جشنی برای افول

اصفهان بار دیگرشاهد پروازپروانه ها ولبخندهای کودکان است. کودکان اصفهانی دوباره گردهم جمع شدند تا این بار آنان باشند که پرواز پروانه ها را رقم بزنند.
سال های بی رونق سینمای کودک
هرچند در سال های اخیر، سینمای کودک و نوجوان آن رونق همیشگی خود را از دست داده است و دیگر از فیلم های پرفورشی چون «دزدعروسک ها»، «مریم و‌میتیل»،«آرزوهای جادویی» و ... در قاب سینما خبری نیست، اما به نظر می رسد اصرار برای اینکه حتما جشنواره برگزار شود ، همچنان وجود دارد. سینمای کودک و نوجوان در دهه 60 که بحران ساختن فیلم های اجتماعی فراگیر بود و همچنین در اوایل دهه 70 از عوامل رونق سینماها بود و بسیاری از فیلمسازان ترجیح می دادند به جای درگیر شدن با ممیزی های سخت‌گیرانه آن سال ها، راهی سینمای کودک و نوجوان شوند. از اواخر دهه 70 با اوج گرفتن سینمای اجتماعی که امکان طرح موضوعات حساس سیاسی،فرهنگی واجتماعی راحت تر شده بود، افول سینمای کودک و نوجوان رقم خورد.افولی که هنوز به دوران پررونق گذشته خود بازنگشته است و همچنان سرمایه گذاران سینما ترجیح می دهند خود را درگیر سینمای جوان پسند ودرعین حال اجتماعی تر کنند. افول سینمای کودک و نوجوان البته بدون ارتباط به وضعیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز هست. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای سال های طولانی از دهه 50 تا دهه 70 فضایی مناسب برای طرح و تهیه فیلم های سینمایی حوزه کودک و نوجوان بود که با تلاش هایی که برای بی اثر شدن آن انجام شد کم کم قدرت خود را از دست داد. مجموع رویدادهای مختلف در سینمای ایران ، اما در نهایت به آسیب جدی برای کودکان و نوجوانان این سرزمین منجر شدو اکنون به نظر می رسد بحران نبود انیمیشن و فیلم مناسب عملا بخش بزرگی از کودکان و نوجوانان این سرزمین را به سمت محصولات غیرفارسی زبان برده است. با همه این ایرادات، اما جشنواره فیلم کودک و نوجوان با همان بضاعت اندک، به راهش ادامه می دهد و سعی می کند که آخرین کورسوی سینمای کودک و نوجوان را زنده نگاه دارد.به گزارش ایسنا، آیین آغازین سی امین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان با نام «جشن پروانه‌ها»شامگاه هشت تیر با حضور کودکان اصفهانی در باغ نور شهر اصفهان برپا شد،؛ این جشنواره در آغاز دهه چهارم فعالیت خود به پایتخت فرهنگ و هنر بازگشت و پروانه‌های این جشنواره در کنار بستر زاینده رود پرواز خود را آغاز کردند.   علیرضا رضاداد دبیر جشنواره‌ فیلم کودک و نوجوان اصفهان،‌در مراسم افتتاحیه این مراسم با اشاره به این رویداد فرهنگی و هنری گفت:«از اینکه امشب در میان جمع پرشور شما کودکان و نوجوانان حضور دارم بسیار خرسندم. جشنواره فرصت مغتنمی برای تماشای فیلم در کنار یکدیگر است و امیدوارم این جشنواره چنین فرصتی را در اختیار همه ما قرار بدهد».
  صداپیشگان در افتتاحیه


حضور صداپیشگان در این مراسم توانست خاطرات کودکی خانواده‌ها را نیز مرور کند و حضور پسر شجاع بر روی صحنه، هیجان را نه تنها در کودکان بلکه در بزرگسالان ایجاد کرد. سعید شیخ زاده صداپیشه «چاق و لاغر»،«سفر جادویی»، «شکارچیان اژدها» با حضور روی سن در جشن بزرگ پروانه‌ها خطاب به بچه ها گفت:«خوشحالم که من را به این جشن دعوت کرده‌اید. دوست دارم همیشه خاطرات کودکی‌ام‌را زنده کنم. سال‌هاست در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان شرکت می‌کنم و باز هم در این جشن و جشنواره شرکت خواهم کرد».  رضا آفتابی، نرگس فولادوند، مریم رادپور، مهسا عرفانی، شیلا آژیر، بهروز علیمحمدی، افشین زی نوری، سعید شیخ زاده، مهوش افشاری، شوکت حجت گویندگان و صداپیشگانی هستند که مهمان جشن بزرگ پروانه‌ها شده اند. این صداپیشگان آثار خارجی سینمایی را دوبله همزمان خواهند کرد. 
سجاد در جشنواره اصفهان
از جذابیت های افتتاحیه جشنواره اصفهان ، حضور سجاد، کودک شیرین زبانی است که فیلم مربوط به حرف های وی در فضای مجازی دست به دست شد و این بار به نظر می ر سد مسولان تصمیم گرفتند پیش از آنکه این فیلم به بحرانی در زندگی این کودک تبدیل شود وی را وارد عرصه کنند تا بحران این‌بار به فرصتی تبدیل شود.به گزارش خبرآنلاین در این جشن، همچنین کلیپی از سجادرضایی،دانش‌آموز 9ساله که به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شده بود، نمایش داده شد. این کودک اصفهانی، مهمان ویژه جشن بزرگ پروانه‌ها بود. وی با حضور روی صحنه با لهجه شیرین اصفهانی خود در جواب سوال خاله شادونه که چطور شد معروف شدی؟ گفت:«وقتی مدیر مدرسه‌مان در حال فرار با خط‌کش من را دید، داد زد: «سجاد بیا اینجا!»او ادامه داد: «ازاین‌که معروف شدم خیلی خوشحالم و روزی 1000 امضا می‌دهم! اما عینک آفتابی نمی‌زنم (با خنده)».سجاد خطاب به فیلمسازان سینمای کودک و نوجوانان و همسن و سال‌های خود گفت: «به آن‌ها می‌گویم چه پروانه‌های قشنگی و چه رنگ‌های زیبایی. سلام به بچه‌ها و بزرگ‌ترها...
در نهایت، مراسم افتتاحیه با سخنان شهردار اصفهان که از بازگشت جشنواره به اصفهان ابراز خوشنودی می کرد، خاتمه یافت.
سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان تا ۱۵ تیرماه در این شهر ادامه دارد.