارتباطی جامعه امروزی، مسافرت به یک ضرورت تبدیل شده است و می‌تواند نقشی بسیار موثری در پیشگیری، کنترل و حتی رفع انواعی از مشکلات و دل مشغولی‌های فکری انسان داشته باشد.
به رغم تمام محاسنی که سفر دارد، سهم این عامل در سبد هزینه‌ خانوارهای ایرانی کاهش یافته است. با حداقل حقوق، رقمی معادل 1 میلیون تومان مدیریت سفر برای یک خانواده معمولی کار بسیار دشواری است.
یک گزارش میدانی نشان می‌دهد اگر یک خانواده 4 نفره بخواهند سه شبانه‌روز را در مشهد بگذرانند، در ارزان‌ترین حالت ممکن، بدون احتساب هزینه خوراک حدود 600 هزار تومان و در حالتی متوسط و معمولی نیز حدود یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه دارد. حالا اگر هزینه‌های طول مسیر و خورد و خوراک را هم افزوده کنیم که سر از چند میلیون در خواهد آورد. سفر به شهرهای شمالی هم دست کمی از مشهد ندارد مگر اینکه کسی بخواهد از چادر مسافرتی استفاده کند، ایده استفاده از چادر مسافرتی اگر چه بسیار مقرون به صرفه است اما نکته اینجاست که برای اسکان چادرها در جایی که حداقل سرویس بهداشتی و امنیت داشته باشد، مشکلات جدی وجود دارد.


اگر چه عوامل اقتصادی دست در دست هم داده تا این پدیده ضروری به کالایی لوکس بدل شود؛ اما با این حساب مردم هنوز هم سفر می‌روند شاید کم، اما به هرحال تابستان بدون سفر گویی به سر نمی‌شود! هر چه باشد تابستان فصل سفر است، مدارس تعطیل شده‌اند و سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف نیز هر کدام به فراخور، روزهایی را با عنوان تعطیلات تابستانی برای سفر کارکنان خود در نظر گرفته‌اند.
جاده‌ها در این ایام مملو از مسافر است سازمان‌ها و موسسات خدماتی نیز طرح‌هایی را برای کنترل سفرهای مردم ارائه کرده‌اند. همه چیز دست به دست هم داده تا کسانی که می‌توانند چند روزی از کمند فشار اقتصادی بیرون بجهند به سفر بروند. از سوی دیگر گویی فرهنگ مسافرت در ایران در حال تغییر است، و شاهد این قضیه، هجوم بی‌شمار مسافران در تعطیلات به شهرهای شمالی کشور است‌. در این بین بسیاری از شهرهای توریستی و مهمان‌پذیر که جاذبه‌های بی‌شماری برای گردشگران و مسافران دارد مغفول واقع می‌شود و شهرهای شمالی کشور مقصد نهایی مسافران، به‌خصوص پایتخت‌نشینان می‌شود تنها شهرهای زیارتی همچون مشهد نیز در تعطیلات طولانی همچون عید نوروز و تابستان با استقبال مواجه می‌شود‌، اما همچنان شهرهای شمالی کشور در جایگاه نخست برای مسافرت قرار دارد. شهرهایی که مردمان و مسافرانش در سفرهای متراکم مردم مانند ایام نوروز یا تعطیلاتی چندروزه از کمبود امکانات در رنج می‌افتند. ادامه در صفحه 2