هرج و مرج قطر در خاورمیانه

صدراعظم آلمان نسبت به تنش پدید آمده بین قطر و شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس ابراز نگرانی کرد. آنگلا مرکل در جریان سفر خود به مکزیک به خبرنگاران گفت که آلمان خواستار حل اختلافات بر سر میز مذاکره است.
آنگلامرکل از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواست با یکدیگر همکاری کنند. مرکل گفت: «آلمان با عزیمت از منافع خود، به حفظ توازن منطقی قدرت در منطقه توجه دارد.»
آنگلا مرکل ضمن تاکید بر ضرورت مبارزه با تروریسم و مقابله با پشتیبانی از گروه‌های تروریستی تاکید کرد که اختلافات و بحران پدید آمده بدون مشارکت بازیگران اصلی در منطقه ممکن نیست. صدراعظم آلمان تاکید کرد تنها با مشارکت ایران، ترکیه و قطر می‌توان راه‌حلی برای این بحران یافت. مرکل گفت: «هرگاه همه کشورهای ذی نفع در تماس با یکدیگر باشند، می‌تواند یک راه‌حل سیاسی شکل گیرد. ما خواستار چنین امری هستیم و در این راستا تلاش خواهیم کرد.»
سخنان مرکل واکنشی به سیاست دولت ترامپ در قبال ایران است. رئیس جمهور آمریکا خواستار انزوای ایران شده است.


بلبشوی سیاست آمریکا
دونالد ترامپ درباره انزوای قطر یک چیز می‌گوید و وزیر امور خارجه او، رکس تیلرسون چیز دیگری. به نظر می‌رسد که هرج و مرج کاملی در مواضع بازیگران اصلی دولت ترامپ در قبال قطر وجود دارد. واژه «هرج و مرج» در مواضع آمریکا در قبال قطر را خبرگزاری فرانسه به کار برده است. خبرنگار این آژانس خبری از واشنگتن از مواضع بسیار متفاوت رئیس جمهوری آمریکا و وزیر امور خارجه‌اش گزارش می‌دهد. مواضع متفاوت سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز این هرج و مرج را به اوج خود رسانده است.
اظهارنظرهای متفاوت بین ترامپ و وزیر امور خارجه دولت او درباره تحریم و انزوای قطر به باور خبرنگار آژانس خبری فرانسه حکایت از آن دارد که در دولت ترامپ بر سر مسائل اصلی نیز هماهنگی لازمه صورت نمی‌گیرد.
ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی خود در کاخ سفید انزوای قطر را سیاستی قاطع در نبرد با تروریسم ارزیابی کرده بود. ترامپ در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده بود که قطر از منظر تاریخی یکی از کشورهایی است که در سطح بسیار بالایی از تروریسم پشتیبانی مالی می‌کند. او از امیرنشین قطر و سایر کشورهای منطقه خواسته بود، به پشتیبانی مالی از تروریسم و نیروهای افراطی خاتمه دهند.
یک ساعت و نیم پس از کنفرانس مطبوعاتی ترامپ در کاخ سفید نوبت به رکس تیلرسون، وزیرامور خارجه دولت ترامپ رسید. تیلرسون گفت: «انزوای سیاسی قطر به عملمیات نظامی آمریکا در منطقه و مبارزه با داعش آسیب می‌رساند.»
بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه در قطر واقع است و حدود ۱۰ هزار سرباز در این پایگاه مستقر هستند.
وزیر امور خارجه آمریکا به تاثیرات تحریم‌ها بر تامین نیازهای شهروندان قطر اشاره کرده و گفته است این تحریم‌ها می‌تواند منجر به کمبود مواد غذایی و همچنین جدایی اعضای خانواده‌ها از هم شود و از این رو، تحریم‌ها باید تخفیف یابند.
هرج و مرج در مواضع آمریکا نسبت به قطر محدود به اظهارات ضد و نقیض ترامپ و تیلرسون نمی‌شود. برخلاف اظهارات رکس تیلرسون درباره تاثیرات منفی تحریم‌ها و انزوای قطر بر مبارزه آمریکا علیه تروریسم، جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گفته بود که تحریم‌ها و انزوای قطر هیچ تاثیری بر عملیات نظامی آمریکا در منطقه ندارد.
