جزییات اولین قرارداد شل

امروزه با توجه به قیمت‌های اخیر نفت‌خام که چشم‌اندازهای آینده تداوم نسبی آن را نشان می‌دهد مساله اقتصادی GTL ابعاد تازه‌ای یافته است.
مطالعات شرکت وود مکنزی نشان می‌دهد که در قیمت‌های بالاتر از 50 دلار برای نفت‌خام، بازدهی پروژه‌های GTL می‌تواند بیشتر از پروژه‌های LNG باشد.
با وجود اینکه شرکت‌های بسیار زیادی روی فناوری GTL فعال هستند و تعداد زیادی واحد‌های آزمایشی و نیمه‌صنعتی PILOT و SUPER PILOT در جهان وجود دارد اما هم‌اکنون دو شرکت SASOL و SHELL عرضه‌کننده دانش فنی (لایسنسور) شناخته می‌شوند و البته اخیرا کنسرسیومی از سه شرکت STAT oi- , lorgi , petro SA نیز به‌عنوان عرضه‌کننده دانش فنی مطرح شده است.
شرکت SHELL مدعی است که GTL به مرز اقتصادی بودن و رقابت‌پذیر بودن با فرآورده‌های پالایشگاه‌های نفت‌خام رسیده است و هزینه سرمایه‌گذاری آن به ازای هر بشکه چندان بیش از پالایشگاه‌هایی که بتوانند استاندارد‌های جدید فرآورده‌ها را پاسخگو باشند، نیست.


از همین رو این شرکت انگلیسی با توجه به سابقه طولانی مشارکت در ساخت و بهره‌برداری واحدهای GTL در قطر از سال گذشته تاکنون مذاکرات متعددی را با شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای انجام سرمایه‌گذاری مستقیم در ساخت یک واحد GTL در ایران آغاز کرده که گفت‌وگوهای دوجانبه بین دو طرف برای دستیابی به توافق نهایی در حال انجام است.
به گزارش انجمن صنفی پتروشیمی، ساخت یک مجتمع جدید GTL تنها محور آغاز مشارکت‌های جدید شرکت شل در صنایع پتروشیمی ایران نبوده و این شرکت انگلیسی و هلندی تاکنون گفت‌وگوهایی را با مشارکت در ساخت دو طرح تولید اتیلن‌اکساید در قالب طرح توسعه پتروشیمی مارون و ساخت یک واحد جدید MTO برای تبدیل متانول به اتیلن با مسوولان صنعت پتروشیمی کشور آغاز کرده است.
در همین حال، رحیم شریف‌موسوی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی مارون اخیرا از عقد قرارداد مهندسی با شرکت شل انگلیس خبر داده و گفته است: به دنبال ساخت دو طرح تولید اتیلن‌اکساید بوده که برای بخش مهندسی این دو طرح با شرکت‌های شل هلند و دو شرکت ایتالیایی از جمله «تکنی مونت» مذاکره شده که در مرحله عقد قرارداد هستیم.
این مقام مسوول تاکید کرده است: احتمال دارد این قرارداد مهندسی با شل در هفته‌های آتی نهایی شود و شاهد آغاز کار برای طرح‌های جدید شرکت پتروشیمی مارون باشیم.همزمان با قوت گرفتن مشارکت شل در طرح توسعه پتروشیمی مارون، حسین علیمراد، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم اواسط اردیبشهت‌ماه امسال و در حاشیه برگزاری نمایشگاه نفت تهران از آغاز مذاکرات با شل انگلیس برای اجرا و انتقال تکنولوژی طرح‌های تبدیل متانول به اتیلن MTO در صنعت پتروشیمی ایران خبر داده بود.
شمارش معکوس امضای این قرارداد درحالی آغاز شده که اردیبهشت‌ماه امسال، هانس نایکهامپ، رییس دپارتمان ایران در شرکت شل انگلیس با معرفی اولیور تورل به‌عنوان مسوول شل در مطالعات داخل ایران، اعلام کرده بود مذاکرات و مطالعات نهایی برای احداث یک واحدGTL و سرمایه‌گذاری مستقیم در صنایع پتروشیمی ایران مطابق با تفاهمنامه امضا شده با شرکت ملی صنایع پتروشیمی آغاز شده است.