امن‌ترین پرواز فوتبال ایران به جام‌جهانی

تیم ملی فوتبال ایران با تدابیر مرد پرتغالی بار دیگر به بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی جهان رسید. تیم ملی فوتبال ایران دوشنبه‌شب گذشته برای پنجمین بار موفق شد به بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی جهان یعنی جام‌جهانی صعود کند؛ صعودی بی‌دغدغه و بدون نگرانی. هنوز به یاد داریم صعودهای قبلی را که تا مرز جان به لب شدن می‌رفتیم و به واقع می‌مردیم تا حریفان را می‌بردیم و در نهایت صعود می‌کردیم ولی این بار خبری از جان به لب شدن نبود و تیم ملی با اقتدار مثال‌زدنی برای دومین بار پیاپی به جام‌جهانی رسید.
شاگردان کارلوس کی‌روش پرتغالی الحق والانصاف این بار با اقتدار هر چه تمام و به‌عنوان دومین تیم جهان با ثبت رکوردهایی بی‌نظیر به جام‌جهانی رسیدند. رکوردهایی که هر کدامشان برای جاودانه شدن یک تیم در فوتبال جهان کافی است؛ رکوردهایی در سطح آسیا و جهان که باید برای هرکدام از آنها سال‌های سال به سختی کار کرد و ممارست به خرج داد تا بتوان هر کدام از آنها را دوباره شکست داد و بحق این بار این صعود با جوانانی به دست آمد که بسیاری از آنها تا قبل از آغاز دور جدید مقدماتی جام‌جهانی هیچ نشانی از آنها نبود اما با شناختی درست و دقیق به پیکره تیم ملی فوتبال ایران اضافه شدند تا با درایت کادرفنی و تلاش همه مسوولان فوتبال کشور یک افتخار بزرگ برای تیم ملی فوتبال ایران به دست بیاید.
صحبت از کادرفنی و در راس همه آنها کارلوس کی‌روش به میان آمد؛ مردی که حالا برای چهارمین بار با سه تیم مختلف به جام‌جهانی می‌رسد تا دیگر هیچ منتقدی در شقیقه‌اش تا مدت‌های مدیدی خیال انتقاد غرض‌ورزانه خطور نکند. کی‌روش اگرچه طی شش سال حضور در فوتبال ایران و به ویژه طی سه سال اخیر مصائب زیادی را برای آماده‌سازی تیم ملی متحمل شد اما شب گذشته نشان داد کارش را خیلی خوب بلد است و با یک پیروزی دیگر تیمش را با عده‌ای جوان کم ادعا به جام‌جهانی رساند؛ جوانانی مانند عزت‌اللهی، کریمی، پورعلی گنجی، آزمون و.... هرچند که در این بین خیلی‌ها به نحوه رفتار کی‌روش در برخورد با منتقدان و مشکلات به وجود آمده ایراد می‌گرفتند و هنوز هم به آن نقد دارند اما مرد پرتغالی نشان داد اگر هم برخورد نابجایی صورت گرفته همه برای موفقیت تیم ملی بوده است! هرچند شاید اگر روی کی‌روش مدیریت بهتری می‌شد این رفتارهای ناهنجار کمتر می‌شد و یا حداقل خیلی زودتر جلوی آنها گرفته می‌شد. دوشنبه شب گذشته تلالوی صعود در چشمان مرد 64 ساله پرتغالی چقدر زیبا بود؛ آنجایی که حاصل زحماتش را می‌دید و چه بسا این مرد کاربلد و متخصص از حالا تا جام‌جهانی با انرژی و توان جوانی 18 ساله تیمش را برای افتخارآفرینی دیگری آماده کند. حالا دوران کی‌روش کبیر در فوتبال ایران ادامه پیدا کرده و چه بسا توقع کسب نتایج لازم این بار در جام‌جهانی از این مرد پرافتخار و تیمش کمترین توقع باشد.
در این مسیر اگرچه اتفاقاتی هم افتاد اما حداقل کی‌روش نشان داد برای او هدف، وسیله را توجیه می‌کند و حاضر است برای موفقیت و کسب نتیجه لازم و حتی آرامش شاگردانش دست به هر کاری بزند. در این بین حتی دستیاران ایرانی از تیم ملی جدا شدند و چالش‌های همیشگی با باشگاه‌ها و برخی از اهالی فوتبال نیز ادامه پیدا کرد اما مرد پرتغالی در نهایت با تیمش از این مسیر صعب‌العبور سلامت عبور کرد و قطار تیم ملی یک بار دیگر به مقصد رسید.
ماراتن صعود به جام‌جهانی همچنان در سراسر جهان ادامه دارد با این تفاوت که ایران با اقتدار راهی جام‌جهانی شده است و از حالا دیگر باید مسوولان دولتی و ورزشی کشور به فکر صعود به مرحله حذفی جام‌جهانی باشند و امکانات ورش ایران را برای رسیدن به این هدف مهم بسیج کنند. بدون شک کی‌روش نشان داد اگر ابزار لازم را داشته باشد، می‌تواند هر موفقیتی را رقم بزند. در این بین حداقل در قاره کهن به خواسته‌هایمان رسیده‌ایم و چه بسا اگر در یک سال باقی مانده نیز ایجاد آرامش در فضای تیم ملی اولویت همه مسوولان باشد، این بار بتوان در قله فوتبال جهان در مسکو به کاری بزرگ فکر کرد.