... دوباره خودسرها

آرمان: گویی برهم‌زدن نظم و توهین بخشی از وظایف آنهاست؛ گویی آنچه به آنها تکلیف می‌کنند باید اجرا شود و فرصت تعقل از آنان گرفته شده است؛ تکلیفی که توهین به رئیس‌جمهور و آنهایی است که مشی میانه‌روی را راهکار تحقق اهداف مردم و کشور می‌دانند. روزی در قم سعی در برهم‌زدن سخنرانی علی لاریجانی می‌کنند و روز دیگر در شیراز به علی مطهری هجمه می‌برند و این بی‌شرمی و رفتارهای خودسرانه تا به آنجا پیش می‌رود که در روز قدس، یعنی روزی که شعار اصلی آن وحدت است، شعارهایی علیه رئیس‌جمهور سرداده می‌شود و اقداماتی انجام می‌شود که سبب واکنش‌های مسئولان دلسوز می‌شود. باید پذیرفت که پیروزی‌های پیاپی طیف اعتدالی از سال 92 و «نه» مردم به طیف‌های دلواپس بر شدت رفتارهای خودسرانه آنها افزوده است؛ در منطق خودسرها تدبیر و اعتدال معنایی ندارد و باید آنچه محقق شود که خود می‌خواهند و ملت نمی‌خواهند. هجمه دیروز خودسرها به روحانی و میانه‌روها در روز قدس تایید این موضوع است که مسیر اعتدال به درستی طی می‌شود.
شعار علیه رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس!
دیروز همه آمده بودند تا شعار همراهی با مردم فلسطین را نشان و شعار وحدت جهان اسلام قراردهند، اما کمی از آغاز مراسم که گذشت، صداهایی در آن جمع محدود که رئیس‌جمهور حضور داشت شنیده شد؛ خودسرها باز هم راهپیمایی را محل خوبی برای تسویه‌حساب دانسته بودند و شعارهایی می‌دادند که با ادعاهایشان همخوانی نداشت، چرا که ذره‌ای اخلاق اسلامی و ادب در آن وجود نداشت. هجمه‌گران و رفتارهایشان آشنا بود، چرا که سال‌هاست تغییری نداشتند و شاید بتوان اذعان داشت آشنایان خودسر بودند! علی ربیعی، وزیر کار دولت روحانی هم دیروز آنها را چنین معرفی کرد: «این افراد و اقدام آنها به‌هیچ‌عنوان خودجوش نیست و از متن طبیعی اجتماع راهپیمایان برنمی‌خیزد. معمولا جریانی سامان‌‌یافته از طرقی، محل ورود فرد موردنظر به راهپیمایی و خروج آن را به دست می‌آورند. این افراد سامان‌‌یافته، به‌طور ثابت در آن مکان می‌مانند و به‌محض حضور فرد موردنظر، شعارهای خود را می‌دهند.» ایلنا در تشریح اقدام این هجمه‌گران نوشت؛ در حالی که مردم روزه‌دار تهران فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خیابان‌ها آمده‌اند، فردی که بلندگو به دست داشت، در مراسم خطاب به مردم می‌گوید «روحانی می‌گوید»، و مردم پاسخ می‌دهند «مرگ بر آمریکا»، مجری سپس گفت: «آن روحانی را نگفتم؛ روحانیت را گفتم. کسانی که می‌گویند شعار مرگ و این حرف‌ها باید جمع شود، لباس زنانه بپوشند از مملکت بروند.» این در حالی است که عده‌ای ‌نیز در اطراف رئیس‌جمهور حلقه زدند و علیه او شعار‌هایی چون «مرگ بر منافق»، «مرگ بر آخوند آمریکایی» و «روحانی، بنی صدر، پیوندتان مبارک!» سر دادند. البته دیروز تب دلواپسان خودسر با شعار دادن علیه روحانی پایان نگرفت، چنان‌که در قم هم تصاویری علیه حسن روحانی توزیع ‌شد. در تصویری که ایلنا از آنچه میان راهپیمایان توزیع شد منتشر کرد، اظهارات آیت‌ا... نوری همدانی در کنار تصویر دستکاری‌شده روحانی دیده می‌شود که عبارت «بنی‌صدر2» روی آن درج شده است. البته دیروز نخستین‌بار نبود که مسئولان در قم مورد هجمه دلواپسان قرار می‌گرفتند، چنان‌که در راهپیمایی ۲۲بهمن هم عده‌ای قلیل به رئیس مجلس توهین کردند. دیروز برخی نیز در راهپیمایی روز قدس در حال توزیع تراکت‌هایی علیه دولت بودند. در این تراکت‌ها که مشخص نیست از سوی چه کسانی توزیع می‌شد، به سیاست دولت در قبال سند ۲۰۳۰ هجمه شده است. در اصفهان نیز عده‌ای روی چند بادکنک شعارهای تندی علیه روحانی نوشته بودند.
