توسعه حمل‌ونقل هوایی، دستور سفر وزیر راه به فرانسه؛

وزیر راه‌وشهرسازی همزمان با برگزاری نمایشگاه هوایی پاریس به فرانسه سفر کرده و با الیزابت بورن وزیر جدید حمل‌ونقل این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است‌. در کنار این سفر سه ایرلاین زاگرس، ایران‌ایر تور و قشم‌ایر نیز به جمع خریداران ایرباس و بویینگ پوستند؛ این تحول از طرفی صنعت هوانوردی ایران را به رونق نزدیک‌تر کرده و از طرف دیگر دولت ترامپ را در مسیر تحریم‌ها بیش از گذشته تحت فشار قرار می‌دهد‌. در دیدار عباس آخوندی با وزیر حمل‌ونقل فرانسه، طرفین پیرامون اجرای توافقات حمل‌ونقلی بعد از برجام بین دو کشور و همچنین بر سر تشکیل یک کارگروه مشترک مشورتی مذاکره کرده و هر دو مسوول به تفاهم رسیدند‌.
عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی در جریان سفر به فرانسه که با هدف شرکت و بازدید از نمایشگاه هوایی لوبورژه پاریس انجام شد با الیزابت بورن وزیر جدید حمل‌ونقل فرانسه ملاقات و درخصوص راهکارهای توسعه همکاری‌های دو کشور و تسهیل اجرای قراردادها و توافق‌های به عمل آمده با طرف فرانسوی مذاکره کرد‌. وزیر راه‌وشهرسازی در این دیدار بر روند تفاهمات مطلوب با طرف فرانسوی در حوزه‌های اقتصادی و همچنین در حوزه حمل‌ونقل و شهرسازی و همچنین بر ضرورت اهتمام دو کشور برای اتخاذ راهکارهایی برای تسهیل اجرایی کردن توافقات منعقده پس از برجام تاکید کرد‌.
آخوندی اهتمام دو کشور برای اجرای روان توافقات و قراردادهای منعقده بعد از برجام را ضروری دانست و گفت‌: ضرورت دارد که دولت‌های اروپایی برای هماهنگی‌های بین‌المللی بیشتر با هدف اجرای برجام اقدامات مشترکی انجام دهند‌. وی همچنین خواستار زدودن آثار قبلی محدودیت‌های بین‌المللی و اقدامات اعتمادسازی برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اروپایی شد‌.
در این دیدار وزیر حمل‌ونقل فرانسه نیز با استقبال از نقطه نظرات آخوندی گفت‌: برای عملیاتی کردن و اجرای روان قراردادهای منعقده بین ایران و فرانسه و همچنین توسعه بیش از پیش همکاری‌ها در حوزه راه‌وشهرسازی آمادگی حمایت از شرکت‌ها و بخش‌های تجاری - اقتصادی و مالی فرانسوی را بیش از گذشته داریم‌. در این دیدار دو طرف ضمن مرور جزییات بیشتری از فرازهای همکاری دو کشور در حوزه حمل‌ونقل ریلی و قطارحومه‌ای بر مشارکت شرکت‌های فرانسوی و سرمایه‌گذاری برای تکمیل زیربناهای حمل‌ونقل ایران، توسعه مترو و مونوریل، خرید تجهیزات و نوسازی ناوگان تاکید کردند‌.


توسعه فرودگاه‌ها و به خصوص ضرورت انعقاد موافقتنامه‌های حمل‌ونقل هوایی بین دو کشور از دیگر مباحث گفت‌وگوی آخوندی با طرف فرانسوی بود‌. وزرای دو کشور در این دیدار بر ضرورت تشکیل کارگروه مشترک مشورتی برای اتخاذ راهکار بهتر برای اجرایی‌سازی تفاهمات توافق کردند‌.
