اعتراف بزرگ باهنردرباره آیت‌ا... هاشمی

آرمان- یاسمین طالقانی: «تازه فهميديم كه آيت‌ا... هاشمي چه ايثاري در پذيرش قطعنامه كرد.» فهميدند، اما زماني متوجه اين موضوع شدند كه هاشمي ديگر نيست! فهميدند، اما زماني به اين مهم نائل آمدند كه آيت‌ا... هاشمي براي هميشه سكوت كرده است. اكنون اين سوال مطرح است كه چرا در آن زمان كه هم‌طيفان خودشان آيت‌ا... هاشمي را متهم به نوشاندن زهر جام به امام (ره) در ماجراي پذيرش قطعنامه كردند، اقدام به تحقيق درباره اصل پذيرش موضوع نكردند و صلاح كار خود را ندانستن دانستند تا بهانه‌اي براي هجمه به معتمد امام را از دست ندهند. اكنون وجدان آنها به صدا درآمده است كه واقعيت را بپذيرند و بر مظلوميت و ايثار آیت‌ا...هاشمي كه ديگر نيست، مهر تاييد بزنند؟ از نيمه دوم دهه ۷۰ هجمه اصولگرايان به آیت‌ا...هاشمي رنگ جدي به خود گرفت، چرا كه ايشان حاضر به همراهي با اين طيف سياسي نشد و اصولگرايان حركت در مسير اعتدال آیت‌ا...را مانعي بر سر اهداف قدرت‌طلبانه خود دانستند، بنابراين هجمه به رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلت را تا آخرين روز حيات ايشان در دستور كار قرار دادند، اما پس از رحلت آیت‌ا...هاشمي بود كه نبودن ايشان هراس بر پيكر جريان اصولگرايي انداخت و به يك‌باره آیت‌ا..‌.هاشمي مخالف تبديل به هاشمي‌اي شد كه اصولگرايان در زير لب زمزمه مي‌كنند:«اي كاش نرفته بود».
 روايت ديرهنگام باهنر از ايثار آیت‌ا...هاشمي
باهنر در مراسم گراميداشت آیت‌ا...هاشمي كه در روزنامه اطلاعات برگزار شد، با بيان اينكه «آيت‌ا...» مورد بي‌مهري و بدعهدي جناح‌هاي مختلف سياسي قرار گرفت، گفت: به تازگي داستان پذيرش قطعنامه را شنيديم كه ايشان چه ايثار و از خود گذشتگي‌اي كردند و چه پيشنهادي به حضرت امام خميني دادند اما تا پيش از روشن شدن اين موضوع همواره مي‌گفتند كه او قطعنامه را تحميل كرده و امام را مجبور به نوشيدن جام زهر كرده است. بسيار است مسائلی از اين دست‌ كه امروز توان افشا شدن ندارد. اين نماينده سابق مجلس با اشاره به خطبه‌هاي هاشمي‌رفسنجاني در نمازجمعه‌هاي تهران يادآور شد همه دنيا در زمان جنگ بر روي خطبه‌هاي هاشمي تمركز مي‌كردند تا بتوانند آينده جنگ را پيش‌بيني كنند. زماني كه شرايط ايران در جنگ خوب نبود، هاشمي چنان روحيه‌اي از خود نشان مي‌داد تا ديگران هم روحيه بگيرند. وي افزود: ايشان حدود ۲۰سال روز قدس، خطيب نماز جمعه بودند و هر سال حرف جديدي براي گفتن و يك تهديد جديد هم براي صهيونيست‌ها داشتند. حتي يكي از مقام‌هاي صيهونيست به تازگي گفت: يكي از دشمن‌ترين دشمن‌هاي صهيونيست فوت كرده است. اين نماينده سابق مجلس در بخش ديگري از اين سخنراني تصريح كرد: پس از دوران جنگ ۱۰۰۰ ميليارد دلار خسارت براي ايران اعلام شد. مسئوليت سازندگي كشوري كه هزار ميليارد دلار در جنگ خسارت ديده، بر عهده هاشمي قرار گرفت كه انصافا هم خوب و خوش درخشيد. وي همچنین به ناملايماتي كه به هاشمي مي‌شد اشاره کرد و گفت: نامهرباني‌هايي درباره ايشان رخ داد. جناح‌هاي مختلف چه آنهايي كه هاشمي را عالي‌جناب سرخ‌پوش و مسئول قتل‌هاي زنجيره‌اي مي‌دانستند و چه آنهايي كه او را مقصر قبول قطعنامه جنگ مي‌خواندند، به او بد كردند. خوب است كه حالا از قول حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري شنيديم كه هاشمي همان زمان به امام گفته بود: قطعنامه‌ را من مي‌پذيرم چرا كه به نفع كشور است و بعدا مرا محاكمه و اعدام كنيد. باهنر همچنين افزود: براي انقلاب خيلي‌ها حاضر بودند شهيد شوند اما هركسي حاضر نيست تا به خاطر انقلاب و نظام بدنام شود. هاشمي اين روحيه‌ را داشت. وي در بخش ديگري از اين سخنراني با اشاره به ارتباط نزديك آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني با مقام معظم رهبري اظهار كرد: خود آقاي هاشمي تعريف مي‌كردند كه در زمان رياست‌جمهوري ايشان چند مورد اختلاف نظر با رهبري داشتند. چند جلسه‌اي هم صحبت كرده بودند و هيچ كدام قانع نشده بودند. ايشان به رهبري گفتند كه شما رهبري و من رهرو هستم. در نهايت هرچه شما بگوييد همان كار را مي‌كنيم. در همين رابطه بارها گفته شده بود كه هاشمي همواره تاكيد مي‌كرد نظام جمهوري اسلامي و رهبري آن خطوط قرمز او هستند. دبيركل جامعه اسلامي مهندسين تاكيد كرد كه جانشيني براي هاشمي سراغ ندارم.
 همه به هاشمي بد كردند



وي به انتقاد از برخي منتقدان رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت پرداخت و گفت: «همه جناح‌هاي سياسي چه آنهايي كه هاشمي را عاليجناب سرخپوش مي‌دانستند و چه آنهايي كه او را مقصر پذيرش قطعنامه مي‌خواندند به هاشمي بد كردند.» او با گراميداشت ايام دهه فجر اظهار كرد:«اين نخستين فجري است كه عزيز از دست رفته ما در بين ما حضور ندارند. آیت ا...هاشمي تاريخ گوياي نهضت حضرت امام خميني، تاريخ پيروزي انقلاب، تاريخ بعد از انقلاب تا امروز و فرداها بوده و هست.» باهنر ادامه داد: « اگر امام خميني را فرمانده انقلاب بدانيد، هاشمي رئيس ستاد فرماندهي بود.» اين نماينده سابق مجلس تصريح كرد: «بعد از انقلاب هم آيت‌ا... هاشمي ماموريت‌هاي بسياري را بر عهده گرفتند و در همه مسئوليت‌هايشان خوش درخشيدند. زماني كه مجلس تاسيس و افتتاح شد بزرگاني چون آيت‌ا... خامنه‌اي‌، چمران، باهنر و رجايي به اتفاق نظر رسيدند كه هاشمي كسي است كه مي‌تواند امور مجلس را به خوبي اداره كند. آنها انتخاب دقيق، حساس و درستي انجام دادند.» دبير جامعه اسلامي مهندسين يادآورد شد:«آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني جانشيني فرمانده كل قوا را پس از عزل جانشين سابق در حالي پذيرفتند كه رياست مجلس را هم در دست داشتند. خدمات ايشان چه در جبهه و چه در امور داخلي كشور غيرقابل انكار است.»