بخش خصوصی احترام و امنیت می‌خواهد

معاون اول رئیس جمهوری در مراسم افتتاح تصفیه خانه شهر پردیس:
بخش خصوصی احترام و امنیت می خواهد

نمی توان بخش خصوصی را میدان دار اقتصاد دانست ولی همچنان نگاه منفی به آن داشت/ حل ابر چالش بیکاری سالی یک میلیون تولید شغل می خواهد



نیم نگاه

برای ایجاد یک میلیون شغل در سال، نیازمند 800 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم که به گفته جهانگیری بخشی از این مبلغ باید از منابع مالی خارجی تأمین شود
سرمایه‌گذاران خارجی نخست به این نکته توجه می‌کنند که با بخش خصوصی داخلی چگونه رفتار می‌شود. آیا بخش خصوصی داخلی از احترام، امنیت و حمایت برخوردار است یا نه؟

«انتخابات ریاست جمهوری کشور تمام شده و اکنون زمان توسعه و پیشرفت است.» این موضوعی است که معاون اول رئیس جمهوری در آیین افتتاح فاز اول تصفیه خانه فاضلاب پردیس بیان کرد و افزود: هم اکنون از فضای انتخاب دور شده‌ایم و باید بپذیریم که دوران انتخابات سپری شده و از فردای انتخابات همگی وارد دوره جدیدی شده‌ایم و دیگر نباید فضای انتخابات در کشور استمرار داشته باشد چرا که کشور باید در دوره چهار ساله آینده ده‌ها گام به سمت توسعه و پیشرفت بردارد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، روز گذشته «اسحاق جهانگیری» با تأکید بر اینکه ایران از هر جهت باید در مسیر توسعه قرار گیرد، افزود: تاریخ، ملت، سابقه و نیازهای مقطع فعلی کشور ایجاب می‌کند که در مسیر توسعه قرار گیریم و لازم است که در برخی بخش‌های توسعه‌ای تمرکز بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها معطوف شود البته این بدان معنا نیست که نسبت به سایر موضوعات بی‌تفاوت باشیم.
به اعتقاد جهانگیری برخی از این چالش‌ها در دولت عنوان ابرچالش مطرح شده‌اند که یکی از این ابرچالش‌ها مسأله بیکاری است. به طوری که مسأله بیکاری در مقطع فعلی جدی‌تر شده و امروز اکثر خانواده‌های ایرانی با این موضوع دست به گریبان هستند.
نیاز به ایجاد یک میلیون شغل در سال
معاون اول رئیس جمهوری می‌گوید: اقتصاد کشور برای پاسخگویی به این چالش باید سالانه حداقل یک میلیون شغل ایجاد کند و این در حالی است که اقتصاد ایران در بهترین سالها حدود 700 هزار شغل ایجاد کرده است.
وی با تأکید بر اینکه باید اقتصاد کشور بزرگ شود تا بتواند به نیاز اشتغال جامعه پاسخ دهد، ادامه داد: لازمه بزرگ شدن اقتصاد سرمایه گذاری، تولید و حضور بخش خصوصی و بسیاری بایدها و الزامات دیگر است و نمی‌توان تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی را خواست اما به الزامات آن بی‌توجه بود.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به توان کارشناسی کشور و ظرفیت‌های اقتصاد ایران، تصریح کرد: اگر شرایط مهیا باشد با اتکا به اقتصاد و ظرفیت‌های ایران قادر خواهیم بود سالانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم.
براساس بررسی‌ها و محاسبات صورت گرفته برای ایجاد یک میلیون شغل در سال، نیازمند 800 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم که به گفته جهانگیری بخشی از این مبلغ باید از منابع مالی خارجی تأمین شود و لازم است شرایطی مهیا باشد تا سرمایه گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران تمایل پیدا کند.
وی با تأکید بر اینکه فضای سیاسی کشور باید به سمت رفاقت، همدلی و کار حرکت کند، گفت: فضای فرهنگی نیز باید برای سرمایه‌گذاری فراهم باشد و باید به بخش خصوصی در جامعه به دید احترام نگاه شود و نمی‌توان بخش خصوصی را میدان‌دار اقتصاد دانست ولی همچنان با نگاه منفی به او نگریست.
به اعتقاد معاون اول رئیس جمهوری این مسائل زمانی حل می‌شود که در تریبون‌های مختلف سرمایه‌گذاران محترم شمرده شوند و استانداران، فرمانداران و ائمه جمعه باید همانگونه که افتخار می‌کنند با نیروهای انقلابی و نیروهای بسیج نشست دارند، باید به برگزاری نشست با بخش خصوصی نیز افتخار کنند.
معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: وقتی به بخش خصوصی داخلی احترام بگذاریم بخش خصوصی خارجی نیز برای سرمایه‌گذاری در کشور تشویق می‌شود چراکه سرمایه‌گذاران خارجی نخست به این نکته توجه می‌کنند که با بخش خصوصی داخلی چگونه رفتار می‌شود. آیا بخش خصوصی داخلی از احترام، امنیت و حمایت برخوردار است یا نه؟
جهانگیری با بیان اینکه برقراری تعامل با دنیا از دیگر الزامات اشتغالزایی در کشور است اظهار کرد: باید رابطه خوبی با دنیا داشته باشیم تا بتوانیم از بازار و منابع مالی خارجی بهره‌مند شویم
او در ادامه با تأکید بر اینکه ابرچالش‌های کشور با تفاهم و همدلی قابل حل است، گفت: نباید مسائل فرعی درست کنیم و مانع حل مسائل اصلی مردم کشور شویم. نباید با بزرگ کردن مسائل فرعی از مسائل اصلی غافل شویم. خدا را خوش نمی‌آید که ملتی که صبورانه و با متانت در همه جا حضور دارد و نقش خود را به درستی ایفا می‌کند، به جای حل مسائل آنها مسائل حاشیه‌ای را بزرگ کنیم و خودمان و مدیریت کشور را به این مسائل مشغول سازیم و عده‌ای نیز در این میان سوء استفاده کنند و از این فرصت استفاده نمایند و دستاورد مهم مردم کشور یعنی امنیت را با خطر روبه‌رو کنند.
دولت دوازدهم از تمام ظرفیت مدیریتی کشور استفاده خواهد کرد
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از دستاوردهای دولت یازدهم مربوط به بخش صنعت آب و برق است، گفت: وزارت نیرو عملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشته است و دولت دوازدهم نیز بخش آب و فاضلاب را جزو اولویت‌های خود قرار خواهد داد. وی تصریح کرد: در دولت دوازدهم هیچ مدیری به دلیل مسائل سلیقه‌ای و حاشیه‌ای کنار نخواهد بود و دولت از تمام ظرفیت مدیریتی کشور استفاده خواهد کرد.
جهانگیری همچنین با اشاره به دغدغه‌های مردم شهر پردیس گفت: مسائل و دغدغه‌های مردم ساکن پردیس به دولت منتقل شده و امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این دغدغه‌ها هرچه زودتر برطرف شود.
سپردن بیش از 6000 میلیارد تومان از پروژه‌ها به بخش خصوصی
در دولت تدبیر و امید بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان از پروژه‌ها و طرح‌هایی که اجرای آن جزو وظایف حاکمیتی بود به دستان توانمند بخش خصوصی سپرده شد که این مسأله اثرات بسیار خوبی در پی داشت. وزیر نیرو در این مراسم با اعلام این موضوع اجرای طرح‌های فاضلاب را از ارکان مهم سلامت جامعه دانست.
به گفته «حمید چیت‌چیان» از دستاوردهای اجرای طرح‌های فاضلاب جلوگیری از آلوده‌شدن منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی است، زیرا فاضلابِ خامی که رها می‌شود 40 برابر منابع آب زیرزمینی را به دلیل آلودگی از حیز انتفاع خارج می‌کند.
وی درباره شهر پردیس اظهار داشت: در ابتدا برای برای این شهر ۸۰ هزار نفر جمعیت پیش‌بینی شده بود اما در روند کار ۵۰ هزار نفر دیگر و در مرحله بعدی ۳۳۰هزار نفر به این مجموعه اضافه شد، در حالی که توجهی به امکانات و زیرساخت‌های آب و فاضلاب نشده بود.
وزیر نیرو افزود: با توجه به این‌که صنعت آب و برق این امکان را دارد تا برای انجام تمام فعالیت‌های خود اتکا به منابع دولتی را به صفر برساند، لازم است که هزینه خدمات از مشترکان دریافت شود و در دولت دوازدهم به سمت واقعی‌شدن قیمت‌ها پیش برویم. وزیر نیرو با بیان این‌که به شرط پذیرش منطقی‌شدن قیمت‌های آب و برق می‌توان خدمات وسیعی را ارائه کرد خاطرنشان کرد: دولت تا چه زمانی می‌خواهد متکی به درآمدهای ناشی از فروش نفت باشد و با فروش نفت تصفیه‌خانه و نیروگاه بسازد؟ لازم است از منابع بخش خصوصی استفاده بیش‌تری شود.