تعرفه خدمات فرودگاهی نجف سه برابر ایران؛

گروه مسکن- پروازهای کلیه ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف از روز گذشته لغو شد. این تصمیم توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران و به دنبال افزایش تعرفه خدمات در این فرودگاه اتخاذ شده است. سازمان هواپیمایی کشوری چندی پیش به استناد گزارش شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد فرودگاه نجف شرکت‌های هواپیمایی را به پرداخت عوارض گمرکی از دهم تیر‌ماه، به ازای هر پرواز ۸۵ دلار و هر صندلی پرواز ۱۵ دلار ملزم کرده که به اعتراض شرکت‌های هواپیمایی منجر شده است. فرودگاه نجف یکی از گران‌فروش‌ترین فرودگاه‌های دنیاست که باوجود آسمان نا‌امن کشور عراق خدمات فرودگاهی خود را تقریبا تا سه برابر فرودگاه‌های ایران افزایش داده است. تاکنون بیش از شش ایرلاین ایرانی از فرودگاه‌های مختلف کشور به این شهر پرواز داشتند که با تصمیم اخیر قرار شد تا زمانی که مدیریت فرودگاه نجف در وضع تعرفه‌ها تجدید نظر نکند، پروازی به مقصدی این شهر انجام نشود.
این فرودگاه که توسط بخش‌خصوصی کشور عراق اداره می‌شود پیش از این نیز اقدامات مشابهی در زمینه افزایش تعرفه‌ها انجام داده بود. به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری استمرار یا توقف پرواز شرکت‌های ایرانی به نجف در حال بررسی است و به زودی وضعیت پروازهای ایران به نجف تعیین تکلیف خواهد شد. رضا جعفرزاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون 10 شرکت ایرانی به فرودگاه نجف پرواز دارند، گفت: چندی پیش فرودگاه نجف شرکت‌های هواپیمایی را به پرداخت عوارض گمرکی از دهم تیرماه امسال، به ازای هر پرواز 85 دلار و هر صندلی پرواز 15 دلار ملزم کرده و این مساله موجب افزایش هزینه‌های شرکت‌های هوایی شده و پرواز در این مسیر را برای آنها غیراقتصادی کرده است.
به گفته او، ادامه پروازها به سمت نجف منوط به متعارف کردن نرخ‌ها خواهد بود و سازمان هواپیمایی کشوری نیز در تلاش است مسوولان فرودگاه نجف را متقاعد کند تا نسبت به تصمیمات اخیر خود تجدید‌نظر کنند.
جعفرزاده تصریح کرد: ادامه پروازهای شرکت‌های ایرانی به نجف منوط به تجدید‌نظر مسوولان این فرودگاه است و تصمیم ایرلاین‌های ایرانی مبنی بر قطع پروازهای برنامه‌ای از دهم تیرماه به مقصد نجف به دلیل افزایش بی‌رویه عوارض گمرکی و هزینه‌های هندلینگ فرودگاه نجف توسط سازمان هواپیمایی کشوری در دست پیگیری است.


سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به ایرنا گفته پیش از این شرکت‌های ایرانی اعتراض خود را به صورت کتبی از طریق انجمن شرکت‌های هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کرده بودند و قرار است این مشکل در جلسه‌ای با مسوولان فرودگاه نجف مورد بررسی قرار گیرد.
جعفرزاده می‌گوید: افزایش قیمت‌ها از طرف فرودگاه نجف هزینه‌های گزافی را بر زائران ایرانی تحمیل می‌کند‌ زیرا دریافت عوارض 85 دلاری از هر پرواز و 15 دلاری از هر صندلی در این فرودگاه هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، ضمن اینکه قرار است 10 دلار هم از هر مسافران در فرودگاه نجف دریافت شود.
پیش از این مقصود اسعدی‌سامانی، دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز با اشاره به نرخ‌گذاری غیرمنطقی خدمات فرودگاهی و مسافری از سوی فرودگاه نجف اعلام کرده بود طبق تصمیم مسوولان این فرودگاه هر شرکت‌ ایرانی باید از سال 2010 میلادی تاکنون به ‌ازای هر پرواز‌ حدود 85 دلار و به ازای هر صندلی 15 دلار و هر مسافر 10 دلار به این فرودگاه عوارض پرداخت کنند. به گفته او از آنجا که قرار است از دهم تیرماه شرکت‌های ایرانی پروازهای خود را به نجف متوقف کنند برای حل این مشکل مقرر شده بود روز دهم تیرماه برابر با اول ژوئیه هیاتی از کشور عراق به تهران بیاید تا در جلسه‌ای در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.
او اعلام کرده از پیش نیز مشخص شده بود ایرلاین‌های ایرانی پروازهای خود به مقصد نجف را از10 تیر متوقف کردند. مقصود اسعدی‌سامانی به ایسنا گفت: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از چند هفته قبل رسما اعلام کرده بودند که در صورت عدم تغییر شرایط اعمال‌شده از سوی فرودگاه نجف برنامه‌های خود را برای پرواز به سمت این فرودگاه متوقف خواهند کرد که این اتفاق از صبح روز گذشته اجرایی شد.
او ادامه داد: هر چند احتمال آن وجود دارد که تعداد بسیار معدودی پرواز از سوی بعضی از ایرلاین‌ها برای بازگرداندن تعدادی از مسافران‌شان در نجف ادامه داشته باشد‌ اما این پروازها به طور کلی متوقف شده است.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره‌‌ چگونگی پیگیری این موضوع و حل شدن آن نیز توضیح داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته نمایندگانی از طرف سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ ایران با مسوولان فرودگاه نجف دیدار و گفت و گو خواهند داشت که امیدواریم مسایل به وجود آمده طی این جلسه حل شود.
اسعدی‌سامانی ادامه داد: در صورتی که مسوولان فرودگاه نجف نسبت به احقاق حقوق ایرلاین‌های ایرانی و در نظر گرفتن شرایط آن نگاه مثبتی داشته باشند، می‌توان به از‌سرگیری پروازها امیدوار بود‌ ‌اما در غیر این صورت فعلا پروازهای ایران به نجف متوقف هستند و این برنامه‌ها به سمت فرودگاه بغداد حرکت خواهند کرد.
نایب رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز می‌گوید: تا زمانی که عراقی‌ها به درخواست ایرلاین‌های ایرانی عمل نکنند، کلیه پروازها به فرودگاه نجف لغو خواهد شد. اصغر عبدالله‌پور در گفت‌و‌گو با مهر درباره لغو پرواز ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف گفت: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی طبق تصمیمی که از پیش گرفته شده بود، کلیه پروازهای خود به فرودگاه نجف را به دلیل بالا بردن هزینه خدمات فرودگاهی از سوی این فرودگاه‌ لغو کرده و صرفا به فرودگاه بغداد پرواز دارند. این تصمیم تا زمانی که طرف عراقی خواسته ایرلاین‌های ایرانی را عملی نکند، ادامه خواهد داشت.
نایب رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: مدیران فرودگاه نجف چون می‌دانند هم مسافران و هم شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به خدمات آنها نیاز دارند، سر‌خود و بدون توجه به درخواست ایرلاین‌های کشورمان، هزینه خدمات فرودگاهی را که از شرکت‌های هواپیمایی اخذ می‌کنند، بالا برده‌اند. این در حالی است که هزینه‌ای که ایرلاین‌های آنها بابت خدمات فرودگاهی به فرودگاه‌های ایران پرداخت می‌کنند، یک‌سوم هزینه‌ای است که ما به آنها می‌دهیم.