حمایت سرسختانه اردوغان
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از تایید استقرار نیروهای این کشور در قطر،‌ خواستار لغو تمامی تحریم‌های مورد حمایت عربستان علیه دوحه شد و گفت:‌ ریاض باید به جای عداوت و دشمنی برادری داشته باشد.
رئیس جمهوری ترکیه درباره اتهامات وارده به قطر که باعث بروز این تنش در منطقه شده نیز گفت: چنین چیزی اصلا وجود ندارد. قطر از افراط گرایی حمایت نمی‌کند. دوحه هرگز از تروریسم حمایت نمی‌کند. برخی از کشورها از بابت کمک‌های غذایی ما به برادران قطری‌مان راضی نیستند. اما باید بگویم که ما به این کار ادامه می‌دهیم.
براساس گزارش روزنامه سوزجو ، دولت آنکارا در حال آماده سازی طرح اعزام پنج هزار نیروی نظامی به قطر است. اعزام این نیروها بر اساس مجوز صادر شده از سوی مجلس و رئیس‌جمهوری ترکیه با هدف استقرار نیروهای نظامی ترکیه در قطر انجام می شود.
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه دو روز پیش مصوبه مجلس ملی این کشور در خصوص تایید موافقت نامه های استقرار پایگاه نظامی ترکیه در قطر و همکاری های مشترک دو کشور در زمینه آموزش نظامی را برای اجرا امضا کرد.
پروتکل همکاری مشترک در زمینه های آموزش نظامی دو کشور در سال 2015 و موافقت نامه استقرار پایگاه نظامیان ترکیه در قطر در سال 2016، در چهارچوب مفاد توافقنامه همکاری های امنیتی مقامات دو کشور ترکیه و قطر در سال 2001 به امضای مقامات عالی دو کشور رسیده بود که با تصویب مجلس و تایید رئیس جمهوری قابلیت اجرایی پیدا کرد.
هم اکنون 94 نظامی ترکیه از جمله تعداد 13 افسر، 19 درجه دار و 67 کارشناس نظامی در پایگاه نظامی این کشور در قطر مستقر هستند که با اعزام نیروهای جدید، این پایگاه به تیپ تبدیل خواهد شد.
به نوشته روزنامه سوزجو، استقرار عناصر نیروهای زمینی، هوایی و دریایی در پایگاه نظامی ترکیه در قطر، شرکت در برگزاری رزمایش های مشترک یگان های مستقر ترکیه و آموزش نیروهای قطری با هدف توسعه توانایی دفاعی قطر، مبارزه با تروریسم و حمایت از جنبش های حامی صلح جهانی، احترام به اعتقادات، ارزش های دینی، قوانین و آداب و سنن دولت قطر از سوی پرسنل ارتش ترکیه حاضر در قطر، تردد نیروهای ارتش ترکیه در اماکن عمومی قطر در چارچوب قوانین، پرداخت هزینه خدمات سلامتی پرسنل نظامی ترکیه و اعضای خانواده آنها از سوی دولت قطر، استفاده از لباس نظامی و حمل سلاح های شخصی توسط نیروهای ارتش ترکیه در قطر در طول مأموریت و نیز ارائه گذرنامه و کارت شناسایی برای ورود نیروهای نظامی ترکیه و اعضای خانواده آنها به قطر از نکات مهم از مفاد قرارداد بین دو کشور است که به مدت 10 سال اعتبار دارد.
بنا به گزارش ایرنا، به موجب مفاد این موافقت نامه همکاری مشترک نظامی مقرر شده است که قطر به عنوان کشور میزبان به کشور ترکیه اجازه دهد تا از بنادر، فرودگاه‌ها ، اردوگاه‌ها، واحدهای نظامی و نهادهای امنیتی و تاسیسات نظامی آن کشور استفاده کند.