تمديد حكم فرمانده سپاه

  فرمانده سپاه تهران بزرگ تغيير كرد
 
گروه سياسي
روزهاي تغيير و ابقا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي باهم عجين شده است. فرمانده كل سپاه پاسداران با حكم مقام معظم رهبري سه سال ديگر در راس سپاه ماندگار شد و فرمانده سپاه تهران تغيير كرد. دو روز قبل هم جانشين فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه تغيير كرد تا تغيير و ابقا با هم در سپاه پاسداران رخ بدهد. محمدعلي جعفري، فرمانده 60 ساله سپاه ديروز در مراسم توديع و معارفه فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ خبر ماندن خودش براي سه سال ديگر در راس سپاه پاسداران را داد تا روزهاي ماندن هفتمين فرمانده در راس سپاه پاسداران از 10 سال به 13 سال تمديد شود؛ اتفاقي كه براي نخستين‌بار است كه در سپاه پاسداران رخ مي‌دهد تا يك فرمانده بيش از يك دهه در راس سپاه بماند. خبر ماندن سرلشكر جعفري را خودش علني كرد. درست در روزهايي كه نزديك به دو ماه تا پايان دوره پنج ساله دومش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي باقي مانده است خبر از تمديد سمت «فرماندهي» داد. او در مراسم معرفي فرمانده جديد سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ با اشاره به آخرين وضعيت منطقه گفت: جمهوري اسلامي ايران در پيشبرد راهبرد توليد امنيت دسته‌جمعي در منطقه با تمركز بر وحدت اسلامي و منافع ملت‌هاي منطقه موفق بوده و امروز دشمن چاره‌اي جز اعتراف به اين موفقيت و تلاش براي سازگار كردن خود با چارچوب‌هاي ايران ندارد، اگرچه مي‌دانيم به سادگي به اين موضوع تن نخواهند داد و ...


تا جايي كه بتوانند مقاومت مي‌كنند و تهمت‌هايي چون حمايت از تروريست را به اينگونه تلاش‌هاي جمهوري اسلامي وارد مي‌كنند. وي در ادامه به برخي مباحث مرتبط با سپاه پاسداران پرداخت و گفت: «سپاه در انجام ماموريت خود در حفظ، حراست و پيشبرد انقلاب اسلامي محافظه‌كاري نخواهد كرد و اين ممكن نيست مگر با روي كار بودن مديران جهادي و انقلابي در سطوح مختلف سپاه». فرمانده كل سپاه پاسداران گفت: امروز ايران با تدبير و هدايت رهبري، پشتيباني مردم، برنامه‌ريزي و تلاش نيروهاي نظامي خود، قدرت اول منطقه خاورميانه است و هيچ كس نمي‌تواند اين موقعيت را به چالش بكشد. وي همچنين در رابطه با خبرهاي پيرامون پايان يا تمديد فرماندهي خود كه اخيرا مطرح شده است، تصريح كرد كه مسووليتش در سمت فرماندهي كل سپاه حداقل تا سه سال ديگر ادامه خواهد يافت و با تلاش مضاعف به خدمتگزاري خود به نظام و انقلاب ادامه خواهند داد.
تعيين فرمانده جديد سپاه محمد رسول‌الله پايتخت
در روزهاي اخير سرلشكر جعفري چند حكم انتصاب جديد امضا كرده است. حكمي كه ديروز او امضا كرد براي انتخاب فرمانده جديد سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ بود. بخشي از سپاه كه در سال ۱۳۸۷ از ادغام لشكر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) (كه نخستين فرمانده آن احمد متوسليان بود) و سپاه استاني تهران تشكيل شده بود و روزگاري شهيد سردار حسين همداني مسووليت آن را بر عهده داشت. ديروز اما سردار محمدرضا يزدي با حكم سردار سرلشكر محمدعلي جعفري، فرمانده كل سپاه به فرماندهي سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ منصوب شد. سردار يزدي پيش از اين در سمت معاونت حقوقي و امور مجلس سپاه پاسداران به خدمت مشغول بود. فرماندهي سپاه تهران بزرگ پيش از اين و از سال 1390 بر عهده سردار محسن كاظميني بود.
جانشين جديد براي قرارگاه ثارالله سپاه
دو روز پيش اما فرمانده سپاه دست به قلم شد تا براي قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران جانشين جديد انتخاب كند. قرارگاه ثارالله تهران يكي از قرارگاه‌هاي سپاه پاسداران در تهران است كه وظيفه آن، مديريت امنيت پايتخت و ديگر شهرهاي استان تهران است. سرلشكر جعفري اما محمداسماعيل كوثري را به جانشيني فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه انتخاب كرد. محمداسماعيل كوثري در مجلس‌هاي هشتم و نهم نمايندگي مردم تهران را در مجلس برعهده و سابقه حضور در كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي را هم در كارنامه خود داشت. پس از انتخابات مجلس و ناكامي در راي آوردن از طريق ليست اصولگرايان اما اين نخستين شغل دوباره او در سپاه است. او از سال 1363 تا سال 1379 به مدت16 سال در سمت فرمانده لشكر 27 محمد رسول‌الله فعاليت مي‌كرد. در زمان دفاع مقدس هم در عمليات‌هاي مهمي چون كربلاي 5، والفجر 8 و مرصاد مسووليت داشته است.