برجام، سنگ‌بنای توسعه همکاری‌های ایران و فرانسه
آخوندی در حاشیه این سفر و در جمع اعضای انجمن و شورای کارفرمایان (مدف) فرانسه گفت‌: پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، سنگ ‌بنای بسیار ارزشمندی برای روابط و توسعه همکاری‌های دو کشور نهاده شد که در این میان اراده رهبران و سیاستمداران دو کشور نیز بسیار راهگشا بوده است‌. وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد‌: شاهد عقد قراردادهای مهم همکاری در بخش‌های مهم هوایی، دریایی، ریلی، جاده‌ای و شهرسازی بودیم‌. همچنین قراردادهای حائز اهمیت تجاری با شرکت‌های ایرباس، بوئینگ و ATR منعقد
شده است‌.
به گفته این مقام مسوول و سیاستگذار ارشد حوزه راه‌وشهرسازی کشور، در زمینه‌های ریلی و راه‌آهن، نوسازی ناوگان و طرح‌های جامع نوین‌سازی ایستگاه‌های راه‌آهن، زیربناهای آن و تکنولوژی‌های نوین، پیشرفت‌های خوبی در عقد قراردادهای همکاری با کشورهای اروپایی داشتیم‌.
خرید ۴۵ ایرباس توسط ایران‌ایرتور
در جریان برگزاری نمایشگاه هوایی پاریس قراردادهای مهمی میان ایرلاین‌های ایرانی و سازندگان هواپیما منعقد شده است‌. مدیر روابط‌عمومی هواپیمایی ایران‌ایرتور از امضای تفاهمنامه خرید 45 فروند هواپیمای ایرباس خبر داد‌. مدیر روابط عمومی هواپیمایی ایران‌ایرتور با اشاره به 18 ماه مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها گفت‌: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، در مجموع 45 فروند از خانواده 320 NEO شامل ایرباس‌های 318،319،320،321 با ظرفیت‌های متفاوت از 100 تا 240 صندلی خریداری شده که به مرور به ناوگان هواپیمایی ایران‌ایرتور اضافه می‌شوند‌. وی افزود‌: ارزش کلی این تفاهمنامه 5/4 میلیارد یورو است که در فرانسه و با حضور فابریس برژیه، مدیرعامل ایرباس، کریستوف موریه قائم‌مقام ارشد رییس قراردادهای ایرباس، رضا موسوی مدیرعامل ایران‌ایرتور و مجید شکاری رییس هیات‌مدیره به امضا رسید‌.
زاگرس ۲۸ فروند ایرباس خرید
مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس نیز از امضای تفاهمنامه (پیش‌قرارداد) خرید 28 فروند هواپیمای ایرباس خبر داد و گفت‌: شرکت زاگرس همه این هواپیماها را از ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری خواهد کرد‌. عبدالرضا موسوی افزود‌: مذاکرات با شرکت ایرباس مدت‌ها پیش آغاز و با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، نشست‌های متعددی در فرانسه و تهران با نمایندگان ایرباس برگزار شد که در نهایت پیش‌قرارداد خرید این 28 فروند هواپیما در پاریس به امضا رسید‌. وی یادآورشد‌: طبق این تفاهمنامه شرکت زاگرس هشت فروند هواپیمای ایرباس 330 و 20 فروند ایرباس 321و 320 از این شرکت خریداری می‌کند و همه آنها به صورت اجازه به شرط تملیک خواهند بود‌.
10 فروند بوئینگ سهم قشم‌ایر
مدیرعامل قشم‌ایر نیز از امضای یادداشت تفاهم خرید ۱۰ فروند ۷۳۷ مکس با بوئینگ خبر داده با این حال بوئینگ هنوز به‌طور رسمی تایید این خبر را روی وب سایت خود قرار نداده‌. مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم‌ایر از امضای یادداشت تفاهم با بوئینگ برای خرید ۱۰ فروند هواپیمای نو ۷۳۷ مکس خبرداده و گفته است این یادداشت تفاهم در حاشیه نشست دو هفته قبل یاتا (اتحادیه جهانی ایرلاین‌ها) در مکزیک به امضا رسیده است‌.
