هنجار‌شکنی تندروها

گروه سیاسی- مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس با حضور چشمگیر مردم روزه‌دار تهرانی و مسوولان نظام برگزار شد. مردم تهران نیز همزمان با مردم سراسر کشور به منظور شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس به سمت مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران آمدند. قشرهای مختلف مردم اعم از زن، مرد، جوان و کهنسال حضور پررنگی در راهپیمایی روز قدس داشتند. مردم ایران با سردادن شعارهای مرگ بر اسراییل، مرگ بر آمریکا، مرگ بر استکبار جهانی، جنایت‌های تروریست‌ها و رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و با این مشارکت گسترده به وصیت‌ امام خمینی (ره) که گفته بود مساله فلسطین اولین و مهم‌ترین مساله جهان اسلام است و قدس باید آزاد شود، لبیک گفتند. در مراسم روز قدس موشک‌های بالستیک به نمایش گذاشته شد. این موشک‌ها از نوع «ذوالفقار» و «قدر» هستند که همزمان با راهپیمایی روز قدس توسط نیروی هوافضای سپاه در چهارراه ولیعصر و در مسیر راهپیمایی مردم مستقر شدند. همچنین در مسیر برگزاری راهپیمایی روز قدس در تهران موشک شهاب 3 در معرض دید راهپیمایان قرار گرفت. در بخشی از مسیر راهپیمایی مردم با در دست داشتن آدمک رهبران آل‌سعود، انزجار خود را نسبت به حمایت‌های عربستان از تروریست‌ها اعلام کردند. در این مراسم از بیلبورد روز‌شمار نابودی رژیم صهیونیستی در میدان فلسطین هم رونمایی شد‌ اما راهپیمایی روز قدس با حواشی غیرقابل توجیهی از جانب برخی از تندروها همراه بود، کسانی که سعی داشتند با برخوردهای خیابانی و توهین و بی‌احترامی به منتخب مردم‌، معاون اولش و حتی نایب‌رییس مجلس، وحدت میان مسوولان و مردم را خدشه‌دار کنند و در روزی که نماد وحدت علیه دشمن است؛ دشمن شادمان کنند.
حضور سران قوا در راهپیمایی روز قدس
سران قوا نیز در مسیرهای مختلف منتهی به دانشگاه تهران، در راهپیمایی روز قدس، حاضر شدند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی که در تقاطع خیابان وصال به خیل عظیم مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس پیوست و همراه با آنان، خواهان تقویت وحدت مسلمانان و حمایت از مردم مظلوم فلسطین شد. روحانی اظهار داشت: امسال روز قدس ما حساب دیگری دارد، هم به خاطر حضور تروریست‌ها در منطقه که مورد حمایت اسراییل هستند و مردم ما قاطعانه می‌خواهند آنها را از منطقه برانند و هم به خاطر آمریکا که همواره به فکر تجاوز به حقوق مردم بوده و امسال هم طرح‌هایی در سنا و مجلس نمایندگان خود علیه ملت ایران دارند اما ملت ما به آمریکا می‌گوید که دولت جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطعی به آنها می‌دهد. وی در ادامه افزود: از ملت بزرگ ایران به خاطر حضور پرشورتر در راهپیمایی روز قدس تشکر می‌کنم. پیام مردم در این روز، پیام تنفر از رژیم غاصب و اشغالگر و حمایت از یک ملت مظلوم و فرهنگی بزرگ در تاریخ است که 70 سال مورد ظلم و سمت قرار گرفته است.آیت‌الله آملی‌لاریجانی که در این مراسم حاضر شده بود، ‌در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا نظام سلطه تلاش دارد تا مساله فلسطین به فراموشی سپرده شود؟ گفت: مساله فلسطین یک مساله اساسی برای جهان اسلام است و نه فقط موضوع مظلومیت و اشغال 70 ساله. این موضوع، مساله نظام سلطه جهانی است و حمایتی که از این رژیم غاصب انجام می‌دهند و در طول این سال‌ها فریاد ملت ما نه فقط فریاد مظلومیت یک ملت بلکه فریاد بر سر نظام سلطه است و آنها از همین نگرانند. وی ادامه داد: امروز ملت‌های مسلمان با همگرایی یکدیگر بر سر نظام سلطه فریاد می‌زنند و اذناب منطقه‌ای‌شان تلاش می‌کنند تا این همگرایی را خاموش کنند، البته موفق نخواهند شد. آملی‌‌لاریجانی گفت: این حضور میلیونی مردم در کشور ما و سایر کشورها نشان می‌دهد که قدرت اسلام چقدر است و در این مساله مردم پرشور حضور پیدا کردند و عزم و تصمیم‌شان این است که مظلومیت را اثبات و بر سر نظام سلطه فریاد بزنند.


