رفتار عاقلانه ایران؛

نادر کریمی‌جونی- مواضع سنا و کاخ سفید علیه ایران هماهنگ می‌شود؛ تا همین چند روز گذشته که پیش‌نویس تحریم‌ها علیه روسیه و ایران در سنای آمریکا به تصویب رسید، برخی ناظران درباره احتمال امضای این مصوبه سنا از سوی دونالد ترامپ ابراز تردید می‌کردند. این ناظران ابراز عقیده می‌کردند که تدوین یک قانون برای تحریم توامان ایران و روسیه، آن هم هنگامی که تحریم‌های سختی علیه روسیه در نظر گرفته شده ممکن است ترامپ که قرابت قابل درکی با روس‌ها دارد را به واکنش وادار و رییس‌جمهور ایالات متحده به خاطر همین اختلاف از امضای مصوبه سنا خودداری کند. در همین رابطه البته مغایرت تکنیکی مصوبه سنا با قانون اساسی ایالات متحده نیز وجود دارد و گمان می‌رود که بهانه خوبی برای اصلاح مفاد مصوبه باشد.
در واقع سناتورهای آمریکایی با توجه به احتمال مخالفت کاخ سفید با وضع تحریم‌های شدید علیه روسیه تصمیم گرفته‌اند مصوبه پیشین خود را اصلاح کنند و ضمن کاهش شدت تحریم‌های روسیه، تحریم‌ها علیه ایران را پررنگ‌تر کنند. مغایرت مصوبه سنا با برخی مفاد قانون اساسی آن کشور امکان این اصلاح را تسهیل کرده است.
در این صورت نه فقط مغایرت مذکور مرتفع خواهد شد بلکه ساختار مصوبه را به نحوی که رضایت ترامپ را برای امضای آن جلب کند، فراهم خواهد ساخت. به این ترتیب باید احتمال داد که پس از این اصلاح- که پیش‌بینی شده ظرف دو تا سه هفته آینده نهایی شود- و تصویب آن از سوی سنا، کاخ سفید نیز بر آن مهر تایید بزند و در نهایت مصوبه مذکور برای اجرا، ابلاغ شود.پیش از این برخی تحلیلگران آمریکایی گفته بودند که یکجا کردن تحریم‌های ایران و روسیه در حقیقت دست‌انداز سنا برای کاخ سفید است تا با توجه به شایعات و اخبار منتشر شده، میزان علاقه‌مندی ترامپ و همکارانش به روسیه ارزیابی شود. چه اگر مصوبه نخست سنا درباره تحریم‌های ایران و روسیه از سوی کاخ سفید به امضا می‌رسید، روابط دولتمردان آمریکا با دوستان روسی‌شان به شدت تیره می‌شد و به همین دلیل سناتورها می‌خواستند، ببینند که ترامپ از عهده این آزمون چگونه برمی‌آید. اما حالا و با اصلاحیه مدنظر سنای آمریکا، گمان می‌رود که نوعی توافق میان سناتورها و کاخ سفید برای پرهیز از چالش در ماجرای امضای مصوبه سنا صورت گرفته است چنانکه کمرنگ‌تر شدن تحریم‌ها علیه روسیه از دشواری آزمون کاخ سفید می‌کاهد و شانس امضای آن را افزایش می‌دهد.این توافق حاکی از آن است که کاخ سفید و سنا برای مقابله با ایران هماهنگ‌تر و یک‌دست شده‌اند تا جایی که سناتورهای مخالف ترامپ حاضرند برای ضربه زدن و تحت فشار گذاشتن کشورمان از برخی اهداف و منافع حزبی و سیاسی خود چشم‌پوشی کنند. در عین حال افزایش هماهنگی میان هیات حاکمه ایالات متحده، می‌تواند شرایط زمامداری برای ترامپ را تسهیل کند.تردیدی نیست که این شرایط زنگ‌های خطر را برای رهبران ایران به صدا درمی‌آورد؛ نه فقط لغو موافقتنامه با کوبا که شدت حملات لفظی و غیرلفظی مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران شرایط پیچیده‌ای را برای کشورمان به وجود آورده است. نکته قابل توجه در این میان آن است که شرایط پیچیده مذکور حداقل تا پایان دوره فعالیت سنا و کنگره ادامه خواهد داشت و به همین دلیل رهبران ایرانی جز توسل به رفتاری عاقلانه و پرهیز از ماجراجویی هیچ راه دیگری ندارند.