ورشکستگی بانک‌ها واقعیت ندارد

رییس پژوهشکده پولی و بانکی درباره انتشار شایعه‌هایی درباره ورشکستگی بانک‌ها گفت: هرچند معاونت نظارت بانک مرکزی در این زمینه پاسخگو است اما باید گفت این مباحث ریشه در واقعیت ندارد.
به گزارش «جهان‌صنعت»، علی دیواندری در نشست خبری به مناسبت برگزاری بیست‌وهفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در پاسخ به پرسش خبرنگاران با اشاره به اظهارنظرهای مسوولان بانک مرکزی و اطلاعیه‌های این بانک در رد این شایعات گفت: مشکلی در این زمینه برای سپرده‌گذاران بانک‌ها وجود ندارد.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی درباره ادغام بانک‌ها و اینکه آیا این اقدام برای جلوگیری از ورشکستگی آنها انجام می‌شود، اظهار داشت: ادغام، یک راهبرد برای کاهش هزینه‌ها و افزایش انرژی و توان موسسه‌هاست و این رویه در همه جای دنیا و در صنایع مختلف برای هم‌افزایی بیشتر انجام می‌شود.
دیواندری ادامه داد: به نظر می‌رسد در موضوع ادغام بانک‌ها یک خلط مبحث انجام شده است زیرا ادغام به این معنی نیست که موسسه‌های مربوطه حتما مشکل دارند.


وی گفت: اگر در گذشته امور یک موسسه به یک بانک محول شده، این به معنی ادغام نیست زیرا موسسه‌های مربوطه تعطیل شدند و امور اجرایی آن به بانک‌ها واگذار شد.دیواندری درباره بسته بودن نماد برخی بانک‌ها در بورس نیز گفت: این موضوع به بازار سرمایه باز‌می‌گردد و ما اطلاع دقیقی در این زمینه نداریم که چرا وقتی صورت‌های مالی بنگاه به تصویب رسیده، همچنان نماد آن بسته مانده است.دیواندری به آثار اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بر نظام بانکی اشاره کرد و گفت: از آنجا که سال گذشته این موضوع به طور مفصل در همایش سیاست‌های پولی و ارزی مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت، امسال در محورهای اصلی همایش گنجانده نشده بلکه انطباق با استانداردهای بین‌المللی و شفافیت در صورت‌های مالی موردنظر کارشناسان قرار گرفته است.
بیست‌وهفتمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی امسال با محوریت «ثبات مالی، بستر رشد اقتصادی پایدار» در روزهای 10 و 11 تیرماه امسال برگزار می‌شود.رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: در بیست‌وهفتمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد، هشت سخنران کلیدی به ارائه دیدگاه‌های خود می‌پردازند که ولی‌الهه سیف رییس کل بانک مرکزی، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی از جمله این افراد هستند.
وی از برگزاری پنج میزگرد تخصصی با موضوعات مرتبط با حوزه پولی و بانکی در این همایش دو روزه خبر داد و گفت: معرفی و قدردانی از چهره‌های ماندگار نظام پولی کشور از دیگر برنامه‌های این همایش است.