علیرضا اسدی از دبیرکلی فدراسیون کنار رفت؛

کارلوس کی‌روش آنقدر جنگید تا علیرضا اسدی از دبیرکلی فدراسیون کنار رفت. با وجود آتش‌بس چند ماهه کی‌روش و علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال انتشار بیانیه‌ای تند از سوی سرمربی تیم ملی فوتبال علیه اسدی آتش زیر‌خاکستر اختلافات را شعله‌ور کرد؛ آتشی که با پاسخ اسدی زبانه کشید. پس از تک و پاتک کی‌روش و اسدی دیروز خبر آمد که ساکت، سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال شده است.
از بهمن‌ماه سال ۹۳ یعنی زمانی که علیرضا اسدی به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال منصوب شد، جدالی تند و عجیب میان او و کارلوس کی‌روش شکل گرفت. در همان زمان گفته می‌شد ماموریت اسدی تلاش برای کنار زدن سرمربی محبوب تیم ملی است؛ ماموریتی که شایعه شده بود از سوی وزیر وقت ورزش محمود گودرزی به او داده شده است.
علیرضا اسدی از روز اول حضور در پست خود وارد حریم کی‌روش شد؛ حریمی که به لطف عملکرد موفق کی‌روش در تیم ملی و حمایت بی‌چون‌چرای افکار عمومی از او نفوذ به آن بسیار دشوار شده بود، با این حال اسدی با سرسختی به حریم مربی تیم ملی فوتبال نفوذ و ضرباتی هم به کی‌روش وارد کرد‌ اما کی‌روش با قدرت تمام توانست حملات را مدیریت کند. او باز هم دست به دامن افکارعمومی شد. از یک‌سو توانست با تداوم موفقیت‌های تیم ملی و از طرف دیگر با فعالیت رسانه‌ای گسترده و بیانیه‌ها و مصاحبه‌های تند و تیز جدال را به سود خود تمام کند.
این تاکتیک همیشگی کی‌روش است. او در تمام جنگ‌ها حتی در جنگ با سرمربی محبوب پرسپولیس، برانکو ایوانکوویچ نیز از همین تاکتیک استفاده کرد البته در این مورد اخیر خیلی دست بالا را نداشت چرا‌که محبوبیت برانکو از محبوبیت کی‌روش در فوتبال ایران کمتر نیست. به هر صورت کی‌روش با حمایت افکار عمومی در جدال با دبیرکل فدراسیون توانست به موفقیت برسد. با وساطت مدیران ارشد فدراسیون فوتبال اعلام آتش‌بس شد؛ آتش‌بسی که اتفاقات اخیر نشان می‌دهد موقتی بوده است. پس از صعود قاطعانه تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی، کارلوس کی‌روش در مصاحبه‌ای جرقه پایان آتش‌بس را زد. او گفت: «دو نفر از صعود تیم ملی به جام‌جهانی خوشحال نیستند.» قطعا نفر اول مورد نظر کی‌روش علیرضا اسدی بود و احتمالا نفر دوم عباس ترابیان.


این اظهار نظر کی‌روش نشان داد که او تا علیرضا اسدی را از فدراسیون بیرون نکند، دست‌بردار نیست. او از هر فرصتی برای گوشه و کنایه زدن به اسدی استفاده می‌کرد. او همیشه می‌گفت عده‌ای مانع کار تیم ملی هستند. کی‌روش بعد از دیدار با رییس‌جمهور‌ هم دوباره به اسدی تاخت؛ آقای روحانی نشان داد‌ اطلاعات فوتبالی‌اش از دبیرکل بیشتر است.
در روزهای اخیر در شرایطی که اخباری از استعفای اسدی حکایت می‌کرد، ناگهان کارلوس کی‌روش به پیشواز رفت و ضربات آخر را به اسدی زد، گویی می‌خواست دلش خنک شود. کی‌روش در فیس‌بوک خود بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن اسدی را جادوگری معروف و رقیب دائمی رویا‌ها و اهداف تیم ملی خواند.
پس از بیانیه تند کی‌روش، علیرضا اسدی نیز دست به کار شد و در گفت‌و‌گویی به شدت به کی‌روش تاخت. دبیرکل مستعفی فدراسیون فوتبال اظهار کرد عمده‌ترین مشکلی که در این سال‌ها با کی‌روش داشته، این است که این مربی حاضر نیست دانش فنی‌اش را به ایرانی‌ها انتقال دهد. به هر صورت پس از انتشار گسترده این حاشیه‌ها در رسانه‌های کشور، دیروز اعلام شد که طی حکمی از سوی رییس فدراسیون فوتبال، محمدرضا ساکت به سرپرست دبیرکلی منصوب شد. به این ترتیب کار علیرضا اسدی با کارلوس کی‌روش به پایان رسیده است.