فیلم در فاصله کوتاه با اتومبیل رئیس‌جمهور!


نکته قابل تامل آنجاست که فیلم هجمه به رئیس‌جمهور و افراد شعاردهنده از فاصله خیلی نزدیک گرفته و به‌سرعت در صفحات مجازی به‌ویژه گروه‌های تلگرامی منتشر شد. به‌طور طبیعی در فضایی که عده قلیلی مشغول شعار دادن علیه رئیس‌جمهور هستند، فرصت و اجازه فیلمبرداری از فاصله نزدیک داده نمی‌شود، اما فیلم‌های کوتاهی که از رفتار خودسرها پخش شد، از فاصله بسیار نزدیک بود که سبب تعجب آگاهان شد و این سوال را مطرح کردند که چگونه می‌شود از فاصله نزدیک به اتومبیل رئیس‌جمهور فیلمبرداری شود. انتشار این فیلم لزوم تقویت حفاظت از رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان را دوچندان کرد.
مطهری و جهانگیری بی‌نصیب نماندند!
البته دیروز نوک پیکان هجمه‌ها تنها به سمت روحانی نبود و شعارهایی علیه اسحاق جهانگیری و علی مطهری در قامت معاون‌اول رئیس‌جمهور و نایب‌رئیس مجلس توسط جمع اندکی دلواپس سر داده شد که با حضور به‌موقع مردم و حمایت آنها از این دو شخصیت مجبور به سکوت شدند. این افراد با سردادن «مرگ بر منافق»، «مرگ بر اصلاح‌طلب»، «مرگ بر سازشکار» و «حقوقی که می‌گیری حرامت باد»، نایب‌رئیس مجلس را مورد هجمه و توهین قرار دادند. آنها که بعضا پلاکاردهایی علیه دولت در دست داشتند، قصد داشتند با شعارهایشان مطهری را عصبانی کنند که این مساله با سکوت مطهری به سرانجام نرسید. علی مطهری در پاسخ به سوال ایلنا درخصوص شعار «مرگ بر فتنه‌گر» که از سوی معدودی از راهپیمایان علیه او سرداده می‌شد، گفت: این شعارها هم نشان از آزادی در جمهوری اسلامی ایران است! نایب‌رئیس مجلس همچنین در واکنش به شعارهای توهین‌آمیز عده‌ محدودی در حاشیه راهپیمایی روز قدس خواستار پیگیری توهین‌کنندگان از سوی دادستان تهران شد. وکیل علی مطهری نیز از در اختیار داشتن اسناد سازمان‌یافته بودن برخی توهین‌ها خبرداد. مصطفی ترک همدانی گفت: هنگامی که علی مطهری در اسفند ۹۳ در فرودگاه شیراز مورد اهانت و توهین قرار گرفت، رسانه‌هایی خاص از آن به‌عنوان اعتراض خودجوش و مردمی یاد کردند. وکیل علی مطهری ادامه داد: ‌اینک که پس از دوسال‌ونیم نه‌تنها در میان حمله‌کنندگان هیچ‌»مردمی» یافت نشده، بلکه معلوم شد آنها و آمرانشان طی یک برنامه سازمان‌یافته (هر چند درونی و خودسرانه) از درون یک سازمان نظامی بودند که با قاطعیت دستگاه قضا محکوم شدند و یا در حال محاکمه‌اند. وی افزود: اسناد این ادعا که رسانه‌های وابسته‌شان حمله به مطهری را منتسب به مردم می‌کردند، در دسترس هست و بنابر نظر آقای مطهری فعلا منتشر نمی‌شود.
ادامه در صفحه 6