یک سال از اختلاس 40 میلیارد تومانی گذشت؛

گروه مسکن- «مافیای قدرت در سازمان نظام مهندسی، پرونده‌های بزرگ را تنها در اختیار شرکت‌های پدرخوانده قرار می‌دهند.» این را احمدرضا سرحدی، عضو سابق هیات رییسه سازمان نظام مهندسی سال گذشته اعلام کرده بود و از فسادی که در نظام مهندسی باعث نابسامانی ساخت‌و‌ساز شده بود پرده برداشت. هنوز چند هفته از اعلام این خبر نگذشته بود که پرونده یک فساد 40 میلیارد تومانی که به گفته اکبر ترکان به صورت اختلاس انجام شده بود، نیز بر لیست عملکرد سازمان نظام مهندسی اضافه شد. حالا پس از گذشت یک سال از این موضوع رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها به گفتن اینکه «تخلف 40 میلیارد تومانی در حال پیگیری است» اکتفا کرده و به این پرسش پاسخ نداده که چگونه با مکانیسم سرمایه‌گذاری نظام مهندسی در بانک‌ها که باعث ظهور چنین فسادی شده بود مقابله خواهد کرد، مافیای قدرت در این سازمان چه سرنوشتی پیدا کرده و چگونه با آن مقابله خواهد شد؟
پس از اینکه مسوولان وزارت راه وشهرسازی سپرده‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی برخی مدیران وقت نظام مهندسی استان تهران را به ‌عنوان «تخلف مالی» اعلام کردند، اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهور از ابعاد جدید این پروند پرده برداشت و این مساله را «اختلاس»
خوانده است.
خردادماه سال گذشته حامد مظاهریان‌، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی از تخلف مالی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران پرده برداشت و گفته بود: «در هیات‌مدیره دوره قبل سازمان نظام مهندسی استان تهران 40 میلیارد تومان از اموال سازمان نظام مهندسی به بانک سپرده شده که این مبلغ، وثیقه دریافت تسهیلات برای یک شرکت خصوصی قرار گرفته است.»


در ادامه شیبانی، مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه‌و‌شهرسازی نیز گفته بود: جزو وظایف و اختیارات قانونی‌ سازمان نظام مهندسی نیست که منابع مالی در اختیار خود (منابع مالی سازمان یا منابع امانی از قبیل حق‌الزحمه نظارت) را تبدیل به وثیقه‌ای کند تا اشخاص حقیقی یا حقوقی بتوانند با پشتوانه آن تسهیلات دریافت کنند. در اینکه این موضوع یک سوءجریان مالی بوده تردیدی نیست و در وجود تخلف انتظامی هم شکی وجود ندارد.
چند روز پس از این اظهارات رییس سابق سازمان نظام مهندسی پایتخت در واکنش به طرح موضوع «تخلف 40 میلیارد تومانی در هیات‌مدیره سابق این سازمان» به یکی از خبرگزاری‌ها گفت که چنین چیزی صحت ندارد، پولی در بانک سپرده‌گذاری شده و بانک سود آن‌را می‌دهد و نه پولی گم‌شده و نه اینکه سوء‌استفاده‌ای صورت گرفته است.
حالا با گذشت یک سال از این رویداد و در حالی که افکار عمومی به دنبال جزییات شکل‌گیری چنین فسادی در سازمان نظام مهندسی است، رییس فعلی سازمان اعلام نتیجه تحقیقات را به آینده حواله داده؛ تحقیقاتی که از وظایف سازمان نظام مهندسی است و بیش از یک سال است که از زمان آن می‌گذرد. فرج‌الله رجبی در نشست خبری با بیان اینکه تخلف ۴۰ میلیارد تومانی دوره قبل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در حال پیگیری است گفته در مورد شناسایی کسانی که در این ماجرا مداخله داشتند در حال جمع‌بندی نهایی هستیم، مبالغ هم بلوکه شده و ظرف هفته‌های آینده اقدامات جدیدی انجام خواهد شد.
رجبی که در پاسخ به سوال ایسنا این سخنان را مطرح کرده، درباره آخرین وضعیت تخلف ۴۰ میلیارد تومانی که در دوره قبل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اتفاق افتاده است، گفته: قطعا در دوره جدید شورای مرکزی، بنای ما بر یک نوع کنترل و انضباط تشکیلاتی است. برنامه ما این است که به برنامه‌هایی که در سازمان اتفاق افتاده یا نیفتاده زود ورود پیدا کنیم. بحث تخلف ۴۰ میلیارد تومانی هم تا حدود زیادی انجام شده و گزارش‌های زیادی در سازمان نظام مهندسی و نیز سازمان‌های دیگر انجام
شده است.
او ادامه داد: منطبق با قانون و وظایفی که داریم در حال پیگیری این پرونده هستیم. طرح در مراجع قضایی انجام شده است. در مورد شناسایی کسانی که در این ماجرا مداخله داشتند نیز در حال جمع‌بندی نهایی هستیم و کمک می‌کنیم که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اقدام مهمی انجام دهد. الان هم مبالغ بلوکه شده است و ظرف هفته‌های آینده اقدامات جدیدی انجام خواهد شد. از این اتفاق جمع‌بندی هم داریم و بخشنامه‌هایی هم برای سازمان‌ها ارائه می‌کنیم که امیدواریم یک وحدت رویه در سازمان ایجاد کنیم.
این در حالی است که مشخص نیست چرا نتایج پیگیری‌های چنین پرونده مهمی پس از گذشت یک سال، قرار است پس از نشست خبری با موضوع بیستمین اجلاس هیات‌عمومی سازمان ارائه شود؛ موضوعی که نشان می‌دهد نظام مهندسی تنها زمانی که توسط رسانه‌ها مورد سوال قرار می‌گیرد اقدام به تصمیم‌گیری می‌کند.