در همین رابطه فدراسیون فوتبال نیز اطلاعیه‌ای صادر و به اختلافات موجود اشاره کرده است. در بیانیه فدراسیون فوتبال تاکید شده است که اسدی از مدتی قبل تقاضای کناره‌گیری از سمت دبیرکلی را داشته و در این مورد با ریاست محترم فدراسیون فوتبال تفاهم شده است.
در این بیانیه آمده است: بدیهی است این تصمیم قبلا گرفته شده و هیچ گونه ارتباطی با شرایط به وجود آمده در چند روز گذشته نداشته و ندارد. اسدی پس از تایید استعفا به رسم دیگر برکناری‌ها در ایران به عنوان مشاور عالی فدراسیون فوتبال منصوب شده است‌ تا این جنگ نیز در پایان به نفع کی‌روش به پایان برسد.
واعظی آشتیانی: نقش لهجه‌ها در برکناری اسدی
واعظی آشتیانی در خصوص برکناری اسدی و جانشینی کی‌روش عنوان کرد: هشت سال پیش گفتم باید مراقب لهجه‌ها بود و امروز اهالی فوتبال به این نتیجه رسیدند که چقدر لهجه‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند و لهجه‌ها دارند به این نحو به قول خودشان فوتبال را اداره می‌کنند. متاسفم اراده‌ای برای ساماندهی لهجه‌ها وجود ندارد و امروز شاهد باندگرایی، قبیله‌گرایی و گروه‌گرایی در برخی از مجموعه‌های ورزشی کشور هستیم.
خداداد عزیزی: هم پول می‌دهیم، هم توهین می‌شنویم
خداداد عزیزی در خصوص تصمیم فدراسیون بابت حذف اسدی به دلیل جلوگیری از ایجاد تنش بین او و کی‌روش گفت: واقعا باید تاسف خورد بابت این اتفاقی که برای فوتبال ایران افتاد. اگر یک نفر در فدراسیون فوتبال، فوتبالی بود آن هم دکتر اسدی بود که من برایش احترام خاصی قائل هستم. چرا اینقدر باید ذلت بکشیم، چرا آقای کی‌روش هر چه می‌گوید باید گوش بدهیم؟ آقای تاج شما کارفرما هستید؛ کی‌روش کارمند. وظیفه کی‌روش بردن تیم به جام‌جهانی است چون پولش را گرفته، اگر کی‌روش تیم ملی را به جام‌جهانی نبرد چه کسی باید ببرد؟
او ادامه داد: آقای تاج شما با توجه به پشتوانه سیاسی که دارید، مدعی هستید آدم دین‌دار باید در فدراسیون فوتبال کار کند. آقای اسدی که هم دیندار بود هم فوتبالی، پس زودتر همشهری خودتان را جای آقای اسدی می‌گذاشتید. من برای فوتبال ایران و وزارت ورزش متاسفم که برای یک نوشته در صفحه مجازی، دبیرکل فدراسیون فوتبال عوض می‌شود. آقای کی‌روش وظیفه شما احترام به ملت ایران است. وظیفه شما این است که به کوچک‌ترین افراد و آبدارچی فدراسیون فوتبال هم احترام بگذارید. آقای تاج اگر کی‌روش تیم ملی را به جام‌جهانی نبرد، می‌خواهید یک نفر از پاکستان بیاید که تیم ملی را به جام‌جهانی ببرد؟
روشن: کی‌روش بماند، سلطانی‌فر و تاج را هم برکنار می‌کند
حسن روشن هم در این باره گفت: شرایط همین گونه ادامه داشته باشد، کی‌روش تا سال آینده هم سلطانی‌فر را برکنار می‌کند و هم تاج را. یک سال دیگر صبر می‌کنیم تا از جام‌جهانی برگردیم و منتظر برکناری تاج و وزیر توسط کی‌روش باشیم. اتفاقا معتقدم از این مرد پرتغالی سوال کنند کدام شهر ایران را دوست دارد که آن شهر را هم به نامش کنند.
بازیکن سابق تیم ملی ایران ادامه داد: این مربی اصلا مدیریت نشده،‌ نمی‌دانم شاید در قرارداد او بوده که اگر تیم به جام‌جهانی صعود کرد، اسدی را برکنار کنند چون او با اسدی اختلاف شدیدی داشت. فقط این را بگویم حیف دکتر مملکت که به خاطر کی‌روش برکنار شد.