اختلاف نظر شورای نگهبان ومجلس، روز آغاز به کار دوره پنجم شوراهای شهر و روستا را عقب می اندازد؟

ابهام در زمان استقرار شوراها
گروه سیاسی ـ آیت وکیلیان: دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا در 13 مردادماه 1396 به پایان کار خود می‌رسد و قرار بر این بوده که دوره پنجم و منتخبان جدید نیز از 14 مردادماه سال جاری یعنی به فاصله یک روز بعد از پایان شورای فعلی کار خود را آغاز کنند. ناگفته نماند که نمایندگان مجلس در بهمن ماه سال گذشته در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران اصلاحاتی را در این قانون به وجود آوردند. ماده ۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را مقرر می‌دارد که دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا از تاریخ تشکیل، چهار سال می‌باشد که یک ماه پس از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شروع می‌شود و چهار سال بعد خاتمه می‌یابد.
پس از تصویب این قانون، شورای نگهبان مخالفت خود را اعلام کرد، زیرا در صورتی که یک ماه پس از انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، شوراهای جدید شروع به کار کنند، دوره ۴ ساله شورای چهارم به طور کامل پایان نمی‌یابد. با توجه به اینکه ۱۳ مرداد سال ۹۲ چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا آغاز به کار کرده، قاعدتا برای اتمام دوره ۴ ساله این شورا نمی‌توان یک ماه پس از انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری، دوره پنجم شورا‌ها شروع به کار کند. پس از این، نمایندگان مجلس در فروردین ماه سال ۹۶ جهت تامین نظر شورای نگهبان ماده ۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را اینگونه اصلاح کردند که «دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا ۴ سال می‌باشد که از ۱۴ مرداد ماه شروع و در ۱۳ مرداد ماه ۴ سال بعد خاتمه می‌یابد. این ماده البته دارای تبصره‌ای است که در آن «دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۶ خاتمه یافته و دوره پنجم این شورا‌ها از ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۶ آغاز می‌گردد.» بنابر اصلاحی که مجلس شورای اسلامی در قانون مذکور انجام داده، روز ۱۴ مرداد ماه سال جاری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز به کار می‌کنند. اما اکنون تاریخ آغاز به کار این شورا در مرداد ماه با مخالفت شورای نگهبان روبه‌رو شده است.
زمان استقرار اعضای جدید شورا تعیین‌تکلیف شود


حسن رسولی بر تعیین‌تکلیف زمان استقرار شورای پنجم تاکید کرده است. این عضو منتخب شورای شهر تهران در همایش منتخبان شوراهای اسلامی کلان شهرهای کشور که دیروز برگزار شد، گفت: اگر زمان استقرار اعضای شورا در مرداد یا شهریور مشخص شود، خوب است. او ادامه داد: منتخبان شورای شهر تهران و ۳۰ نفر فراکسیون امید مجلس قرار است گروه ۵۱ نفری را با همکاری استاندار تشکیل دهند، چرا که خدمت به شهر تهران تلاشی فرا‌تر از آنچه که تا الان شاهدیم را می‌طلبد. رسولی اضافه کرد: طی ۱۴ سال گذشته یک گزاره‌ای در فضای سیاسی کشور نهادینه شده که عنوانش این است؛ «راه رسیدن به پاستور از بهشت می‌گذرد» اما باید توجه داشت که شهرداری حوزه خدماتی است. فکر می‌کنم وزارت کشور می‌تواند در قطع این دور تسلسل باطل به شورا کمک کند و مسئولان شهری از‌‌ همان ابتدا نباید نگاهی به سمت‌های بعدی داشته باشند. او در دفاع از اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران گفت: ۲۱ عضو تهران بهترین ترکیب نسلی را دارند. بیشترین تعداد خواهران در بین این ۲۱ نفر هستند. از سوی دیگر، وزیر کشور نیز که سخنران ویژه این همایش بود در پاسخ به سوال یکی از اعضای منتخب شورای پنجم درباره اینکه بالاخره مرداد یا شهریور ماه زمان استقرار منتخبان شورای تهران است، گفت: شورای نگهبان بار دیگر نسبت به استقرار اعضا در مرداد ماه ایراد گرفته ولی ما با آقای لاریحانی صحبت کردیم تا این موضوع هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.