علی لاریجانی که سخنران مراسم راهپیمایی بود، گفت که ملت ایران بار دیگر در روز قدس به ندای امام خمینی و رهبری لبیک گفته و صحنه باشکوه غیرت دینی را به رخ جبهه ظلم و استکبار به رهبری صهیونیست‌ها کشاندند. رییس مجلس تاکید کرد: در قرن اخیر ما ماجرایی‌ شوم‌تر‌ از ایجاد رژیم صهیونیستی هم در تاسیس و هم در شکل‌دهی جنایاتی که انجام داده است، نداشته‌ایم. وی ادامه داد: مساله حمایت از فلسطین هم یک وظیفه اسلامی است و هم وجه مهم دیگر این موضوع این است که رژیم اسراییل مادر تروریسم است. لاریجانی با یادآوری دکترین امنیتی ایران عنوان کرد: اگر از مقاومت حمایت می‌کنیم استراتژی عمیق ما، هم حفظ امنیت در کشور هم نابودی تروریسم کور چه در داخل و چه در خارج است. ما تروریست‌ها را دنبال می‌کنیم و حمله موشکی اخیر نیز گوشه‌ای از اقتدار ملت ایران بود که به خوبی انجام شد.
اسحاق جهانگیری نیز از تقاطع خیابان حافظ به جمع راهپیمایان پیوست و گروهی که لباس متحدالشکل بر تن داشتند شعار مرگ بر منافق سردادند. اسحاق جهانگیری در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور و مشارکت مردم در این مراسم با تاکید بر اینکه مردم ایران همواره مردمی موقعیت‌شناس بوده‌اند، اظهار کرد: امروز در منطقه‌ای قرار گرفته‌ایم که متاسفانه بسیار ناامن است و هشدار در آن زیاد شده است؛ گروه‌های تکفیری نیز در هر گوشه‌ای از جهان اسلام در حال خونریزی هستند. وی با بیان اینکه حضور مردم در راهپیمایی روز قدس دشمن اصلی جهان اسلام را به دنیا معرفی می‌کند،‌ خاطر‌نشان کرد: امروز، قدس شریف فراموش شده است و ملت ایران در واقع با حرکت خود در حال نشان دادن دشمن اصلی جهان اسلام به دنیا و اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین هستند. معاون اول رییس‌جمهور گفت: امروز همه کشورهای اسلامی و مردم مسلمان جهان نباید دشمن اصلی خود را فراموش کنند‌‌ بلکه باید به فکر اتحاد میان یکدیگر و مقابله با رژیم صهیونیستی که در واقع نقطه اصلی و دشمن اصلی کشورهای مسلمان است، باشند.
واکنش معاونان رییس جمهور به هتاکی علیه روحانی
این در حالی است که سه عضو دولت یازدهم در واکنش به اهانت عده اندکی به رییس‌جمهور در راهپیمایی روز جهانی قدس، در پیام‌های جداگانه‌ای در حساب توئیتری خود نوشتند: اقدام زشت نمی‌تواند وحدت ملی و حمایت قاطع از رییس‌جمهور را خدشه‌دار کند. معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی و زهرا احمدی‌پور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این مساله واکنش نشان دادند و اظهار کردند که توهین به رییس‌جمهور در روز قدس، پاسخ ناشایست افراط‌گرایان به انتخاب عقلایی و اعتماد ملت به نظام جمهوری اسلامی ایران است.این در حالی است که وزارت کشور هم با ابراز تاسف از کوته‌اندیشی‌های وحدت‌شکنانه به ضرورت برخورد با این‌گونه تحرکات دشمن‌شاد‌کن تاکید کرد. همچنین عبدالرضا رحمانی‌فضلی از ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور خواست با هماهنگی وزارت کشور و نیروی انتظامی نسبت به پیگیری این موضوع و معرفی خاطیان به مراجع قضایی اقدام کنند.از جمله مسوولانی که در مراسم حاضر شدند می‌توان به حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات، صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار دهقان وزیر دفاع، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، محمدرضا عارف، علی مطهری، محمود احمدی‌نژاد، محمدرضا باهنر و علی‌اصغر احمدی معاون وزیر کشور اشاره کرد.محمدرضا عارف راهپیمایی روز قدس را موجب وحدت و انسجام مسلمانان عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین راهکار جهان اسلام برای نابودی اسراییل، وحدت و انسجام است.علی مطهری حضورش در مراسم روز قدس با حاشیه همراه بود. این افراد که بعضا پلاکاردهایی علیه دولت بر دست داشتند، قصد داشتند تا با شعارهایشان مطهری را عصبانی کنند که این مساله با سکوت مطهری به سرانجامی نرسید. مطهری درخصوص شعار مرگ بر فتنه‌گر که از سوی معدودی از راهپیمایان علیه او سرداده می‌شد، گفت: این شعارها هم نشان از آزادی در جمهوری اسلامی ایران است. وی همچنین اعلام کرد که پیام این راهنمایی این است که مردم دنیا و مسلمانان و به خصوص اعراب بدانند که دشمن آنها اسراییل است، نه ایران.سردار حسین دهقان، وزیر دفاع نیز در حاشیه مراسم راهپیمایی روز قدس گفت: القای ناهماهنگی حمله موشکی سپاه با دولت و شورای عالی امنیت ملی اشتباه و شیطنت است. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کرده بود، گفت: دقیق‌ترین و درست‌ترین آدرس در رابطه با همدردی با مسلمانان روز قدس است.
