باید جلوی سوءاستفاده از آتش به اختیار را گرفت

گروه سیاسی- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خود با اصحاب رسانه آخرین وضعیت مهم‌ترین پرونده‌ها را تشریح کرد. حجت‌الاسلام اژه‌ای در یکصدوچهاردهمین نشست خبری خود تلاش‌های قوا در برخورد با مفاسد را خوب ارزیابی کرد اما در عین حال از عدم موفقیت بالای سران قوا در مبارزه با فساد سخن گفت. اژه‌ای حضور یکی از قضات کهریزک در زندان را تایید کرد و از 15سال حبس برای این قاضی خبر داد. سخنگوی قوه قضاییه به سوء‌استفاده و بروز برخی اقدامات به بهانه سخن رهبری مبنی بر آتش به اختیار واکنش نشان داد و به افرادی که خودسرانه عمل کنند نیز هشدار داد.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای عنوان کرد: در روزهای پایانی ضیافت رمضان هستیم، ان‌شاءالله در این ایام نهایت بهره را برده باشیم. در آستانه روز قدس هستیم، خدا توفیق دهد در این مراسم شرکت می‌کنیم و وظیفه خود را انجام می‌دهیم. لازم می‌دانم از همه کسانی که امنیت را تامین می‌کنند تشکر کنم، این امنیت فوق‌العاده در ایران است. به طور ویژه از سپاه که در برخورد با تروریست‌ها اقدامات موثر داشته و با پرتاب موشک و تخریب مقر آنها دل مردم را شاد کردند تشکر می‌کنم.
اژه‌ای گفت: هفته قوه قضاییه از اول تیر تا روز شهادت ۷۲تن از یاران انقلاب و شهیدبهشتی ادامه دارد و یاد و خاطره شهدای انقلاب و شهیدبهشتی را گرامی می‌دارم. هفته قوه قضاییه فرصتی است که قوه کارهای سال گذشته خود را مرور کند و در حد امکان اطلاع‌رسانی کند، سخن مردم را بشنود و نقاط ضعف و قوت خود را مورد بررسی قرار دهد.
قاضی کهریزک ۱۵سال حبس دارد


او در پاسخ به این پرسش که آیا حضور یکی از قضات کهریزک در زندان را تایید می‌کنید، گفت: ایشان دو پرونده دارد که هنوز یکی از پرونده‌ها به نتیجه نرسیده است اما در پرونده دیگر که چند عنوان مجرمانه داشت، این فرد به اشد مجازات که ۱۵سال حبس است، محکوم شده و اجرا می‌شود.
سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نمره‌ای به عملکرد دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد می‌دهید، گفت: من آنچه مکرر عرض کرده‌ام این است که قوه قضاییه، دولت و مجلس در مقام برخورد با مفاسد هستند و تلاش می‌کنند، اینکه آیا فائق آمده‌ایم باید بگویم نه نیامده‌ایم. مفاسد در بخش‌های مختلف داریم. جلسات ستاد مبارزه با مفاسد نسبت به سال گذشته بیشتر برگزار شده و تصمیمات خوبی گرفته می‌شود. در آنجا پرونده سنگین و ملی که نیاز به هماهنگی همه دستگاه‌هاست بررسی می‌شود. نمی‌توانم نمره بالایی به خودمان و سایر دستگاه‌های دیگر بدهم. به تلاش‌های مجلس، دولت و قوه‌قضاییه نمره بالا می‌دهم. به توفیق نمره بالایی نمی‌دهم و در حد انتظار جمهوری اسلامی و مردم نبود.
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شورای هماهنگی حزب‌الله بیانیه داده و گفته طبق بند «م» وصیت‌نامه امام (ره) و گفته رهبری به صورت آتش به اختیار عمل کند. با توجه به اینکه یکی از وظایف قوه پیشگیری است آیا به این گروه‌ها هشدارهای لازم برای اینکه خودسرانه عمل نکنند را می‌دهد و چه توصیه‌ای دارید تا افراد به این بهانه خودسرانه عمل نکنند، گفت: اگر کسی عادی به قضیه نگاه کند ابهامی نیست. مقام رهبری می‌گویند اگر چنانچه دستگاه فرهنگی کار نکرد، افراد در میدان آتش به اختیار باشند. سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: آتش به اختیار واژه نظامی است اما باید دید کجا مصرف شده است. فرض کنید اگر وزارت ارشاد درست کار نکرد آیا سینماگران باید بگویند کار نمی‌کنند؟ اگر کتاب نامناسب از خارج آمد و ترجمه شد که مضر است و دستگاه مسئول کاری نکرد آیا کسی نباید پاسخ اینها را بدهد؟ افراد قانوندان مثل رهبری، منظورشان رفتار خلاف قانون نیست و این مساله روشن است و باید جلوی سوء‌استفاده را گرفت.
