توافق روسیه و آمریکا بر سر آتش‌بس در جنوب غربی سوریه

توافق اخیر روسای جمهوری آمریکا و روسیه بر سر برقراری آتش بس در بخش‌هایی از سوریه در کنار تلاش برای تعیین «مناطق کاهش تنش» در نشست آستانه، بار دیگر امیدها برای دست یابی به راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه را افزایش داده است.
«دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه نشست گروه 20 در هامبورگ در مورد آتش‌بس در سوریه به توافق رسیدند. این توافق که برای برقراری «مناطق عاری از درگیری» در استان‌های جنوب غربی سوریه ایجاد شده، قرار است از امروز (18 تیرماه) به اجرا گذاشته شود.
در شرایطی که اقدامات تحریک آمیز آمریکا در سوریه در هفته‌های اخیر اسباب تنش لفظی میان مقام‌های روسی و آمریکایی را فراهم کرده و چشم انداز صلح در سوریه را تیره‌تر نموده است، توافق‌هایی از این دست می‌تواند زمینه‌های پیش برد روند سیاسی راه حل بحران و کاهش زمینه‌های بهره‌برداری تروریست‌ها از فضای ابرآلود تعارضات در عرصه میدانی را فراهم کند.
وزیر امور خارجه روسیه بعد از دیدار سران آمریکا و روسیه در هامبورگ به رسانه‌ها گفت: روز جمعه در امان پایتخت اردن کارشناسان اردنی، آمریکایی و روسی بر تفاهمی مبنی بر ایجاد مناطق کاهش تنش دست یافتند. این آتش‌بس که قرار است در مناطق درعا، قنیطره و سویدا عملی شود مورد نظارت قرار خواهد گرفت.


به گفته سخنگوی دولت اردن در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور، براساس این توافق آتش‌بس در طول خط تماسی که نیروهای دولت سوریه و نیروهای هم‌پیمان آن از یک سو و نیروهای مخالفان مسلح سوری ازسوی دیگر بر سر آن توافق کرده‌اند، اجرا خواهد شد.
به گفته وی، این سه کشور تاکید کرده‌اند مقدمات این آتش‌بس در ایجاد فضای تضمین‌کننده به راه حل سیاسی دائمی برای بحران سوریه منجر شود. این سه کشور همچنین بر تعهدات خود برای راه حل سیاسی از طریق کانال ژنو و براساس قطعنامه 2254 شورای امنیت که تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت سوریه را تضمین می‌کند، تاکید کردند.این درحالی است که «رکس تیلرسون» در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از کامل شدن جزییات این توافق در روزهای آینده خبر داده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا ابراز امیدواری کرد، تفاوتی بین این توافق و توافق‌های قبلی باشد و تفاوت این توافق میزان تعهد روسیه نسبت به شکست داعش است و در صورت وجود چنین تعهدی اوضاع خیلی سریع پیش می‌رود.
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد، به اعتقاد او این اولین اشاره به این است که آمریکا و روسیه می‌توانند در سوریه با هم کار کنند. از این رو ما بحث طولانی درباره مناطق دیگر سوریه داشتیم و می‌توانیم با هم برای کاهش خشونت‌ها به ارتباط و همکاری ادامه دهیم.
مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس نیز ضمن استقبال از این آتش‌بس جدید گفت: می‌خواهیم نتایج این توافق را در میدان شاهد باشیم.
وی که در واشنگتن به سر می‌برد، افزود:‌ تاریخ جدید جنگ سوریه شاهد اعلام آتش‌بس‌های بی‌شماری است و این خیلی خوب است.
یک مسئول وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت:‌ آمریکا امیدوار است دولت سوریه به آتش‌بس در سوریه متعهد است. وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم روسیه از نفوذ خود برای تضمین احترام ایران و نیروهای هم‌پیمانش به آتش‌بس در سوریه استفاده کند.
این مقام آمریکایی اظهار داشت: آتش‌بس در جنوب غرب سوریه از مذاکرات روسیه، ترکیه و ایران در آستانه بررسی می‌کنند، فرق دارد.
از سوی دیگر معاون فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه که در دمشق حضور دارد، توافق آتش بس در جنوب غربی سوریه را یک تحول مثبت ارزیابی کرد.
سایر اخبار این روزنامه
درآمد گمرکی کشور در دولت یازدهم 150 درصد افزایش یافت نیویورک تایمز: آمریکا؛ قدرت منزوی امروز است تجلیل از 10 برگزیده بخش های مختلف صنعت و معدن کشور با حضور دکتر جهانگیری یادداشت انتخابات تمام شد، تمام کنید تخریب‌ها را کارت ملی قدیمی تا پایان امسال اعتبار دارد معاون وزیر نفت: قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، نماد عبور از دیوار تحریم‌هاست در اولین واکنش رسمی به بیانیه کشورهای عربی قطر مجددا اتهامات عربستان و متحدانش را رد کرد یک مقام شورای همکاری خلیج فارس:‌ ما و اسرائیل دیدی مشابه به منطقه داریم گزارشی از برگزاری اولین جلسه دادگاه تجدید نظر دو متهم پرونده فساد نفتی توافق روسیه و آمریکا بر سر آتش‌بس در جنوب غربی سوریه بهانه‌ای برای حل یک اختلاف خبرگزاری فرانسه: آمریکا، انگلیس و فرانسه پیمان منع سلاح‌های اتمی را امضا نکردند رسانه‌های پاکستان خبر از بازگشت "ژنرال شریف" از عربستان دادند دانشگاه الازهر بازداشت دانشجویان اویغوری این دانشگاه را تکذیب کرد