ابراز احترام خاص مشاور روحانی به آیت‌الله جنتی خبرساز شد جنجال‌های یک دست‌بوسی

همدلی| حسام‌الدین آشنا که در هفته‌های گذشته با انتشار مطالبی در توئیتر خود جنجال برانگیز شد، روز یکشنبه با اقدام تازه خود در فضای سیاسی و رسانه‌ای نیز جنجال ساز شد.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور دو روز پیش در مراسم ترحیم همسر آیت‌الله علم‌الهدی در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) اقدام به دست‌بوسی آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان کرد. امری که از نگاه عکاسان حاضر در مراسم پنهان نماند و انتشار عکس این اتفاق در فضای رسانه‌ای جنجال برانگیز شد. تصویر منتشر شده، حسام‌الدین آشنا را در حالی نشان می‌دهد که خم شده و دست آیت‌الله جنتی را می‌بوسد، در حالی که خود آیت‌الله جنتی با نگاهی سرد و بدون هیچ واکنشی دستش را به سوی آشنا دراز کرده است.
همین موضوع سبب شد تا برخی از افراد و به خصوص هواداران دولت نسبت به این عمل مشاور رئیس جمهور واکنش‌های تندی نشان دهند.
جواد امام از چهره‌های اصلاح‌طلب خواستار عزل آشنا از طرف رئیس جمهور شد. وی در توئیتر خود نوشت:«جناب آقای رئیس جمهور! واقعا این مشاور ناآشنا به مطالبات مردم و افکار عمومی می‌تواند کمک حال دولت شما در امور استراتژیک باشد؟»


یک نفر نیز نوشت:«بعضیام هستن فعالیت شونو تو ستاد قالیباف کردن، شام شونو تو ستاد رئیسی خوردن،حکم شونو تو ستاد روحانی گرفتن، پاش بیفته دست جنتی‌ام حاضرن ببوسن.»
یک نفر نیز که البته نشان می‌دهد مخالف اصلاح‌طلبان است، در این باره نوشت:«این که حسام آشنا دست بوسی کرده امری کاملا شخصی بوده و برخی اصلاح‌طلبان با داعیه آزادی‌خواهی نباید آزادی‌های شخصی را زیر سوال ببرند. فعل آشنا هیچ ارتباطی هم به مطالبات ملت ندارد که برخی ناآشنایان به سیاست پیراهن عثمانش کردند. می‌توان با آشنا مخالف بود، اما نمی‌توان اصلاح‌طلب بود و از آزادی سخن گفت و به شخصی‌ترین امورات یک فرد خرده گرفت. اگر برخی آیت‌الله جنتی را مخالف خود می‌پندارند، بدانند احترام گذاشتن به مخالف فکری شعار اصلاح‌طلبان است. حال اگر فردی نوع خاصی از احترام گذاشتن را انتخاب کرد به جای هجمه و انتقاد، باید به شعار و منش اصلاح‌طلبی پایبند بود.» البته آن چه که به نظر می‌رسد مخالفان این حرکت حسام‌الدین آشنا را وادار به واکنش نموده، صرف ابراز احترام به آیت‌الله جنتی نیست، بلکه نوع ابراز این احترام است. مخالفان ابتدا نوع خم شدن و بوسیدن دست و در مرحله بعد آیت‌الله جنتی به عنوان یکی از مخالفان اصلاحات را مد نظر داشته‌اند.
پاسخ آشنا به واکنش‌ها
حسام‌الدین آشنا در پاسخ به این واکنش‌ها با انتشار این عکس در کانال تلگرامی خود ابتدا این جمله را نوشت:«می‌توان حرمت استادان را نگاه داشت، ولی از مواضع خود کوتاه نیامد.» کمی بعد او در مطلبی دیگر به سخنرانی انتخاباتی روحانی در تبریز اشاره کرد و نوشت:«روحانی در ایام انتخابات تبریز گفت که ما همه می‌توانیم با وحدت و اتحاد و همبستگی و آرامش، با کمک از رهبر عزیز و فرهیخته‌ای که من حاضرم برای برخی امور ده‌ها بار دست ایشان را ببوسم، مشکلات را حل کنیم.» البته آشنا مشخص نکرد برای حل کدام مشکلات دست آیت‌الله جنتی را بوسیده است.
