سایه بحران های جهانی بر نشست جی20

رسانه های عربی در روزهای گذشته با پوشش اخبار مربوط به برگزاری نشست گروه 20 در شهر هامبورگ آلمان و اختلاف نظرهای پررنگ میان اعضای این گروه، دورنمایی نامطلوب را درباره موفقیت آن ترسیم کرده اند.
نشست دو روزه رهبران گروه جی - 20 شانزدهم تیرماه در شهر بندری هامبورگ در حالی آغاز شد که سران کشورهای عضو درباره مسائلی مانند تغییرات اقلیمی، تجارت جهانی و بحران مهاجرت دچار اختلاف‌های شدیدی هستند. G-20 ، گروهی متشکل از وزرای اقتصاد (دارائی) و مسولان بانک‌های مرکزی 20 اقتصاد مطرح دنیاست. گروه ۲۰ متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان است که در مجموع ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند
در پایان دور نخست نشست گروه - جی 20 در هامبورگ، بیانیه مشترکی را منتشر کردند که پیرامون مبارزه با تروریسم، جلوگیری از تامین مالی و گسترش آن از طریق فضای مجازی بود. شرکت کنندگان در این نشست با محکوم کردن همه حملات تروریستی در سراسر جهان، بر اتحاد در مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن تاکید کردند و گفتند: هیچ فضای امنی در جهان برای تامین مالی تروریسم نباید وجود داشته باشد. در ادامه مروری بر مهمترین محورهای تحلیلی رسانه های عرب زبان درباره نشست گروه 20 خواهیم داشت.
** سایه بحران های جهانی بر نشست گروه 20


روزنامه های «عمان» چاپ مسقط و «العرب» چاپ لندن اختلاف های موجود در میان اعضای گروه 20 را در کانون توجه قرار دادند. به نوشته روزنامه عمان، نشست گروه 20 در شرایطی برگزار می شود که اختلاف هایی میان اعضای این گروه درباره بازرگانی، آب و هوا و مهاجرت وجود دارد. آمریکا پایبندی به سیاست تحمیل نکردن قید و بندهای جدید درباره تجارت را رد می کند و بر تحمیل مالیات بر واردات از جمله مالیات بر فولاد و دیگر کالاها پافشاری می کند. این موضوعی است که به زیان کانادا و اتحادیه اروپا است. در شرایطی که کشورهای این گروه خواستار پایبندی به سیاست آب و هوایی مشترک هستند دولت آمریکا این سیاست را نمی پذیرد و آن را مانعی در برابر پیشرفت اقتصاد آمریکا به شمار آورده است. ترامپ در ماه گذشته میلادی از توافق نامه آب و هوایی پاریس خارج شده است. در شرایطی که آلمان و دیگر کشورهای این مجموعه خواستار در پیش گرفتن سیاستی باز درباره مهاجران و پناه جویان هستند ، واشنگتن قید و بندهای تحمیل شده درباره مهاجران و پناه جویان را سخت تر می کند؛ به طوری که حتی تلاش می کند به بهانه حفظ امنیت ملی آمریکا مانع از سفر شهروندان خارجی به این کشور شود.
به نظر می رسد اختلاف کشورهای عضو تنها با آمریکا نیست. بلکه رابطه روسیه و اتحادیه اروپا هم در شرایطی که مسکو متهم به دخالت در انتخابات کشورهای اروپایی می شود از پیچیدگی هایی رنج می برد. افزون بر این، روسیه و کشورهای اروپایی درباره جنگ در سوریه و اوکراین هم اختلاف‌هایی دارند. همچنین روابط آلمان و ترکیه پس از تنش‌های به وجود آمده در پی همه پرسی تعدیل قانون اساسی ترکیه و موضع دولت ترکیه درباره کردها با اختلافات و تنش هایی روبرو است.به نوشته روزنامه العرب، مسائل بسیاری در نشست گروه 20 در شهر هامبورگ آلمان مطرح است. اوضاع جهانی که آکنده از بحران و پیچیدگی‌ها است بر این نشست سایه خواهد انداخت.
