حرکت به سمت تجارت آزاد دوطرفه

گروه بازرگانی- مدتی است که ایران و ترکیه با برگزاری نشست‌های مشترک اقتصادی قصد دارند تا موانع تجاری میان دو کشور را برداشته و مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری را تا پایان سال ۲۰۱۷ رقم بزنند. بر همین اساس ایران و ترکیه توافق کردند تلاش‌های خود را به کار گیرند تا موافقتنامه تجارت ترجیحی که هم‌اینک در بین دو کشور برقرار است، در آینده تبدیل به تجارت آزاد شود. همچنین دو کشور با اذعان به اینکه روابط تجاری ایران و ترکیه پتانسیل و قابلیت رسیدن به بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار مراودات در سال را دارد، برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند.
در همین راستا محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه با نیهات زیپکچی وزیر اقتصاد کشور ترکیه در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که با هدف افزایش مراودات تجاری بین دو کشور انجام شد، وزرای دو کشور در خصوص رسیدن به تجارت آزاد از طریق تجارت ترجیحی توافق کردند.
برقراری تجارت آزاد بین ایران و ترکیه
رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه به برقراری تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه از سال 2015 میلادی اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود روابط آزاد تجاری بین دو کشور برقرار شود.


محمود واعظی به نگاه و رویکرد مثبت دو کشور در روابط تجاری فی‌مابین اشاره کرد و از تلاش برای تحقق اهدافی که روسای‌جمهور دو کشور در دیداری که سال گذشته با یکدیگر داشتند، برای افزایش حجم روابط خبر داد.
واعظی گفت: روسای‌جمهور دو کشور در دیدارهای خود بر افزایش حجم روابط اقتصادی تا سقف 30 میلیارد دلار در سال تاکید کردند که در این دیدار راهکارهای تحقق این هدف مورد بررسی قرار گرفت.رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه به برگزاری منظم کمیسیون مشترک بین دو کشور در سال‌های گذشته اشاره کرد و از تصمیم برای برگزاری بیست‌و‌ششمین کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و ترکیه در مهرماه امسال و در شهر تهران خبر داد.
واعظی از تلاش دو کشور برای برطرف کردن همه موانع سر راه افزایش روابط اقتصادی ایران و ترکیه تا زمان برگزاری بیست‌و‌ششمین کمیسیون مشترک اقتصادی خبر داد.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تجارت ترجیحی بین دو کشور را گامی مهم در توسعه روابط ارزیابی کرد و گفت: دو کشور بر افزایش مبادله کالاهای این موافقتنامه تاکید دارند.
بررسی توسعه روابط بانکی
رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه از توافق ایران و ترکیه برای برداشتن موانع سرراه افزایش تجارت دوجانبه خبر داد و گفت: دو کشور مصمم هستند برای تسهیل در روابط، موانع توسعه روابط بانکی را برطرف کنند.
واعظی افزود: رییس کل بانک مرکزی ترکیه به زودی برای بررسی توسعه روابط بانکی بین دو کشور به تهران می‌آید.
وی همچنین از توافق ایران و ترکیه برای بررسی راهکارهای توسعه مبادلات مالی از طریق پول ملی دو کشور و برقراری روابط کارگزاری بین بانک‌های دو کشور خبر داد.
واعظی از مذاکره با وزیر اقتصاد ترکیه درباره افزایش روابط حمل‌و‌نقلی دو کشور و همچنین روابط گمرکی فی‌مابین و تلاش برای بهبود این روابط خبر داد و گفت: تلاش می‌شود قبل از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی در تهران کمیته ویژه حمل و نقلی بین دو کشور فعال شود.
رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه افزود: اگر کمیته مذکور به نتیجه دلخواه نرسید، مقام‌های دو کشور برای برطرف کردن موانع جلسه‌هایی در مرزهای رسمی دو کشور برگزار خواهند کرد.
واعظی گفت: تلاش می‌شود حجم روابط اقتصادی دو کشور تا پیش از پایان سال 2017 میلادی به سقف 30 میلیارد دلار در سال برسد و همکاری‌ها برای افزایش آن ادامه یابد.
افتتاح مرکز تجارت ترکیه در تهران
همچنین در ادامه این نشست، وزیر اقتصاد ترکیه از تلاش این کشور برای افتتاح مرکز تجارت در تهران خبر داد و گفت: مرکز تجارت ترکیه در تهران نه‌تنها مرکزی برای فروش کالا بلکه مرکزی برای خرید کالا از ایران و صادرات آن به ترکیه است.
نیهات زیپکچی، با تاکید بر اینکه مرکز تجارت ترکیه خرید کالاهای ساخت ایران را در دستور کار خود قرار می‌دهد، از تلاش برای استانداردسازی فعالیت شرکت‌ها و بخش‌های مختلف دو کشور خبر داد.
وی تفکر اساسی ترکیه در توسعه روابط تجاری با ایران را برداشته شدن همه موانع به خصوص موانع گمرکی و حمل و نقلی توصیف و بر رسیدن روابط تجاری دو کشور به روابط آزاد تجاری تاکید کرد.
رییس ترکیه‌ای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه به برقراری موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه از سال 2015 میلادی اشاره کرد که نتایج رضایت‌بخشی داشته است و ادامه داد: ممکن است برخی مشکلات در روابط ایجاد شود اما باید صبر کرد تا این مشکل‌ها حل شود.
وزیر اقتصاد ترکیه ابراز امیدواری کرد: موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور هدف افزایش حجم مبادلات بین دو کشور را تا 30 میلیارد دلار در سال محقق کند، با وجود آنکه برخی‌ها شاید تصور کنند تعرفه‌های این موافقتنامه ضرربخش است.
تجارت 50 میلیارد دلاری
زیپکچی هدف بزرگ تجارت بین دو کشور را رسیدن به سقف 50 میلیارد دلار در سال عنوان کرد و گفت: رسیدن به این هدف نه تنها روابط اقتصادی دو کشور را توسعه خواهد داد بلکه می‌تواند برای توسعه روابط با کشور سوم هم مناسب باشد.
رییس ترکیه‌ای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه بر ضرورت افزایش حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور و سرمایه‌گذاری در این باره تاکید کرد.
زیپکچی از اتخاذ تمهیدات محافظتی برای تداوم روابط دو کشور در ترکیه خبر داد و گفت: تلاش بر این است موانع سر راه برداشته شود.
وزیر اقتصاد ترکیه از برقراری روابط مالی با پول ملی دو کشور استقبال کرد و در ادامه به 265 محصولی که در تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه وجود دارد، اشاره کرد و گفت: امسال حجم صادرات این محصول‌ها از ایران به ترکیه 50 درصد رشد داشته است.
به گفته وی، حجم صادرات ترکیه به ایران در مقایسه با پنج ماهه اول سال گذشته هشت درصد رشد داشته است.
وزیر اقتصاد ترکیه هدف بالاتر از تجارت با ایران را برقراری تجارت آزاد عنوان کرد و گفت: تلاش می‌شود همه محصول‌ها در تجارت آزاد گنجانده شود.
به گفته این مقام ارشد اقتصادی ترکیه، تلاش بر این است که ایران و ترکیه در نقطه‌های مرزی بتوانند نیازهای یکدیگر را برطرف کنند و در این موضوع هم همکاری خوبی درحال انجام است.
گفتنی است برگزاری دیدارهای رسمی مقام‌های بهداشتی دو کشور برای بررسی راه‌های افزایش روابط در این بخش از دیگر محورهای مورد توافق وزرای دو کشور بود.