واکنش برخی بانکها و موسسات اعتباری به اخبار غیر رسمی ادغام

انتشار خبرهای غیر رسمی از ادغام برخی بانکها و موسسات اعتباری، واکنش‌هایی را به دنبال داشته است

هرگونه ادغام نهادهای بانکی منوط به مصوبه شورای پول و اعتبار و مجوز بانک مرکزی است.
موسسه اعتباری کوثراعلام کرد: به دنبال انتشار اخباری در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی درباره ادغام بانک مهر اقتصاد و موسسه اعتباری ثامن الائمه در موسسه اعتباری کوثر و ایجاد "بانک کوثر" و علیرغم مذاکرات انجام شده وتوافقات حاصل شده بین این موسسه‌ها و بانک‌ها، اعلام می‌شود هرگونه تصمیم گیری در حوزه نظام بانکی کشور منوط به مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی است.


هنوز تاییدیه‌ای ازسوی بانک مرکزی صادر شده باشد، در اختیار این موسسه قرار نگرفته است.
روابط عمومی بانک مهر اقتصاد هم شایعه ادغام این بانک با موسسات مالی و اعتباری کوثر و ثامن را تکذیب کرد و تمامی اخبار منتشر شده در این مورد را فاقد اعتبار دانست.
براساس روابط عمومی بانک مهر اقتصاد، فعالیت این بانک به صورت مستقل در عرصه پولی و مالی کشور با قوت و قدرت ادامه دارد و اخبار برخی پایگاه‌های خبری و رسانه‌ها، شایعه و کذب محض است، بنابر این سپرده گذاران و مشتریان گرامی هیچ گونه نگرانی در این خصوص نداشته باشند.
بانک مهر اقتصاد، انتشار این گونه اخبار را ناشی از التهابات بوجود آمده اخیر در بازار پولی و مالی کشور دانست و تاکید کرد: انتشار این قبیل شایعات هیچ تاثیری در روند فعالیت‌ها و برنامه‌های فعلی و آتی بانک ندارد و اینگونه اخبارِ کذب و بی‌اعتبار نشات گرفته از سوء استفاده و ضعف برخی رقبای بانک مهر اقتصاد در شبکه بانکی کشور می‌باشد.
بانک مهر اقتصاد همچنین انجام هرگونه مذاکره و توافق با موسسات اعتباری کوثر و ثامن را تکذیب کرد و افزود: با توجه به اینکه مقوله ادغام بانک‌ها و موسسات مالی در حوزه اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شورای پول و اعتبار می‌باشد این موضوع تا کنون در این دو نهاد تصمیم گیر، مطرح نشده و ابلاغیه‌ای به این بانک ارسال نشده است.
در همین حال باز نشر تصاویر مربوط در همین حال به تجمع سپرده گذاران تعاونی منحل شده ثامن الحجج در فصای مجازی دستمایه انتشار شایعه ورشکستگی بانک پارسیان شده است، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد ورشکستگی این بانک صحت ندارد و حتی مجوز تاسیس 150 شعبه جدید توسط این بانک اخذ شده است.
به گزارش ایرنا، تعاونی ثامن الحجج که از موسسات غیرمجاز پولی بود، شهریور ماه 94 منحل شد و از بهمن همان سال امور تصفیه سپرده گذاران آن به بانک پارسیان واگذار شده است.
این بانک در 16 ماه گذشته توانسته است با نظارت بانک مرکزی و نهاد قضایی 90 درصد حساب‌های سپرده گذاران را که مربوط به حساب‌های زیر 3 میلیارد ریال است، تعیین تکلیف کند و رسیدگی به حساب‌های باقیمانده پس از شناسایی منابع بانک و نظر هیات تصفیه و نهادهای نظارتی امکان پذیر است.
با این حال در بحبوحه انتخابات که برخی سعی در القای شایعه ورشکستگی بانک‌ها داشتند، برخی رسانه‌ها و کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی، با بازنشر خبر تجمعاتی که سپرده گذاران ثامن الحجج اسفند 94 و اوایل سال 95 در مقابل شعب پارسیان داشتند، چنین وانمود کردند که بانک پارسیان ورشکسته شده و این سپرده گذاران بانک هستند که خواهان خارج کردن پول‌های خود از این بانک هستند.
همزمانی انتشار این تصاویر با موضوع مربوط به سپرده گذاران کاسپین و آرمان موجب شد تا برخی به باز نشر این مطالب در فضای مجازی دامن بزنند.
نکته قابل توجه اینکه رسانه‌های معاند در این مدت بیشترین بهره‌برداری سیاسی را از این موضوع داشته و بر طبل تبلیغات منفی خود عیله نظام جمهوری اسلامی کوبیده‌اند.
با این حال پیگیری خبرنگار ایرنا از بانک پارسیان گویای آن است که نه تنها موضوع ورشکستگی آن صحت ندارد، بلکه پارسیان مجوز ایجاد 150 شعبه جدید را در سراسر کشور اخذ کرده است که به تدریج در هفته‌های آینده افتتاح می‌شوند.
عباس کمرئی مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی پیشتر با ردشایعه ورشکستگی بانک‌ها گفته بود: اعلام این موضوع نادرست که به طور مستقیم با زندگی عموم مردم جامعه ارتباط دارد، باعث ایجاد نگرانی‌هایی میان مردم می‌شود که خسارت‌های ناشی از آن، جبران ناپذیر است.
وی افزود: متاسفانه این گونه اظهارنظرها توسط افرادی مطرح می‌شود که اطلاعات فنی دقیقی در این زمینه ندارند.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش برخی بانکها و موسسات اعتباری به اخبار غیر رسمی ادغام رئیس جمهور در ضیافت افطار با اصحاب رسانه: در شرایط امروز باید بیشتر به اهداف آینده بنگریم نه رقابت های دیروز واکنش ایران به تصویب تحریم‌های جدید در سنای آمریکا اعتراضات مصری‌ها به موافقت مجلس با انتقال مالکیت تیران و صنافیر به عربستان قرارداد تسلیحاتی 12 میلیارد دلاری آمریکا با قطر در بحبوحه بحران دوحه – ریاض دوقطبی‌زدائی کنیم در سومین جمعه ماه مبارک رمضان صدها هزار فلسطینی در مسجدالاقصی نماز گزاردند حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در مراسم احیای شب بیست و یکم رمضان حرم مطهر امام خمینی(س): اختلاف افکنی و مردم را به جان هم انداختن بدترین گناه است وزیر اطلاعات خبرداد: انهدام یک تیم تروریستی پیش از عملیات در چابهار خشم کور آمریکائی پوتین سابقه مداخله آمریکا در انتخابات روسیه را فاش کرد خودرویی با زیر گرفتن عابران باعث زخمی شدن 10 نفر در آمریکا شد پیام رئیس جمهوری کره جنوبی به همسایه شمالی خود برای صلح پایدار آلمان و اتریش مخالف تحریم‌های جدید ضد روسی آمریکا فاینانس 13 میلیارد دلاری کره‌ای‌ها نهایی شد