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با توجه به موضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره آب و هوا، تجارت و هزینه های نظامی پیش بینی کرده بود این نشست با سختی هایی روبرو شود. این نشست در شرایطی برگزار می شود که هیاهیوی سیاسی جهانی از هر طرف شنیده می شود به طوری که مرکل آن را نگران کننده به شمار آورد و گفته است نشست هامبورگ در سایه چالش های سخت برگزار می شود. ناظران معتقدند که این چالش های پیچیده سبب شده اند تا تحقق شعارهایی مانند برقراری ثبات، بهبودی پایدار و تحمل مسوولیت سخت باشد.
** سران گروه 20 در برابر ترامپ
روزنامه های «الاخبار» لبنان، «القدس العربی» و «الحیات» چاپ لندن مخالفت کشورهای عضو گروه 20 با رویکرد و موضع گیری ها ، ترامپ را برجسته کردند.روزنامه الاخبار نوشت: مشخص شد رهبران گروه بیست همه تلاش خود را برای کنترل ترامپ و رویارویی با سیاست های حمایتی او که عرصه های گوناگون را شامل می شود، تمرکز کرده‌اند. این موضوع در اظهارات بسیاری از این رهبران دیده می شد. به نوشته الاخبار به نقل از روزنامه «واشنگتن پست» رهبران اقتصادهای بزرگ جهان جبهه مخالف و یکپارچه ای را درباره مسائل مربوط به آب و هوا و تجارت آزاد علیه آمریکا نشان دادند. روزنامه الحیات در گزارشی با عنوان «جنگ در روابط بین الملل در هامبورگ» نوشت: چند روزی است که فضای جنگ در شهر هامبورگ که میزبان نشست گروه20 است در جریان است. ترامپ به عنوان ستاره این نشست طی 5 ماه توانست با نادیده گرفتن بسیاری از توافق نامه ها، آشوب و بلوای بی سابقه ای در روابط بین الملل به وجود آورد. موجی از اعتراض ها علیه مواضع و روش‌های او در داخل و خارج آمریکا آغاز شده است.
مرکل بر خلاف عادت خود طی روزهای اخیر انتقادهایی را علیه کسانی که خطرهای تغییر آب و هوایی را انکار می کنند، آغاز کرد و گفت: این افراد با اقدام های حمایتی خود در زمینه تجارت بین المللی جهان را به عقب بر می گردانند. مرکل توانست صف کشورهای اروپایی را برای از سرگیری مذاکره درباره تغییر آب و هوایی متحد سازد. اما «مکرون» رئیس جمهوری فرانسه ضمن اعتراف به اینکه درباره بسیاری از مسائل اختلاف دیدگاه وجود دارد گفت: هدف در تنگنا قرار دادن رئیس جمهوری آمریکا یا منزوی کردن او نیست. بلکه هدف خرسند سازی وی برای چشم پوشی از برخی مواضعش است. اروپایی ها به خوبی نیاز نظامی و امنیتی خود را به آمریکا درک می کنند. آنها این موضوع را فراموش نمی کنند که تضعیف جایگاه آمریکا سبب تقویت جایگاه روسیه می شود که می‌تواند ساختار اروپا را به هم بریزد.به نوشته روزنامه الحیات، هیچ کسی اعتقاد ندارد که نشست گروه بیست در پرداختن به پرونده های اصلی تغییرات آب وهوایی، تجارت آزاد و پناه جویان موفق شده است. به همین دلیل همه توجه ها به دیدار «پوتین» رئیس جمهوری روسیه و ترامپ دوخته شد که اوضاع سوریه و بحران در شبه جزیره کره را مورد بررسی قرار دادند. به نوشته روزنامه القدس العربی، در نشست گروه 20 تنش میان ایالات متحده آمریکا به رهبری ترامپ و دیگر کشورهای جهان درباره خارج شدن واشنگتن از توافقنامه آب و هوایی پاریس و در پیش بردن گفتمان «نخست آمریکا» در جریان است. شکافی که موضع گیری های ترامپ درباره اروپا به وجود آورده، سبب شده است قدرت های بزرگی مانند چین و ژاپن برای همکاری اقتصادی گسترده با اروپا و کشورهای عربی وارد عمل شوند. حضور نیافتن پادشاه و ولیعهد عربستان در این نشست هم قابل توجه است و نمی توان این موضوع را از بحران در روابط کشورهای عربی با قطر و تحریم و محاصره این کشور و مخالفت اتحادیه اروپا با این اقدام جدی دانست. منبع:ایرنا