سفارش‌های ایران به ایرباس، ترامپ را در منگنه گذاشت
به دنبال این تحولات نیویورک‌تایمز نوشته است‌: این قراردادها که ایرباس آنها را یادداشت تفاهم توصیف کرده است، حداکثر 5/2 میلیارد دلار ارزش دارند و در نمایشگاه هوایی پاریس که مکان فروش مهمی برای شرکت‌های هواپیماسازی است، اعلام شدند‌. اگر این قراردادها کامل شوند، ایران را به مشتری مهمی در صنعت هوافضا که در سلطه شرکت‌های بوئینگ آمریکا و ایرباس اروپاست، بدل می‌کند‌. ایران‌ایر برای نوسازی ناوگان فرسوده‌اش که از سال‌ها تحریم لطمه دیده است، سال گذشته توافق‌هایی را برای خرید حداکثر ۱۴۰ هواپیما از بوئینگ و ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس امضا کرد‌.
این توافق‌ها تحت توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت جهان از جمله آمریکا امکان‌پذیر شده‌اند‌. تحت این توافقنامه، تحریم‌ها علیه تهران در قبال محدودیت فعالیت هسته‌ای تسهیل شدند اما این قراردادها حتی قراردادهای ایرباس، باید مجوز دولت آمریکا را دریافت کنند زیرا بسیاری از قطعات و فناوری به‌کار رفته در تولید هواپیماها، ساخت آمریکا بوده و مشمول مقررات کنترل صادرات قرار می‌گیرد‌.
در حالی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا به مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران پرداخته است اما تاکنون هیچ حرکتی برای تغییر سیاست‌های مجوز صادرات صورت نداده است‌. قراردادهای فروش هواپیما، چالشی برای ترامپ هستند زیرا می‌توانند از هزاران شغل تولیدی در آمریکا که یکی از شعارهای اصلی مبارزات انتخاباتی وی بوده‌اند، حمایت کنند‌. از سوی دیگر، مخالفان ایران در آمریکا از ترامپ می‌خواهند مانع اجرای این قراردادها شود‌.
ریچارد ابولافیا، نایب رییس شرکت مشاوره هواپیمایی
‏ Tea- Group در این باره اظهار کرد: تمایل ایرباس و بوئینگ برای معامله با ایران، منعکس‌کننده این باور است که ترامپ باید بین مشاغل و ملاحظات سیاست خارجی انتخاب کند و وی نتوانسته است توافق‌های تجاری بین‌المللی را باطل کند‌.
به گفته فرهاد علوی از شرکت حقوقی آکریویس که متخصص قوانین تحریم‌ها و صادرات است، قراردادهای هواپیما ترامپ را در وضعیت بغرنجی قرار داده است‌. صنعت هواپیمای مسافربری یکی از معدود صنایع تولیدی است که آمریکا برتری رقابتی بسیار واضحی را حفظ کرده است‌. پاسخ منفی به چنین قراردادهای مهمی آن هم در شرایطی که تقاضا در نقاط دیگر ضعیف شده است، اعتماد چندانی را نسبت به رییس جمهور که متعهد شده است، مشاغل آمریکا را به خصوص در بخش تولید حفظ می‌کند، ایجاد نخواهد کرد‌. طبق اعلام ایرباس در نمایشگاه هوایی پاریس، شرکت ایرتور ایرلاین ایران ۴۵ فروند هواپیمای جت 320 Aو زاگرس ایرلاینز ۲۰ فروند هواپیمای 320 Aو هشت فروند 330 Aخریداری خواهد کرد‌.
تاثیر این سفارش‌ها بر مشاغل هوافضای آمریکایی نامعلوم نیست زیرا بستگی به این دارد که مشتری چه نوع موتور و تجهیزات الکترونیکی را انتخاب کند‌. اما جاستین دوبون، سخنگوی ایرباس اظهار کرده است که موتورهای 320A حداقل تا حدی در آمریکا ساخته خواهند شد‌.