برف و کولاک در 21 استان کشور /3 نفر در سقوط بهمن جان باختند




بارش برف سنگین در آذربایجان شرقی راه یک هزار و 330 روستای این استان را مسدود کرد.
علی هوشیار رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان شرقی از تلاش بیش از یک هزار نفر از نیروهای راهداری استان برای بازگشایی راه‌های روستایی خبر داد. در آذربایجان غربی نیز راه ارتباطی 734 روستای استان با بارش برف سنگین مسدود شد. از این تعداد بیشترین راه روستایی مسدود شده مربوط به ارومیه به تعداد 400 روستاست. برف و کولاک همچنین راه ارتباطی 90 روستای استان کردستان را نیز بست. محور سقز مریوان که به دلیل کولاک شدید از جمعه شب گذشته مسدود شده بود از ساعت 10 صبح دیروز پس از برف‌روبی باز شد. 30 مسافر گرفتار در برف و کولاک در جاده‌های کردستان اسکان یافتند.


700 مامور راهدار در جاده‌های این استان در حال خدمت به رانندگان هستند، برف راه تردد 10 روستای شهرستان طالقان را هم مسدود کرد.
اردبیلی‌ها هم در پی بارش‌های دو روزه برف دمای 24 درجه زیر صفر را در بامداد و صبح دیروز تجربه کردند. در فرودگاه اردبیل دما تا 26 درجه زیر صفر پایین آمد. بالاترین دما در اردبیل گرمی مغان با 5 درجه زیر صفر گزارش شده است.در آستانه اشرفیه گیلان هم برق بیش از 20 روستای دهستان‌های کیسم، چهارده و بخشی از دهستان دهشال این شهرستان به دنبال بارش شدید برف و آب افزون بر 5 روستا نیز قطع شد. در آستانه اشرفیه بیش از 35 سانتی‌متر برف بر زمین نشست. بر اثر شکسته شدن شاخه‌های درختان و افتادن آنها روی سیم‌های شبکه و ایجاد پارگی بر اثر بارش برف سنگین برق حدود 70 هزار خانوار استان گیلان روز پنج‌شنبه قطع شد که بیشترین قطعی برق مربوط به شهرستان‌های رشت، آستانه اشرفیه، لنگرود، سیاهکل و لاهیجان بود. بارش برف در رشت 50 سانتی‌متر و در دیلمان و اسالم - خلخال یک متر گزارش شده است. تمامی ادارات رشت، لاهیجان و سیاهکل روز پنج‌شنبه تعطیل شدند. به دنبال بارش برف سنگین تمامی راه‌های روستایی لاهیجان مسدود و 60 درصد آب روستاهای شهرستان سیاهکل قطع شد. همچنین آب و برق نیمی از مشترکان لاهیجان نیز روز پنج‌شنبه قطع شد. ارتفاع برف در لاهیجان 60 سانتی‌متر گزارش شد. محور اسالم به خلخال با بارش سنگین برف در روز پنج‌شنبه مسدود شد.ادامه سرما در استان گلستان، گاز ادارات این استان به منظور تامین گاز مشترکان بخش خانگی تا امروز شنبه قطع شد که ادارات مذکور مجبور شدند از سوخت جایگزین استفاده کنند.
همچنین به دلیل برودت هوا و کاهش  احتمالی افت فشار گاز، مدارس استان مازندران امروز تعطیل اعلام شد. بر اساس دستور استانداری مازندران تمام مدارس مقاطع مختلف تحصیلی اعم از پیش‌دبستانی، ابتدایی، متوسطه و پیش‌دانشگاهی مازندران امروز تعطیل شدند. بارش برف در ارتفاعات آمل و برخی روستاهای بالادست و حاشیه قله دماوند و پایین‌دست تا ظهر روز پنج‌شنبه گذشته به حدود یک متر رسید. بر اثر سقوط بهمن بامداد دیروز در محدوده روستای مبارک‌آباد شهرستان دماوند 3 نفر جان خود را از دست دادند. در اثر این حادثه 4 دستگاه خودرو زیر حجم برف ناشی از سقوط بهمن مدفون شدند که با تلاش نیروهای امدادی خودروهای مذکور از زیر برف خارج شدند. در این حادثه 3 نفر جان خود را از دست دادند و 2 نفر نیز زنده از زیر برف ناشی از سقوط بهمن خارج شدند.
برف در نخستین ساعات بامداد روز جمعه برخی از نقاط استان بوشهر را نیز سفیدپوش کرد. برف مناطقی از شهرستان دشتستان،‌ کوه‌های دشتی، بخش خاییز تنگستان و شهرستان جم از جمله بخش‌های ارم و بوشکان دشتستان را سفیدپوش کرد.
طغیان رودخانه راه 130 روستای نیکشهر را بست
فرماندار نیکشهر گفت: با طغیان رودخانه ملوران از جمعه‌شب گذشته راه بیش از 130 روستا در محدوده بخش بنت و بخش مرکزی به مرکز شهرستان نیکشهر قطع شده است.
صاحب گل صالحی دیروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با طغیان رودخانه ملوران راه ارتباطی بیش از 31 هزار نفر از جمعیت بخش بنت و قسمتی از روستاهای بخش مرکزی به مرکز شهرستان نیکشهر کاملا قطع شد.
وی افزود: همچنین بارندگی‌های شب گذشته و طغیان رودخانه ملوران مسیر نیکشهر - فنوج و نیکشهر - بنت را مسدود کرده است.وی گفت: دستگاههای سنگین راهسازی به همراه تیم‌های امدادی و بهداشت و درمان در 2 طرف رودخانه ملوران برای انتقال و عبور بیماران مستقر شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: بیش از هزار و 500 کیلومتر راه روستایی این شهرستان خاکی، کوهستانی، رودخانه‌‌ای و مالرو است.وی از کمبود ماشین آلات راهسازی برای بازگشایی راه‌های روستایی انتقاد کرد و تامین سوخت، اختصاص اعتبار برای تعمیر و نگهداری راه‌های روستایی و بیش از 40 دستگاه ماشین آلات راهسازی جدید را خواستار شد.وی بیان کرد: با کمترین بارندگی و جاری شدن روان آب راه‌های روستایی نیکشهر به مرکز شهرستان و شهرهای همجوار به دلیل نداشتن پل و ابنیه فنی مطمئن قطع می‌شود.صالحی تسریع در تکمیل پل ملوران، ساخت پل بر روی رودخانه‌های مسیر ارتباطی تنگ سرحه، داروکان، آهوران، جوزدر و کناردان را خواستار شد.
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان هم گفت: بر اثر سیلاب ناشی از بارندگی جمعه شب گذشته در جنوب استان به 14 مسیرهای ایرانشهر - مهرستان، ایرانشهر - خیرآباد، کنارک - جاسک، جلگه - چاه اسحاق، فنوج - رمشک، فنوج - اسپکه، نیکشهر - چاهان، نیکشهر - زرآباد، نیکشهر - بنت، فنوج - بنت، جلگه - ایرانشهر، اسپکه - ایرانشهر، دلگان - زهکلوت و دلگان - بزمان بر اثر طغیان رودخانه‌های فصلی، روان آبها و سیلاب مسدود شد.
رضا اربابی گفت: تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در این مسیرها تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نیست. و نیروهای امدادی با تمام توان و امکانات در حال تلاش برای بازگشایی این مسیرها هستند.مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ساعت 9 و 30 دقیقه صبح دیروز بر اثر بارندگی شدید در این شهرستان یک منزل مسکونی ریزش کرد که نیروهای امدادی موفق شدند فردی 50 ساله را از زیر آوار نجات دهند.