ابهام در تاخیر آغاز به کار شورا به برنامه‌ریزی ما ضربه خواهد زد
محمد علیخانی دیگر منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران درباره ابهام در آغاز به کار شورای پنجم گفت: این ابهام به برنامه‌ریزی ما در شورا ضربه خواهد زد. همه می‌گویند که منتظر رای شورای نگهبان هستند. دیروز اولین جلسه رسمی منتخبان شورای پنجم شهر تهران برای انتخاب شهردار برگزار شد. این جلسه در حالی برگزار شد که طی این هفته منتخبان شورا کم‌وبیش گزینه‌های خود را برای تصدی این مسئولیت معرفی کرده و با بعضی از آن‌ها جلساتی برای ارائه برنامه و اهدافشان هم برگزار کرده‌اند. این گزینه‌ها فردا به‌ صورت رسمی در جلسه منتخبین معرفی می‌شوند و همه‌چیز بستگی به رای اکثریت اعضا دارد. یکی از مشکلاتی که در این میان مانع برنامه‌ریزی دقیق برای انتخاب شهردار شده ابهام در زمان آغاز به کار شورا است. مرتضی الویری که از جمله شرکت‌کنندگان در همایش وزارت کشور بود به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: وجود ابهام در زمان آغاز شوراها کمی برنامه‌ریزی‌ها را سخت می‌کند. لازم است که بدانیم از چه زمانی باید کار خود را به‌صورت رسمی آغاز کنیم. اعلام شده که مقامات منتظر نظر شورای نگهبان هستند. این در حالی است که می‌توان با یک تلفن در این خصوص رفع ابهام کنیم. این عضو منتخب شورای پنجم همچنین در مورد ابهام موجود در زمان آغاز به کار شورای پنجم افزود: در حال حاضر وضعیت آغاز به کار شورا مبهم است و برنامه‌ریزی اولیه ما بر اساس مردادماه بوده و طبیعی است که یک سری برنامه‌های ما با آغاز به کار در شهریور تغییر خواهد کرد. علیخانی در ادامه به درخواست الویری برای مشخص شدن آغاز به کار شورا اشاره کرد و گفت: این ابهام به برنامه‌ریزی ما در شورا ضربه خواهد زد. همان‌طور که آقای الویری هم در همایش وزارت کشور این موضوع را مطرح کردند و درخواست کردند که هرچه زودتر این مسئله معلوم شود. او درباره روند مشخص شدن این مورد اضافه کرد: همه می‌گویند که منتظر رای شورای نگهبان هستند و این در حالی است که شورای نگهبان نه لایحه مجلس را لغو کرده و نه آن را ابلاغ کرده است؛ اما طبق قانون اگر تا بعد از 20 روز شورای نگهبان نظری ارائه ندهد خودبه‌خود لایحه اجرا خواهد شد و شورای پنجم در اواسط مردادماه شروع به کار می‌کند.
باید زمان آغاز به کار شورای پنجم را بدانیم
مرتضی الویری، منتخب مردم تهران، ری و تجریش در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر نیز گفت: در حال حاضر کاری که برای انتخاب شهرداری می‌کنیم با توجه به وجود ابهام در زمان آغاز شوراها کمی برنامه‌ریزی‌ها را سخت می‌کند. لازم است که بدانیم از چه زمانی باید کار خود را به صورت رسمی آغاز کنیم. مرتضی الویری در همایش منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی کلانشهرها، گفت: امروز مشکلات نیروی انسانی و قوانین و مقررات باعث شده که در شهرداری‌ و شورا فساد به فرم‌های مختلف نهادینه شود. امروز در حوزه نیروی انسانی بهترین کار در تهران انجام شده و در انتخاباتی آزاد بهترین انتخاب توسط مردم انجام شده است. لذا در این عرصه دیگر بهانه‌ای نداریم، اما در حوزه قوانین و مقررات امیدواریم با بازنگری قوانین بالادستی موضوع به نحوی سامان پیدا کند که مشکلات موجود حل شود. وی با اشاره به اینکه وضعیت اداره شورای شهر و شهرداری در شرایط موجود مطلوب نیست افزود: مردم در مواجهه با شهرداری‌ها و شوراها هستند. این در حالیست که اگر تخلفی در آنها شکل بگیرد قطعا مورد توجه مردم قرار می‌گیرد اما اگر در وزارتخانه‌ای مدیریت ضعیف و یا فساد مالی وجود داشته باشد صدای آن بعدا در خواهد آمد.
هنوز پاسخی از طرف شورای نگهبان دریافت نکرده ایم
در این میان، رئیس شورای اسلامی شهر دوره چهارم تهران از شورای نگهبان در خصوص زمان قطعی پایان کار دوره چهارم شورای شهر تهران سوال کرده و گفته که هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم و قانون جدیدی نیز به ما ابلاغ نشده است. مهدی چمران با اشاره به آخرین زمان پایان کار دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: هنوز زمان قطعی مشخص نشده است. وی افزود: بر اساس قانون زمان پایان کار فعالیت شورای چهارم 12 شهریور ماه خواهد بود مگر اینکه قانون جدیدی ابلاغ شود. چمران تصریح کرد: به دلیل اینکه هنوز پاسخی به مجلس ارسال نشده که اعضا بتوانند آن را به دولت ارسال کنند به همین دلیل معتقدم بر اساس قانون آغاز به کار شورای پنجم شورای اسلامی شهر تهران همان 12 شهریور ماه خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه