ويروس شايعه به جان كيميا

مدير روابط عمومي فدراسيون تكواندو به «قانون» گفت كه عليزاده دچار بيماري عفوني شده است
پزشك كيميا عليزاده معتقد است او دچار يك بيماري ويروسي شده نه MS
شايعات عجيب سبب شده تا وزير ورزش روز گذشته به ملاقات كيميا عليزاده برود
انتشار خبري درباره بيماري كيميا عليزاده، جامعه ورزش ايران را نگران كرده است. خبر هولناك ابتلاي كيميا عليزاده به بيماري MS در حالي در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود كه بانوي تاريخ‌ساز كشورمان سكوت كرده و هيچ پاسخي به شايعات نمي‌دهد. كيميا عليزاده كه چند روز پيش موفق شد نخستين مدال نقره بانوان ايران را در تكواندو كسب كند، تحت مراقبت‌هاي پزشكي قرار دارد و حتي اجازه ملاقات به خبرنگاران داده نمي‌شود. روز گذشته گفت‌وگوهاي متعددي از سوي پزشكان كيميا عليزاده منتشر شد. نكته جالب اينكه اظهارات دو پزشكي كه در اين باره صحبت‌ كرده‌اند، متناقض است.


اين پزشك يا آن پزشك؟
سارا جمهوری كه به گفته خبرگزاري ايسنا، پزشك اين تكواندوكار است، درباره بيماري او اظهار کرد: «علیزاده در همان کره جنوبی دچار سرگیجه، بیهوشی و عدم تعادل شده بود. به طوری که بعد از بازگشت از کره‌جنوبی به مدت ۲۴ساعت بیهوش شده بود که بعد از بستری شدن در بیمارستان و انجام آزمایش‌های مختلف پزشک معالجش روز شنبه این تشخیص را داد که او مبتلا به سندرم گیلن‌باره است. در حقیقت این سندرم نوعی بیماری است که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد می‌شود و به دنبال این حمله احساس ضعف در ماهیچه‌ها، عدم تعادل و کاهش بینایی رخ داده و گاهی اوقات سبب فلجی موقت می‌شود». اما محمدرضا معتمد كه خبرگزاري فارس، او را پزشک کیمیا علیزاده معرفي كرده، در اين باره گفته است: «کیمیا در سلامت کامل به سر می‌برد اما یک ویروس وارد بدن او شده که برای از بین بردن این ویروس باید او تحت کنترل باشد تا مشکل او به کلی حل شود. او به هیچ عنوان از بیماری خاصی رنج نمی‌برد و تنها مشکل او ویروسی است که وارد بدن علیزاده شده است». معتمد گفت‌وگويي با «مهر» نيز داشته و دراين باره گفته است: «من نمی‌توانم و اجازه ندارم اطلاعات پزشکی بیماران را در اختیار قرار دهم. ولی بیماری که شایعه شده به هیچ عنوان صحت ندارد و می توانم بگویم جای نگرانی نیست».
سندروم گيلن باره چيست؟
سندرم گیلن باره (Guillain-Barré syndrome)‏ اختلال نادری است که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد می‌شود. به دنبال این حمله، احساس ضعف در ماهیچه‌ها، بی‌حسی، گزگز و گاهی اوقات فلجی دیده می‌شود. علت این بیماری هنوز به روشنی مشخص نیست، ولی معمولا بعد از یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی و یا آنفلوانزا اتفاق می‌افتد. دلیل اين بيماري به احتمال فراوان اين است كه سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت به شدت تلاش می‌کند و ممکن است که در این میان به صورت اشتباهی به سلول‌های عصبی خودی حمله کند. همچنین بعد از عفونت یک باکتری به نام کامپیلوباکتر نيز ممکن است اين بیماری بروز كند. عفونت با کامپیلوباکتر ممکن است بعد از خوردن آب آلوده یا غذای نپخته (مخصوصا مرغ و ماهی و...) رخ دهد. در برخي موارد نيز ممکن است علایم گیلن باره بعد از اعمال جراحی بروز يابد. گاهی نيز هیچ‌گونه عامل شناخته شده‌ای وجود ندارد، اما در همه موارد ذکر شده به طور حتم اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن وجود دارد.