دریابان علی شمخانی در جمع خبرنگاران در راهپیمایی روز قدس با اشاره به پاسخ قاطع ایران به تحرکات کور و کم‌ارزش گروه‌های تروریستی که به شهادت مظلومانه جمعی از هم‌وطنانمان منجر شد، اظهار کرد: امنیت همه‌جانبه در کشور، خط قرمز غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی بوده و هر گروه یا کشوری که بخواهد به هر نحو به این مهم خدشه وارد کند با واکنش شدید و فوق تصور مواجه خواهد شد.
وی حضور گسترده و کم‌سابقه مردم روزه‌دار کشورمان در راهپیمایی روز قدس امسال را مکمل پاسخ کوبنده موشکی به تحرکات تروریستی و حامیان آنها عنوان کرد و افزود: گویاترین بیانی که می‌توان به طراحان برنامه‌های تهدیدآفرین علیه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد این است که «آزموده را آزمودن خطاست».
احمد جنتی نیز در حاشیه حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس در قم با تقدیر از حضور حماسی ملت در راهپیمایی روز قدس، اعلام کرد که پیام این راهپیمایی به اسراییل این است که همان‌طور‌ که رهبرمعظم انقلاب فرمودند عمر این رژیم غاصب به پایان خود رسیده است. محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضاییه که در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده بود، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: قطعا روز قدس فقط روز فلسطین نیست بلکه فلسطین نماد کشورهایی است که مورد ظلم و جور واقع شده‌اند.محمدرضا تابش، نایب رییس فراکسیون امید نیز با حضور در راهپیمایی روز قدس، حضور مردم در روز قدس را تجلی وحدت و انسجام ملی کشور برشمرد و گفت:‌ همه احزاب و جناح‌ها در پاسداشت ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و حفظ منافع ملی متحد و یکدل هستند. هر اقدام و شعاری که این وحدت را خدشه‌دار کند حرکت در نقشه راه دشمن و قطعا مذموم و مطرود است.
بازتاب راهپیمایی مردم ایران در رسانه‌های خارجی
راهپیمایی روز جهانی قدس توسط مردم ایران، بازتاب گسترده‌ و عجیبی در رسانه‌های صهیونیستی به همراه داشت. تایمز آو اسراییل نوشت: بیش از یک میلیون نفر از ایرانیان شهر تهران در روز جهانی قدس با حضور در خیابان‌ها و با به نمایش درآوردن موشک‌های خود که به سوی مواضع داعش در سوریه پرتاب کرده بودند فریاد «مرگ بر اسراییل» سر دادند.
پایگاه خبری داخلی اسراییل موسوم به ‌آروتز شوا‌، نوشت: مردم ایران در روز جهانی قدس و در راهپیمایی برگزار شده در این روز که یادگار آیت‌الله خمینی برای همبستگی با اعراب فلسطینی است، با سر دادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» خواستار نابودی آمریکا، اسراییل و عربستان سعودی شدند.
نیویورک‌تایمز نیز نوشت: تظاهرات ضد اسراییلی ایرانیان با شعار «مرگ بر اسراییل» به همراه نمایش برخی از موشک‌های ایرانی برگزار شد و مردم ایران در این راهپیمایی خواستار پایان یافتن اشغالگری اسراییل شدند. به گزارش این روزنامه آمریکایی، مردم ایران در تهران و دیگر شهرهای کشور و طبق سنت هرساله خود با شرکت در این مراسم ضمن اعلام همبستگی با مردم فلسطین اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
آسوشیتدپرس با اشاره به نمایش موشک‌های ایرانی در روز جهانی قدس نوشت: مردم ایران با شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس و با شعارهای «مرگ بر اسراییل» بر اهمیت قدس برای مسلمانان جهان تاکید کردند.