بنزین ستاره خلیج‌فارس وارد چرخه توزیع شد؛

دهم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری «تولید مستمر بنزین در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس» با حضور رییس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تا امروز 100 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه با پالایش میعانات گازی پارس‌جنوبی به تولید رسیده است.
همچنین نخستین محموله بنزین تولیدی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به میزان ۲۱ میلیون لیتر روز دوشنبه گذشته وارد انبار شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی منطقه بندرعباس شد.
همزمان با افتتاح رسمی فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس از دهم اردیبهشت‌ماه امسال تاکنون نفتای سنگین به واحد CCR تزریق و حدود ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین نیز از این واحد تولید شده است.
عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: از همان روز افتتاح، بزرگ‌ترین واحد بنزین‌سازی ایران با خوراک میعانات گازی در سرویس بوده و هیچ موقع متوقف نشده است.


وی با بیان اینکه این واحد یک تجربه جدید در صنعت پالایش ایران به شمار می‌آید، افزود: این واحد به مرور در حال تثبیت تولید است.
کاظمی با بیان اینکه چهار مخزن ذخیره‌سازی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وجود دارد گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین تولید شده که در مخازن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است و به انبار نفت بندرعباس تحویل خواهد شد.
وی همچنین به مرحله راه‌اندازی واحد ایزومریزاسیون این پالایشگاه در روزهای آینده اشاره کرد و گفت: این واحد هم‌اکنون در حال اسیدشویی است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هم‌اکنون و بدون احتساب بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس حدود ۶۲ میلیون لیتر بنزین پایه در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: این میزان در ماه آینده به حدود ۷۰ میلیون لیتر خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است، ادامه داد: با رشد توسعه اقتصادی و افزایش تعداد اتومبیل‌ها و افزایش قابل توجه سفرهای مردم در کشور میزان مصرف بنزین هم افزایش یافته است که البته طبیعی است.
وی در پاسخ به سوال برخی که معتقدند در قبال رشد اقتصادی باید تنها میزان مصرف نفت‌گاز افزایش یابد نیز گفت: طبیعی است که همراه با رشد اقتصاد، وضع مردم هم بهبود و قطعا مسافرت‌ها و مصرف بنزین هم افزایش می‌یابد.
انتقاد معاون وزیر نفت از انتقادها
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه طی چهار سال گذشته برخی رسانه‌ها چندین هزار اخبار مرتبط با بنزین تولید کرده‌اند که همه آنها هم منفی بوده است، گفت: این به ضرر جامعه است. متاسفانه هم‌اکنون نیز که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس راه‌اندازی شده و در حال تولید است، بازهم این اخبار منفی ادامه دارد.
کاظمی با بیان اینکه وضع پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از زمان تزریق خوراک تاکنون مطلوب بوده و مشکل خاصی ندارد و در حال تثبیت تولید است، تاکید کرد: کشور در حال رهایی از نگرانی‌ها درباره امنیت انرژی (در مقوله بنزین) است.
عباس کاظمی با تاکید بر اینکه واحدهای پالایشی باید یک به یک راه‌اندازی شوند، افزود: کسانی که می‌گویند یک پالایشگاه به لحاظ ایمنی و فرآیندی باید یک‌جا راه‌اندازی شود، نه فرآیند را می‌شناسند و نه ایمنی را. واحدهای این پالایشگاه مستقل از همدیگر و در محوطه جداگانه هستند و هر یک پس از راه‌اندازی باید به تثبیت برسد و واحد بعدی راه‌اندازی شود.
به گفته وی، تنها محصولات تولیدی هر واحد است که در مخازن با یکدیگر مخلوط و اصلاحاتی روی آن انجام می‌شود.
این پالایشگاه در راستای استفاده حداکثری از تولیدات میعانات گازی استحصال شده در پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی و به منظور پرهیز از خام‌فروشی، خودکفایی در تولید بنزین با کیفیت، ایجاد ارزش‌افزوده بالاتر و افزایش درآمد ناخالص ملی در منطقه‌ای راهبردی از لحاظ دسترسی آسان به امکانات و تاسیسات بندری احداث شده است.
خودکفایی کشور در واردات بنزین و عدم وابستگی به بیگانگان و حرکت در راستای صادرات، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل به فرآورده‌های با‌ارزش‌تر، تبدیل ایران به قطب تولید و صادرات بنزین در حوزه خلیج‌فارس، ایجاد فرصت‌های ویژه اقتصادی در عرصه تجارت نفت و گاز منطقه و کمک به بهبود شاخص‌های محیط‌زیست و کنترل آلایندگی‌های صنعتی در ایران از جمله دستاوردهای اجرای این پروژه است.
در نخستین فاز از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ۴، 5/4 میلیون لیتر گازوییل یورو۴، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ۴ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (LPG) یورو ۴ تولید می‌شود.
با بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با تولید ٣۶ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و تولید بنزین در کشور به بیش از یکصد میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم شده و ایران به جرگه صادرکنندگان بنزین می‌پیوندد.
دو مرحله باقی مانده پالایشگاه ٣۶٠ هزاربشکه‌ای میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس نیز به ترتیب به فاصله هر شش ماه وارد مدار تولید می‌شود و در صورت تامین مالی و رفع مشکلات، شاهد بهره‌برداری کامل از این طرح تا پایان سال ٩۶ خواهیم بود.
این پالایشگاه به تنهایی معادل ۵۵ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه‌های کشور، بنزین تولید می‌کند و با تکمیل همه فازهای آن مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ۲۱۱ میلیون لیتر خواهد رسید ضمن اینکه با در مدار قرار گرفتن تولید این پالایشگاه، ۱۴ میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور افزوده خواهد شد.