رئیس پیشین بازرسی پلیس تهران تشریح کرد ناگفته‌های کهریزک پس از ۸ سال

آرمان: روزهای پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، روزهای ملتهب و پر تنشی بود. یکی از این‌روزها 18تیر ۸۸ بود. در آن روز گروهی از جوانان و دانشجویان به مناسبت دهمین سالگرد حمله به کوی دانشگاه به خیابان آمده بودند؛ مراسم ۱۸تیر و اعتراضات پایان یافت، اما نیروی انتظامی ماند و بیش از ۲۰۰بازداشتی. ناجا برای تعیین‌تکلیف بازداشتی‌ها با دادستانی هماهنگ می‌کند. دستور می‌آید بازداشتی‌ها به کهریزک منتقل شوند. دستوری که سرآغاز حادثه تلخی بود. پس از چهار روز که خبر بدرفتاری و ضرب‌و‌شتم بازداشت‌شدگان که منجر به کشته شدن محسن روح‌‌الامینی، محمد کامرانی و امیرجوادی‌فر شد، به مقام معظم رهبری می‌‌رسد، ایشان بلافاصله دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر و گروهی را برای بررسی مساله مامور می‌کنند. گروهی از مسئولان ناجا برای رسیدگی به اتهاماتشان تعلیق می‌شوند. در مهرماه سال ۸۸ سردار علی‌قلی فودازی به ریاست بازرسی پلیس پایتخت منصوب شد. او در زمانی که ریاست بازرسی پلیس پایتخت را برعهده داشت، مسئول رسیدگی به پرونده بازداشتگاه کهریزک نیز بود. او معتقد است: سه نفری که در کهریزک فوت کردند سرما خورده بودند و بر اثر مننژیت فوت کردند.
در کهریزک بمانند
رئیس پیشین بازرسی پلیس تهران در ارتباط با مسئولیت برخی فرماندهان سپاه در بازداشتگاه کهریزک گفت: بازداشتگاه کهریزک توسط مسئولان وقت ناجا راه‌اندازی شده بود و جز نیروی انتظامی هیچ ‌دستگاه دیگری در این بازداشتگاه مسئولیت نداشت. سردار فودازی ادامه داد: بازداشتگاه کهریزک در سال ۸۸ نیز تحت نظر نیروی انتظامی بود و هیچ‌کدام از سرداران سپاه در آن نقشی نداشتند. او درباره اظهارات سردار احمدی‌مقدم مبنی بر نامناسب بودن این بازداشتگاه و نگهداری بازداشتی‌ها به اصرار مقامات قضائی، اظهار داشت: سردار رجب‌زاده که در آن زمان مسئولیت فرماندهی تهران بزرگ را برعهده داشت، اعلام کرد که این بازداشتگاه بیش از این ظرفیت نگهداری بازداشت‌شدگان ۱۸تیر سال ۸۸ را ندارد و باید به جای دیگری منتقل شود، اما دادستانی تاکید داشت به دلیل اینکه برای نگهداری این افراد جا نداریم، باید این افراد تا زمان تعیین تکلیف در بازداشتگاه کهریزک نگهداری شوند. سردار فودازی درباره نگهداری بازداشت‌شدگان در سلول زندانیان خطرناک به ایلنا گفت: اصلا چنین مساله‌ای صحت ندارد، چراکه سلول این دو گروه از یکدیگر جدا بود. وی خاطرنشان کرد: برای بازداشت‌شدگان ۱۸تیر ۸۸ دو اتاق بزرگ در نظر گرفته شده بود که آنها در آنجا نگهداری شوند و هیچ‌گونه ارتباطی میان این بازداشت‌شدگان و اراذل و اوباشی که پیش از این در کهریزک نگهداری می‌شدند، وجود نداشت. رئیس پیشین بازرسی پلیس پایتخت تصریح کرد: یکی از ادعاهای مطرح‌شده این است که بازداشت‌شدگان ۱۸تیر ۸۸ توسط اراذل و اوباش مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که این مساله نیز کذب است. او ادامه داد: ما از بیش از ۹۰ نفر از بازداشت‌شدگان کهریزک رضایت گرفتیم و در گفت‌وگوهایی که با آنها داشتیم هیچ‌یک ادعایی مبنی بر مورد ضرب و شتم قرار گرفتن از سوی سایر زندانیان را نداشتند. سردار فودازی در ارتباط با مرگ رامین پوراندرجانی و علت مرگ او گفت: متاسفانه آن پزشک وظیفه بر اثر ترسی که داشت و به او به اشتباه گفته بودند تو مقصری، دچار جنون آنی شده و با خوردن قرص خودکشی کرده بود. او تاکید کرد: نظریه پزشکی قانونی در این ارتباط موجود است.
