اعتداليون دو ريك ميز

پیروزی حسن روحانی و امانوئل مکرون به فاصله 12روز در انتخابات ریاست جمهوری ایران و فرانسه، نویدبخش روزهایی روشن در روابط دو جانبه تهران - پاریس شد؛ روزهایی که بی شک شبیه دوران ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی جمهوریخواه و فرانسوا اولاند سوسیالیست نخواهد بود. دو رییس‌جمهوری که آنچنان که باید نتوانستند، پیوندی عمیق بین الیزه و پاستور ایجاد کنند و در نهايت روابط اقتصادی و سیاسی به شکل مطلوبی تعریف نشد. حال هر دو رییس‌جمهور ایران و فرانسه، دو سیاست‌مدار مستقل و البته خواهان اصلاحات (Reformist) هستند.روحانی 69 ساله و مکرون 39ساله شاید از نظر شناسنامه‌ای، 30 سال با یکدیگر اختلاف داشته باشند اما فکرشان یکی است؛ هر دو، اعتدال‌گرا (Moderationist)هستند و این یعنی امید برای به بهترین سطح رساندن روابط سرزمین پارس با کشور فرانس.
نامه روحانی به مکرون
وزیر خارجه ایران، سفری چند روزه به اروپا را در نخستین ماه از فصل تابستان آغاز کرد. مهم‌ترین مقصد او اما پاریس بود و اصلی ترین هدف دیدار با رییس جمهوری که محبوب میلیون ها فرانسوی است و حال قدرت را در دست دارد. ظريف حامل نامه مهم حسن روحانی برای امانوئل مکرون بود؛ نامه‌ای که درباره جزيیات آن اطلاعات كاملي منتشر نشد اما بي‌شك بسیاری از سطرهای آن به روابط دو جانبه، برجام، اقتصاد و انتقال فناوری بر می گردد.
در دیدار مکرون با ظریف که در کاخ الیزه صورت گرفت، وزیر خارجه ایران پیام کتبی رییس‌جمهور روحانی را تسلیم رییس جمهوری فرانسه کرد.


دعوت مکرون به ایران
بنابر تحقیقات و پیگیری‌های انجام‌شده، نامه روحانی به مکرون در برگیرنده یک دعوت‌نامه برای سفر رییس‌جمهوري فرانسه به ایران بوده است. این اولین سفر یک رییس‌جمهور از فرانسه به ایران در چند دهه اخیر خواهد بود. سفر یک‌سال پیش روحانی به پاریس، نیاز به یک سفر دیپلماتیک همسطح دارد که شاید با سفر مکرون به تهران به جا آورده شود.
دیدار با همتای فرانسوی
ظریف دیداری نيز با « ژان ایوز لو دریان»، وزیر امورخارجه فرانسه داشت. دیپلمات شماره یک کشورمان با اشاره به نقش و تلاش فرانسه در جریان مذاکرات هسته‌ای به لودریان گفت: «پاریس در دستیابی و اجرای موفق برجام سهم مهمی داشت.‌ ایران به دنبال توسعه روابط با فرانسه به‌ویژه در زمینه اقتصادی بوده و ظرفیت‌های لازم در عرصه تولید و اشتغال میان دو کشور، از جمله صادرات به کشورهای ثالث وجود دارد».
ظریف در بخش دیگری از صحبت‌هایش خواستار فعال‌تر شدن بانک‌های فرانسه در عرصه همکاری‌های مختلف مالی با کشورمان و رفع برخی از محدودیت‌های بانکی موجود شد.
ژان ایوز لو دریان، وزیر امورخارجه فرانسه نیز در این دیدار با اشاره به موضع آن کشور مبنی بر حمایت از برجام گفت: «برای موفقیت این توافق از ابزارهای مختلف استفاده شده است».
در ادامه این دیدار در خصوص راه‌های تعمیق و گسترش روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای مانند سوریه، عراق و تحولات خلیج فارس گفت وگو و تبادل نظرشد.
لو دریان همچنین با انتشار تصاویر اختصاصی از دیدار و گفت‌وگوی خود با محمد جواد ظریف در صفحه شخصی خود در توییتر، نوشت: «اولین دیدار با همتای ایرانی خود را تجربه کردم».
وی در ادامه تاکید کرد:« این گفت‌وگو ضروری بود و من این مسیر گفت‌وگو را ادامه می دهم».
توییت های ظریف از فرانسه
از سوی دیگر وزیر امورخارجه ایران زمانی که در فرانسه حضور داشت، توییت مهمی را در صفحه اجتماعی اش، منتشر کرد.
او این گونه نوشت:«سازمان ملل و همه دنیا می‌گویند ایران به طور کامل به تعهداتش پایبند است اما آمریکا به دلیل نفرت همیشگی‌اش از ایران، منكر این حقیقت آشکار می‌شود».