سوء استفاده از «آتش به اختيار» ظلم به رهبري است کابينه دوازدهم کارآمدتر،‌ بانشاط‌ تر و هماهنگ‌تر خواهد بود

سخنگوي دولت درباره سوء استفاده برخي‌ از واژه آتش به اختيار مطرح شده از سوي مقام معظم رهبري، اظهار کرد: اين قطعاً ظلم به رهبري نظام است که عده‌اي از بيانات و رهنمودهاي ايشان جهت خواسته‌هاي سياسي خود سوء استفاده کنند.
به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبري با رسانه‌ها ادامه داد: قطعاً مقام معظم رهبري ارتقاء فرهنگ جامعه را فقط منوط به دستگاه‌هاي رسمي‌نمي‌دانند. مجريان فرهنگي فقط دولتي‌ها نيستند و اصلاً فرهنگ دستگاهي نيست بلکه با مشارکت همه مردم است. اين مبحث آتش به اختيار را هم بايد اينطور در نظر بگيريم که هر فردي در قبال فرهنگ مسئوليت دارد و بايد نسبت به ارتقاء سطح فرهنگي جامعه تلاش کند. اينکه هر جمله‌اي ايشان مطرح مي‌کنند عده‌اي براي بيرون کردن رقيب از آن سوء استفاده مي‌کنند چيز ساده‌اي نيست و اين موضوع هم حل خواهد شد.
نوبخت در واکنش به اظهارات رئيس قوه قضاييه درباره سند 2030 يادآور شد: ما تحفظ خودمان را اعلام کرديم که درست است عضو هستيم اما اگر در جزئيات اين سند جمله و کلمه‌اي باشد که با فرهنگ و ارزش‌هاي ديني ما متغاير باشد آن را انجام نمي‌دهيم. ما در اين زمينه چيزي را امضاء نکرده‌ايم و اگر سندي هست که نشان مي‌دهد وزير آموزش و پرورش ما امضاء کرده و نشان مي‌دهد مي‌خواهيم به عنوان يک سند فرادست اجرا کنيم آن را نشان بدهند.
سخنگوي دولت با اشاره به اسناد فرادستي دولت خاطرنشان کرد: آنچه در کشور اجرا مي‌شود سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و اسناد فرادستي ماست و 2030 مادامي‌که در چارچوب اينها باشد قابل قبول است.


وي در ادامه بيان کرد: اينگونه نيست که کشورهاي خارجي سياست‌هاي ما را تعيين کنند. ما يا نبايد در مجامع بين‌المللي شرکت کنيم يا وقتي شرکت مي‌کنيم نبايد سکوت کنيم که در اين زمينه هم سکوت نکرديم. اما بايد پرسيد دولت در اين رابطه چه کاري بايد انجام مي‌داده که نداده و متوجه چنين عقوبت و انتقاداتي است. ما عضوي از مجمع جهاني يونسکو هستيم و سياست نظام است که عضو مجامع بين‌المللي باشيم. در اين زمينه هم منفعل عمل نکرده‌ايم و وظيفه ما اين بوده که بگوييم آن چيزهايي که از طريق گمرک ما قابل عبور است، اجرا مي‌کنيم که آن را هم گفته، آيا بايد در اين زمينه آن را به قوه قضاييه ارجاع دهيم تا دادگاه تشکيل شود؟
نوبخت عنوان کرد: اگر در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به اين نتيجه برسيم که نبايد اجرا شود اصلاً اين پنج بند اجرا نمي‌شود به ويژه اينکه براي دولت نظر مقام معظم رهبري فصل‌الخطاب است.
سخنگوي دولت ادامه داد: رونوشت همه اينها به سازمان‌هاي مختلف مي‌رود و چيز مخفيانه‌اي نيست. ضمن اينکه در جلسات اين چنيني نماينده‌اي از قوه مقننه هم حضور دارد که نظارت مي‌کند. از طرفي ما هنوز آن را اجرا نکرده‌ايم و تازه مي‌خواهيم نسخه ملي آن را داشته باشيم.
وي درباره کابينه دولت دوازدهم گفت: کابينه دوازدهم نسبت به کابينه يازدهم قطعاً‌ کارآمدتر،‌ بانشاط‌تر و هماهنگ‌تر خواهد بود و آقاي رييس جمهور از تجربه چهارساله در تشکيل کابينه جديد استفاده مي‌کند. برخي افراد از خودشان در کابينه نام مي‌برند و يا بعضي رسانه‌ها گمانه‌زني‌هايي را مطرح مي‌کنند که فقط گمانه‌زني است.
نوبخت درباره صحبت‌هاي مطرح شده در مورد فشار به رييس جمهور براي حضور افراد يک جناح در کابينه افزود: آقاي روحاني انسان نفوذ ناپذيري است و اينگونه نيست که فشار باعث شود از مطالبات مردم کوتاه بيايد. ممکن است عده‌اي گمانه‌زني کنند و حرف‌هايي بزنند که حداکثر رييس جمهور مي‌شنود ولي نهايتاً خودش تصميم مي‌گيرد و نظر رهبري را مورد توجه قرار مي‌دهد.