ملاقات با وزير
اخبار و شايعات مربوط به بيماري كيميا عليزاده هر لحظه شكل عجيب‌تري به خود مي‌گيرد و حتي كار به جايي رسيد كه مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان روز گذشته به ملاقات اين بانوي تكواندوكار رفت تا از نزديك جوياي احوال او شود. شنيده‌هاي «قانون» حاكي از آن است كه در اين ملاقات، پزشك كيميا عليزاده اطمينان داده كه او مشكل خاصي ندارد و به زودي آماده حضور در رقابت‌ها مي‌شود. وزير ورزش نيز در اين ملاقات با تمجيد از كيميا عليزاده گفت: «وزارت ورزش و جوانان حامى قهرمانان ملى است. فدراسيون پزشكى - ورزشى بر روند درمانى خانم عليزاده نظارت كامل دارد. من قول مدال طلاي المپيك توكيو را از عليزاده گرفته‌ام. براى دخترم كيميا آرزوى سلامتى و بهبودى دارم». عليزاده نيز پس از ملاقات با وزير روحيه بالايي داشت و به همراهان خود گفت كه از اينكه سلطاني‌فر به ملاقات او آمده، خوشحال است.
بيماري، عفوني است
حسن شكريان، مدير روابط عمومي فدراسيون تكواندو درباره شايعات پيرامون بيماري كيميا عليزاده به «قانون» گفت: «اخبار و شايعات درباره بيماري MS اين تكواندوكار صحت ندارد. او دچار نوعي عفونت داخلي شده و اطمينان مي‌دهم اين بيماري به زودي برطرف خواهد شد. در حال حاضر فدراسيون بر روند درماني عليزاده نظارت كامل دارد و آنچه مسلم است اينكه او از بيماري خاصي رنج نمي‌برد».
شكريان درباره ابتلاي عليزاده به اين بيماري و اينكه گفته مي‌شود او پيش از مسابقات جهاني با وجود بيماري و مصدوميت راهي رقابت‌ها شده، عنوان كرد: «همان‌گونه كه مي‌دانيد همه ورزشكاران پيش از اعزام به مسابقات جهاني تست پزشكي ورزشي را پشت سر مي‌گذارند و بدون شك اگر او مشكل خاصي داشت، اجازه حضور در اين رقابت‌ها را به عليزاده نمي‌داديم. اما او پس از مسابقات دچار اين بيماري شده و همان‌گونه كه پيش از اين نيز بيان كردم، تا چند روز آينده روند بهبودي او آغاز مي‌شود». مدير روابط عمومي فدراسيون تكواندو درباره معرفي دو پزشك از سوي دو خبرگزاري به عنوان پزشك كيميا عليزاده اظهار كرد: «پزشك ايشان دكتر معتمد هستند كه پزشكي داخلي بوده و صلاحيت اظهارنظر در اين باره را دارند اما اگر افراد ديگري در اين باره صحبت كنند بدون شك، اطلاعات كافي را ندارند».
نيازمند روحيه و انگيزه
بیست‌وسومین دوره مسابقات تکواندوي قهرمانی جهان در حالی طی چند روز گذشته به پایان رسید که تیم ملی مردان ایران عنوان قهرمانی دوره گذشته را از دست داد و در جایگاه یازدهم از لحاظ رنگ مدال قرار گرفت. تیم ملی بانوان نیز با ترکیب 6 ملی‌پوش به این رویداد بزرگ جهانی اعزام شد که تنها کیمیا علیزاده، ستاره بزرگ تکواندوی بانوان توانست با تمام سختی‌ها به مدال نقره مسابقات برسد تا ناجی تکواندوی ایران در المپیک ریو و مسابقات جهانی لقب بگیرد.
كيميا عليزاده در بخش بانوان تاریخ سازی کرد و حال راه طولاني تا موفقيت را در پیش دارد. مهرو کمرانی، سرمربی تیم ملی بانوان در نشست خبری اعلام کرد که او پس از بازگشت به ایران در بیمارستان بستری است و برای رسیدن به آرامش روحی و روانی به استراحت نياز دارد. عليزاده با وجود سن پايين خود، نشان داده كه پتانسيل زيادي براي كسب موفقيت و افتخارآفريني دارد و بدون شك در اين راه نياز به حمايت رسانه‌ها، مردم، فدراسيون و وزارت ورزش دارد. عليزاده افتخار ورزش كشور است و نبايد با انتشار چنين شايعاتي به افزايش فشار روحي و رواني عليه او كمك كرد. روز گذشته سالگرد تولد كيميا عليزاده بود. بدسليقگي در انتشار چنين اخباري در روز تولد او بدون شك، كمكي به بانوي تاريخ‌ساز كشورمان نخواهد كرد.