واکنش ابطحی به دست‌بوسی آشنا
محمدعلی ابطحی از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز نسبت به دست‌بوسی حسام‌الدین آشنا واکنش نشان داد و در کانال تلگرامی خود نوشت: «دست‌بوسی پر سروصدای دوستم آقای آشنا از آیت‌الله جنتی البته یک امر شخصی است و جزو حقوق فردی، ممکن است خوشمان بیاید یا نیاید، ولی هر فردی در این امور حق دارد تصمیم خودش را بگیرد. اما توضیح بعدی ایشان که تلویحا نوشته‌اند به خاطر حل مشکلات مردم دست بوسیده‌اند، قابل نقد است. تجربه نشان داده دست‌بوسی و پابوسی مشکلی از مردم حل نمی‌کند. خود آقای آشنا هم می‌دانند. دست‌بوسی آیت‌الله جنتی را با منت گذاشتن بر مردم نباید توجیه کرد. این توجیه، اهانت بیشتری به آیت‌الله جنتی است که باید دستش را بوسید تا مشکلات مردم را حل کند. در این مورد یا باید معذرت خواست یا باید گفت دوست داشتم و خوب کاری کردم. این توضیح آقای آشنا درست نبود.»
مخالفت برخی مراجع با دست‌بوسی
بوسیدن دست بزرگان و به ویژه علما در فرهنگ شیعه امر تازه‌ای نیست و اصولا از دیدار پیروان و مقلدان با علما و مراجع با عنوان«دست‌بوسی» یاد می‌شد و اما در یک دهه اخیر این موضوع از سوی برخی از بزرگان شیعه با استقبال واقع نمی‌شد که در میان مراجع کنونی می‌توان دیدگاه‌ آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع تقلید جهان شیعه را که در عراق مستقر است، بیان کرد.
حجت‌الاسلام مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی چندی پیش با انتشار کتابی درباره این مرجع تقلید و روزگار جدید عراق از مخالفت صریح این مرجع تقلید با دست‌بوسی یاد کرده و نوشته است«...آیت‌الله سیستانی به کسی اجازه دست‌بوسی نمی‌دهند. بعضی از همراهان که غیر روحانی بودند، وقتی با آیت‌الله مصافحه کردند به قصد دست بوسیدن دست ایشان خم شدند، ولی موفق نشدند و علاوه بر ممانعت عملی، با عکس‌العمل شفاهی آیت‌الله سیستانی هم مواجه شدند: جمله‌ای که درباره نوع برخورد آیت‌الله در این زمینه در دفترچه یادداشتم نوشته‌ام این است: به هیچ‌کس اجازه بوسیدن دستشان را ندادند و گفتند مصافحه کافی است و نیازی به بوسیدن دست نیست، این چه کاری است؟»
در ایران نیز برخی از علما و مراجع تقلید اجازه این کار را نمی‌دهند و از دیگران نیز می‌خواهند که اجازه ندهند دست‌بوسی اتفاق افتد. چندی پیش نیز یکی از شاگردان آیت‌الله جوادی آملی با انتشار روایتی از مخالفت این مرجع با دست‌بوسی خبر داد. وی با اشاره به دیدار جمعی از محققان با ایشان نوشته است: یکی از دوستان به آیت‌الله جوادی آملی اصرار کرد دستشان را ببوسد. ایشان با لحنی ناصحانه به ما فرمود«نه دست کسی را ببوسید و نه بگذارید دست‌تان را ببوسند». وی ادامه داد: آن دوست عرض کرد که آخر در عالم خواب دیدم دستتان را می‌بوسم؛ استاد لبخند شرینی زدند و به شوخی فرمودند: «همان، برو در خواب ببین.»