کودکان مبتلا به اوتیسم، قربانی سهل‌انگاری وزارت بهداشت و بهزیستی؛

در چند روز اخیر‌ اعمال کودک‌آزاری در مرکز نگهداری و آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم، حاشیه‌هایی به همراه داشته است، از جمله اینکه مرکز مورد نظر هیچ مجوزی از وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور نداشته و به صورت خودسرانه به ارائه خدمات توانبخشی و کاردرمانی به کودکان مبتلا به اوتیسم اقدام می‌کرد. هم‌اکنون نیز برای دو متهم این حادثه پرونده کیفری تشکیل و به دادسرا ارجاع شده است.
به گزارش آنا، یکی از خانواده‌های کودکان مبتلا به اوتیسم در خراسان رضوی که فرزندش در یکی از مراکز نگهداری و آموزش کودکان اوتیسم تحت مراقبت بود، گزارشی از آزار و اذیت کودکان مددجو مطرح کرد که در پی این ماجرا چند خانواده دیگر لب به شکایت باز کردند‌ زیرا فرزندان آنها هم قربانی رفتار غیرانسانی مربیان این مرکز شده بودند به طوری که براساس گزارش‌های رسیده علائم ضرب و شتم و شکستگی پای یکی از این کودکان مشهود بوده است.
به گفته معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، مسوول این موسسه دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی است و به صورت مستقل و بدون داشتن هیچ‌گونه مجوزی از سوی هیچ سازمانی در این زمینه فعالیت می‌کرده است. البته این فرد در این مرکز شش کودک مبتلا به اوتیسم را تحت آموزش و مراقبت داشته که از این تعداد فقط خانواده سه کودک چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند و درصورتی که اتهامات وارده پس از رسیدگی و بررسی اثبات شود، اداره بهزیستی استان به صورت قانونی پیگیری و شکایت خواهد کرد.
مسعود فیروزی افزود: این مجموعه مجوز فعالیت نداشته و به هیچ سازمان و نهادی هم وابسته نبوده است‌ زیرا در استان خراسان رضوی مجموعا هفت مرکز مجاز اوتیسم روزانه فعالیت دارند که همگی آنها تحت نظارت سازمان بهزیستی قرار دارند. براساس ضوابط و مقررات، همه مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی مجهز به دوربین مداربسته هستند‌ ولی این مرکز امکان هیچ‌گونه تصویربرداری نداشته است. تاکنون حتی یک مورد شکایت از این مراکز نداشتیم و فعالیت مراکزی که زیرنظر بهزیستی هستند، به دقت رصد می‌شود.


مجوز مرکز خاطی، توانبخشی و فیزیوتراپی بود
حسین نحوی‌نژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در مورد این حادثه می‌گوید: این مرکز از سوی وزارت بهداشت مجوز فعالیت دریافت کرده که البته مجوز این مرکز مبنی بر توانبخشی، کاردرمانی و فیزیوتراپی بوده است. این مرکز از موسسات تحت پوشش و نظارت سازمان بهزیستی کشور نبوده است و اعمال تخلفات و کودک‌آزاری کودکان مبتلا به اوتیسم به صورت غیر‌مستقیم به ما گزارش شده است. با توجه به اینکه این موسسه تحت نظارت ما نبوده، هیچ اطلاعاتی در دست نداریم که بخواهیم پاسخ دهیم.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت عهده‌دار صدور مجوز فعالیت کلینیک‌های کشور است. بر همین اساس در صورتی که فردی درخواست راه‌اندازی مرکز فیزیوتراپی داشته باشد، سازمان بهزیستی صادر‌کننده مجوز نیست. همچنین باید توجه داشته باشیم که مجوز راه‌اندازی این مرکز برای شخص دیگری غیر از روانشناس خاطی صادر شده و مجوز کلینیک مذکور برای انجام فیزیوتراپی بوده نه اوتیسم. در واقع این مرکز مجوز ارائه خدمات توانپزشکی و کار‌درمانی داشته که فرد خاطی در آن به کودکان مبتلا به اوتیسم خدمات توانبخشی ارائه کرده است.
نحوی‌نژاد به خانواده‌های کودکان مبتلا به اوتیسم تاکید و توصیه کرد: اسامی مراکز مجاز و قانونی نگهداری و آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم در سایت سازمان بهزیستی وجود دارد که مردم می‌توانند با مراجعه به این سایت آدرس و شماره تماس مراکز معتبر را دریافت کنند. در کل کشور به 700 مرکز آموزش و نگهداری کودکان اوتیسم نیاز داریم در حالی که هم‌اکنون در کل کشور حدود 70 مرکز وجود دارد. در سازمان بهزیستی با مشکل کمبود اعتبارات مواجه هستیم. طرح و نیروی انسانی متخصص به‌اندازه کافی وجود دارد‌ اما اعتبار لازم و کافی برای اجرای طرح‌ها در دست نیست.
کلینیک خاطی، مجوز وزارت بهداشت نداشت
محمد‌تقی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، اظهارات معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور مبنی بر صدور مجوز فعالیت این مرکز را رد و اظهار کرد: کلینیک متخلف از سوی وزارت بهداشت نیز هیچ‌گونه مجوزی نداشته و تنها در آبان‌ماه سال 95 موافقتنامه اصولی از وزارت بهداشت دریافت کرده بود که این موافقتنامه نیز مجوزی برای بهره‌برداری محسوب نمی‌شود‌ زیرا در صورت تایید در کمیسیون ماده 20 و نظارت حضوری بازرسان مجوز بهره‌برداری صادر می‌شود.
پرونده کیفری تشکیل و به بازپرسی ارجاع شد
قاضی محمد بخشی‌محبی، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی در این زمینه از تشکیل و ارجاع پرونده کیفری به بازپرسی خبر داد و گفت: بر اساس تعدادی شکایت وارد‌ شده از طرف برخی از والدین کودکان اوتیسم، پرونده این کودک‌آزاری در دادسرا تشکیل شده است. در این پرونده دو متهم به کودک‌آزاری مورد شکایت قرار گرفتند که این دو متهم در مراکز مختلف نگهداری کودکان اوتیسم فعالیت می‌کردند. متاسفانه در شکایات وارد‌ شده چند مورد آسیب و شکستگی بدن گزارش شده است و چنانچه خانواده‌ها در این زمینه شکایتی دارند، تا پایان این هفته به معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای مشهد مراجعه کنند.
به نظر می‌رسد نبود نظارت کافی بر مراکز نگهداری و آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم، یکی از دلایل بروز چنین حوادث ناگواری برای کودکان است‌ زیرا متخلفان در سایه نبود نظارت و بازرسی به اقدامات غیر‌انسانی خود ادامه می‌دهند و متاسفانه این مشکل گریبانگیر کودکان بی‌گناهی است که از نوعی اختلال رشد‌ رنج می‌برند.