سخنگوي دولت درباره پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان و نظارت برآن خاطرنشان کرد: در حال حاضر مراجع قضايي و دستگاه‌هاي نظارتي درحال رسيدگي هستند و ما منتظر شنيدن گزارش هستيم.
 وي درباره تحريمهاي جديد آمريکا و احتمال نقض برجام يادآور شد: در اين زمينه کميسيون خاصي تشکيل شده که بر چگونگي اجراي برجام نظارت مي‌کند. اگر در اين موارد کميسيون به جمع بندي رسيد که تخلف و نقض از سوي آمريکا يا هريک از کشورهاي طرف برجام صورت گرفته طبق مکانيزمي‌که پيش بيني شده عمل خواهيم کرد.
نوبخت درباره حل مشکلات موسسات مالي مثل کاسپين عنوان کرد: براي آنکه موسسات مالي غيرمجاز ساماندهي شوند آنها را مقيد به داشتن مجوز کرده‌اند که تعدادي از آنها مثل کاسپين جمع آوري شد.
وي در مورد ادغام بانک‌ها يادآور شد: الان وضع موجود ايده آل نيست و همه تلاش مي‌کنيم که کارآمدي نظام بانکي را بيشتر کنيم. نظر دوستان اين است که مي‌توانيم با ادغام بعضي بانکهاي کوچک آن را مرجع بزرگتري براي اعطاي تسهيلات و کارهاي اقتصادي تبديل کنيم که اينها هيچ کدام قطعي نيست.
نوبخت در خصوص طرح دولت براي تفکيک برخي وزارتخانه‌ها گفت: کارآمدي دولت دوازدهم مقداري با مديران و مقداري با ساختارهاي کارآمدتر حاصل مي‌شود. به همين منظور وزارت راه و شهرسازي و صنعت، معدن، تجارت مي‌تواند به وزارتخانه‌هاي ديگري تفکيک شود.
سخنگوي دولت درباره مشکلات دريافت وجوه نفتي ايران گفت: بحثي وجود دارد که از منابع صادرات پتروشيمي‌خود استفاده کنيم ضمن اينکه درباره قانون مبارزه با پولشويي هم مذاکراتي با طرفهاي خارجي داريم که همه موانع واردات وصادرات خود را برطرف کنيم. گزارشات اين مسئله توسط وزارت دارايي انجام مي‌شود.
وي به ارائه‌اماري از عملکرد دولت در زمينه اقتصادي پرداخت و گفت: طبق گزارش مرکز آمار تورم از 40 درصد تا سال 94 به 11. 3 و در سال 95 به 6.8 درصد تقليل پيدا کرده است. رشد اقتصادي در سال 94 يک درصد بوده که در سال 95 به 8.3 درصد رسيده و بدون نفت 6.3 درصد بوده است. در حاليکه از روز سند چشم انداز 20 ساله از سال 84 اجرايي شد و رشد متوسط 8 درصدي در آن ابلاغ شده بود درهيچ سالي چنين رشدي نبوده و در برخي سالها منفي بوده است.
نوبخت با بيان اينکه يارانه‌ها سروقت پرداخت مي‌شود گفت: در ماه گذشته مي‌خواستيم يارانه تعدادي را دوباره برقرار کنيم که اعتراضاتي نسبت به آن صورت گرفت و مجلس هم به آن ورود کرد. طبق اعلامي‌که در 21 خرداد به ما شد اين برقراري مجدد منوط به رسيدگي نهايي در تحقيق تفحص مجلس است که البته ترديد ندارم مشکلي دراين زمينه وجود نخواهد داشت.
رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اينکه بيش از اينکه اعداد و ارقام مهم باشد آثار بودجه در زندگي مردم مهم است به ارائه‌اماري از بودجه سال 95 پرداخت و گفت: سال 95 سال بسيار خوبي از نظر عملکرد بودجه اي بود. آنها که مي‌گويند خيلي به بودجه اضافه شده و انتقاداتي مطرح مي‌کنند معلوم است از اعداد و ارقام چيزي نمي‌دانند. منابع عمومي‌در بودجه 95، 294 هزار ميليارد تومان بودکه از اين رقم 283 هزار ميليارد تومان يعني 96 درصد تحقق يافته است.
رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اينکه 13 هزار و 200 ميليارد تومان از بدهي دولت به نظام بانکي کاسته و 29 هزار ميليارد تومان به سرمايه دولت نزد بانکهاي دولتي افزوده شد گفت: در سال 95 جمعا 21 هزار 450 ميليارد تومان از بدهي دولت به طلبکاران پرداخت شده است.
 نوبخت اظهار کرد: بيمه سلامت 8 هزار ميليارد تومان کسري داشت که پارسال داديم و 39 هزار و 150 ميليارد تومان از بدهي‌هاي دولت تسويه شده است.