بابک زنجانی و دیگر متهمان پرونده نفتی در اختیار وزارت اطلاعات هستند
معاون اول قوه‌قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: چند ماه است که وزارت اطلاعات به هر چهار متهم بازداشتی یعنی بابک زنجانی و کسانی که حکمشان نقض شد و هم فردی که در خارج بازداشت شد، دسترسی دارد. به برخی از آنها شبانه‌روز دسترسی دارد و برخی موردی. دو نفر کاملا در اختیار وزارت اطلاعات هستند.
افراد دستگیر شده مرتبط با داعش محاربند
محسنی‌اژه‌ای درباره حکم افرادی که به همکاری و ارتباط با داعش متهم هستند، اظهار کرد: در قانون مصادیق محارب و مفسد فی‌الارض آمده چه گروهی که مرکزیت دارد و دست به اسلحه دارند یا تمام اعضای گروه که حتی اسلحه ندارند و کسی را نکشند باز هم محارب هستند. مجازات محارب فقط اعدام نیست بلکه چهار مورد بوده و دست قاضی در انتخاب مجازات باز است.
معاون اول قوه‌قضاییه با بیان اینکه در قوانین قبلی مفسد فی‌الارض تفسیر نشده بود، گفت: قانون مجازات فعلی مفسد فی‌الارض را تعریف کرده و کمی توسعه داده است. افرادی که جزو داعش هستند اعلام جنگ مسلحانه کرده و اقدامات تروریستی را ملاحظه کردند و محارب شناخته می‌شوند. اینکه چه شقی از مجازات اعدام، نفی بلد یا بغی را در نظر بگیرند با قاضی است. مفسد فی‌الارض منحصر به مسایل امنیتی نیست و ممکن است در مسایل اقتصادی باشد. این موارد در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شوند.
مدیرعامل سابق بانک سرمایه در بازداشت است
وی درباره صحت خبر بازداشت افرادی مرتبط با بانک سرمایه اظهار کرد: مدیرعامل سابق و چهار نفر دیگر بازداشت شدند.
احضار 6 استاندار در پرونده تخلفات انتخاباتی
سخنگوی قوه‌قضاییه راجع به آخرین وضعیت پرونده رسیدگی به تخلفات انتخاباتی گفت: تخلفات مربوط به قوه قضاییه نیست بلکه دستگاه قضایی جرائم را رسیدگی می‌کند. تخلفات بیش از ۷۰۰ مورد بود که همه آنها جرم دانسته نشد. بعضی از آنها شاکی خصوصی می‌خواهد و جنبه عمومی ندارد که اگر شکایت کنند، رسیدگی می‌شود. برخی موارد که عنوان مجرمانه دارد در حال رسیدگی است. اژه‌ای تصریح کرد: تا الان شش استاندار و تعدادی فرماندار و مدیرکل احضار شدند. دادستان کل نسبت به این موضوع نظارت دارد و در پرونده‌هایی که در تهران رسیدگی می‌شود، هنوز کیفرخواستی صادر نشده است اما در برخی استان‌ها نسبت به بعضی کیفرخواست صادر شده است. معاون اول قوه‌قضاییه درباره اقدامات دستگاه قضایی بعد از حادثه تروریستی چه بود، گفت: ‌دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر هستند. این افراد با حکم دستگاه قضایی دستگیر می‌شوند و بعد ما رسیدگی می‌کنیم.
هنوز کسی در پرونده حقوق‌های نجومی محکوم نشده است
وی درباره آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی و اقدامات صورت گرفته و نتیجه آن گفت: در این رابطه از سه جهت اقدام صورت گرفت. دولت نسبت به آینده کارهایی کرد نه گذشته. دیوان محاسبات کار سنگین‌تری کرد. از ناحیه دولت و دیوان محاسبات کسی به عنوان مجرم به قوه‌قضاییه معرفی نشد اما خود قوه‌قضاییه گزارشات را دنبال می‌کند. در این زمینه پنج نفر بازداشت شدند. یک نفر از بازداشت‌شدگان اتهامات دیگری داشت اما در زمینه حقوق‌های نجومی به طور متوسط در سال ۹۵، ۱۴۰ میلیون تومان دریافتی داشته است. در این پرونده هنوز کسی محکوم نشده اما پولی که گرفته شده باید به بیت‌المال برگردد. باید دید این افراد این پول‌ها را تحت چه عنوانی گرفته‌اند تا بگوییم آیا مجرم بوده‌اند یا خیر. پاداش باید از سود باید باشد و اگر سود نباشد، خلاف صورت گرفته است.
اژه‌ای در پایان در پاسخ به این پرسش که در زمان انتخابات یک‌سری کاندیداها حرف‌هایی علیه دستگاه‌قضایی بر زبان آوردند و دادستان کل با انتقاد از این امر اعلام کرد که این سخنان خوراک برای غربی‌ها است و شما نیز اعلام کردید که در زمان مناسب پاسخ این حرف‌ها را خواهید داد، چه زمانی به این موارد پاسخ می‌دهید، گفت: بعضی از این حرف‌ها را پاسخ داده‌ایم اما آنها از پاسخ ما عصبانی شدند و خوششان نیامد و ناراحت شدند. اشکال ندارد حرفی زدند و ما جواب‌شان را دادیم و برخی را نیز جواب عملی می‌دهیم.