صحت ندارد


سردار فودازی درباره انفصال از خدمت یا حبس چند نفر از مسئولان ناجا پس از بسته شدن کهریزگ گفت: برای بررسی اتهامات برخی مقامات نیروی انتظامی، آنها از کار تعلیق شدند، اما در جریان رسیدگی‌ها مشخص شد که هیچ‌یک در این ارتباط اتهامی نداشته و به‌خاطر بی‌گناهی، محکوم نشدند. فودازی تاکید کرد: بازرسی پلیس تهران بزرگ در این ماجرا از ۹۰نفر رضایت گرفت، همه آنها گفتند که در کهریزک هیچ‌کس به من دست نزده است. ما در کهریزک بیش از 200نفر بازداشتی داشتیم. آنها می‌گفتند ما را هل دادند، اما اینکه بزنند و تجاوز کنند، صحت ندارد. سه نفری که در کهریزک فوت کردند سرما خورده بودند و در اثر مننژیت فوت کردند. البته برخی بازداشت‌شدگان موقع دستگیری کتک خورده بودند، اما در بازداشتگاه کتک نخورده بودند. من در سال ۸۸ در کف خیابان بودم، در موقع دستگیری وقتی ماموران پلیس مشاهده می‌کردند گروهی قصد آتش زدن بانک‌ها و مغازه‌ها را دارند با ‌آنها برخورد می‌کردند، نازشان که نمی‌کردند. او افزود: یک نفر بود که ادعا می‌کرد مرا در کهریزک تا گردن در زمین چال کرده‌اند، من متعجب بودم، چراکه در کهریزک جایی برای چال کردن وجود ندارد. من پیش رئیس دادگاه رفتم و از او خواهش کردم که ممکن است برای بازدید محل و بازرسی صحنه به محل بیایید. در آنجا یک چاه آب کنده بودم، ولی آب چاه به‌قدری تلخ بود که استفاده آن برای افراد مناسب نبود و برای اسکان افراد معتاد اردوگاه شفق را گرفتم.
رادان به کهریزک نرفت
او درباره برخی ادعاهای مطرح‌شده راجع به آزار جنسی بازداشت‌شدگان در کهریزک گفت: گفته می‌شد۱۴۰نفر را در اتاقی جا داده بودند که ما برای ۴۹نفر در نظر گرفته بودیم. امکان ندارد این اتفاقات در کهریزک رخ‌ داده باشد، اصلا فضای این کار‌ها نبود. آنها فقط قبل از دستگیری کتک خورده بودند. اتاق‌ها نو بود، اصلا چیزی به نام کک و ساس وجود نداشت. من زمانی که مسئولیت بازرسی تهران بزرگ را به‌عهده گرفتم، همه مسئولان قبلی بازداشت بودند و برای اینکه می‌دانستم در آنجا چه اتفاقاتی افتاده است و محل کهریزک را می‌شناختم این مسئولیت را در بازرسی قبول کردم. فودازی با اشاره به نقش سردار رادان در مسائل مرتبط با کهریزک خاطرنشان کرد: من به رئیس دادگاه گفتم، افسران نیروی انتظامی کاره‌ای نبودند و کهریزک استاندارد‌های لازم را نداشت و تنها یک سوله است. من پرونده تمام این مسئولان را پیگیری کردم تا آزاد شوند و ثابت کردیم که سردار رادان در آن دو روز اصلا به محل زندان کهریزک نرفته بود. عده‌ای می‌گفتند سردار رادان با هلیکوپتر به محل می‌آمد، ما ثابت کردیم سردار رادان اصلا به آنجا نرفته است. سردار رادان در زمان مسئولیت جانشینی فرماندهی ناجا بسیار مقتدر و با قدرت عمل می‌کرد. نیروی انتظامی در تمام صحنه‌ها چون کار اجرایی می‌کند و تابع ولی امر خود است هرگز وارد سیاست نمی‌شود.