آخرین تغییرات انتخابات شوراها

گروه سیاسی: مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی قانون برنامه ششم توسعه، قانون انتخابات شورای شهر را به بررسی گذاشت که باعث ایجاد تغییراتی در این قانون و اصلاح بعضی مواد آن شد. اما خبری که روز گذشته منتشر شد نشان از تغییر زمان ثبت نام داوطلبان انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا داشت. به گفته محمودی شاه نشین، رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، هفته گذشته این طرح به تصویب مجلسیان رسیده است و منتظر تایید از طرف شورای نگهبان است. از طرفی هفته گذشته در مجلس تصویب شد که آرای کاندیداهایی که اقدام به خرید وفروش کرده‌اند تنها در شعبه مورد نظر ابطال شود، شاغلان در شهرداری در مدت عضویت در شورا می‌توانند همچنان در استخدام شهرداری باشند و اعضای شورای شهر امکان تحقیق و تفحص از شهرداری را خواهند داشت. همچنین با مجوز مجلس شورای اسلامی وزارت کشور می‌تواند در برخی حوزه‌ها انتخابات شوراهای اسلامی کشور را الکترونیکی برگزار کند.
12 اسفند؛ ثبت‌نام انتخابات شورا 
رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار کرد: در صورت موافقت شورای نگهبان ۱۲ اسفند زمان ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات شوراها خواهد بود و پیش‌بینی‌های لازم برای این موضوع صورت گرفته است. محمودی شاه‌نشین در اینباره به ایسنا گفته است: «هفته گذشته با موافقت مجلس و در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها بر اساس فرمولی پیش‌بینی شده در بخشی از این طرح و در مواد ۹ و ۱۰ آن و همچنین یکی دیگر از مواد تصویبی در صحن مجلس شرایط به شکلی شد که ثبت‌نام به ۱۲ اسفند موکول شود و ۱۸ روز به عقب برگشت.» او ادامه داده است: «پیش‌بینی‌های لازم در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها و وزارت کشور برای تغییر زمان ثبت‌نام انجام شده و بر اساس ابلاغیه‌هایی که به هیأت‌های استانی ارسال شده تأکید شده است که پیش‌بینی‌ها برای تغییر زمان ثبت‌نام انجام شود و در واقع هماهنگی و برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام در دو زمان اعلام شده از قبل و زمان جدید که در صورت موافقت شورای نگهبان تغییر می‌کند، انجام شده است.» این در حالی است که پیشتر، معاون سیاسی وزیر کشور زمان نام نویسی داوطلبان شوراهای شهر و روستا را ۳۰ اسفند 95 و نامزدهای ریاست جمهوری را ۲۲ فروردین ۹۶ اعلام کرده بود. علی اصغر احمدی ظهر دهم ماه جاری در جمع خبرنگاران در عسلویه گفته بود: ستاد انتخابات وزارت کشور ایجاد مقدمات انتخابات 29 اردیبهشت را در استان‌ها آغاز کرده است. بر اساس قانون، تعیین هیئت‌های اجرایی انتخابات 25 اسفند آغاز می‌شود».
11 هزار و 600 صندوق آماده اخذ الکترونیک آرا در انتخابات شوراها


فرهاد تجری سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هفته پیش از تشکیل کمیته مشترک فناوری اطلاعات مجلس و وزارت کشور برای بررسی انتخابات الکترونیکی شوراها خبر داده و گفته بود: «فعلا موضوع الکترونیکی کردن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح کارشناسان فناوری اطلاعات مجلس و وزارت کشور در حال بررسی است.» پیشتر از آن، محمد محمودی‌شاه‌نشین رئیس هیات نظارت از پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در 11‌ هزار شعبه اخذ رای خبر داده بود. اما به تازگی قاسم میرزایی نکو عضو هیات نظارت برانتخابات شوراها  از آماده شدن 11 هزار 600 صندوق اخذ رأی الکترونیکی در انتخابات شوراها خبر داده و گفته است: «از این تعداد صندوق 11 هزار در رأی‌گیری‌ها استفاده می‌شوند و حدود 600 هزار صندوق به عنوان پشتیبان خواهد بود. کمیته‌ای در مجلس متشکل از بخش  IT، حقوقی و فنی و چند بخش دیگر با مشارکت مرکز پژوهش‌های مجلس برای مشخص شدن حوزه‌های که باید انتخابات در آنجا به صورت الکترونیک برگزار شود، تشکیل شده است که کارهای مطالعاتی را آغاز کرده‌اند.» میرزایی نکو از برگزاری جلسات مستمر هیات متبوع خود با شورای نگهبان و وزارت کشور خبر داد و گفت: «در جلسه هفته گذشته با برخی از اعضای شورای نگهبان هماهنگی‌های در بحث برگزاری الکترونیک انتخابات شوراها داشته‌ایم».
حق تحقیق و تفحص از شهرداری
مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مواد یک تا هشت این لایحه را تصویب کردند. بر این اساس ماده 1 این طرح ماده 3 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران اصلاح شد. براساس این مصوبه مقرر شد دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا از تاریخ تشکیل، چهار سال می باشد که یک ماه پس از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شروع می شود و چهار سال بعد خاتمه می یابد. وکلای ملت در ماده 2 این طرح تبصره 1 ماده 10 مکرر قانون را اصلاح کردند که براین اساس مقرر شد در شورای شهرستان از شورای هر بخش یک نفر و از شوراهای هر یک از شهرها تا یکصدهزار نفر جمعیت یک نفر و بیش از یکصدهزار نفر جمعیت دو نفر و شهر تهران سه نفر عضویت خواهند داشت. بهارستان نشینان در ماده دیگری ماده 17 مکرر قانون را اصلاح و مصوب کردند وزارت کشور می‌تواند با تأیید هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور تمام یا برخی از مراحل مربوط به برگزاری انتخابات را در تمام یا تعدادی از حوزه‌های انتخابیه به صورت رایانه ای برگزار کند. 
نمایندگان مجلس در مصوبه دیگری مقرر کردند کسانی که سابقه یک دوره کامل عضو اصلی شورا را دارا باشند به شرطی که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند. وکلای ملت همچنین مقرر کردند معتمدان دعوت شده از سوی فرماندار و بخشدار و اعضای هیئت‌های اجرایی و نظارت از داوطلب شدن در حوزه انتخابیه مربوطه محرومند. استعفا از سمت‌های مذکور پس از قبول دعوت و شرکت در اولین جلسه تاثیری در این محرومیت ندارد.