آتش داعش بر جان بناهای تاریخی؛

گروه میراث فرهنگی- ظهور داعش در چند ساله گذشته چهره خاورمیانه و حتی جهان را تغییر داده است. جدا از وحشی‌گری‌های این گروه تروریستی در سوریه و عراق و خون‌هایی که به زمین می‌ریزد، تفکر این گروه تقابلی سخت با تمدن و هر آنچه از آن باقی مانده است، دارد. درستی این‌ گزاره زمانی تایید می‌شود که به تصمیمات رهبران این گروه افراطی در تخریب آثار باستانی نگاه می‌کنیم. از شروع قدرت‌گیری داعش تمام بناهای تاریخی که در محدوده قلمرو این گروه تروریستی بودند، نابود شد. از موزه تاریخ موصل تا شهر تاریخی پالمیرا و چندین و چند مسجد و آرامگاه مذهبی.
حالا داعش در جدیدترین اقدامش مسجد النوری موصل با قدمت 800 ساله را قبل از تصرف توسط نیروهای ارتش عراق منفجر کرد. مسجدی که اولین بار ابوبکرالبغدادی رهبر این گروه در آن ایراد خطبه کرد و به عنوان پایگاه خلافت خودخوانده او محسوب می‌شد.
تاریخچه مسجد النوری
مسجد تاریخی موصل به‌دست نورالدین زنگی، از فرمانروایان محلی که علیه صلیبیون اولیه می‌جنگید ساخته شده بود. نورالدین زنگی،‌ حاکم ولایت سوریه در امپراتوری سلجوقی بود. سال ساخت این مسجد 1173-1172 میلادی یعنی کمی پس از مرگ نورالدین زنگی به پایان رسید و در آغاز یک مدرسه اسلامی در آن جای گرفت. گلدسته این مسجد بعدها کج شد و زمانی که ابن بطوطه، جهانگرد سده‌های میانه به این محل رسید این مناره کج بود. در ساخت مسجد جامع نوری از هفت ردیف آجرکاری تزئینی استفاده شده بود که با اشکال هندسی پیچیده به سمت بالا درهم تنیده بودند.گلدسته گوژپشت که به علت انحنای آن به این نام خوانده می‌شد، قدیمی‌ترین مناره عراق بود که به دست داعش تخریب شد.


ابراز تاسف یونسکو از تخریب مسجد تاریخی النوری موصل
‌ایرینا بوکووا‌، ضمن ابراز تاسف از اقدام شبه‌نظامیان داعش به انفجار و تخریب کامل مسجد تاریخی النوری در شهر موصل، این اقدام را زخمی عمیق بر تاریخ جامعه عراق توصیف کرد.
مدیر کل یونسکو با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «آنچه اکنون در منطقه خاورمیانه شاهد هستیم، تراژدی انسانی بی‌سابقه‌ای است که جامعه عراق را متاثر کرده است. تخریب این اثر باستانی زخمی عمیق بر تاریخ عراق است.
تنها ساعاتی بعد از این اقدام گروه تروریستی داعش، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز تخریب مسجد النوری موصل را شکست رسمی این گروه معرفی کرد.